LOCKDOWN

Προβλήματα και γκρίνια στην αγορά για το διπλό μοντέλο λειτουργίας

Προβλήματα  και γκρίνια  στην αγορά για το διπλό μοντέλο λειτουργίας

Με πολλά προβλήματα και με αρκετές μεγάλες επιχειρήσεις να λαμβάνουν μόλις χθες οριστικές αποφάσεις για το πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματά τους ξεκίνησε η εφαρμογή των δύο υβριδικών μοντέλων, του click away και του click in shop στο λιανεμπόριο στην Αττική και στις υπόλοιπες λεγόμενες «κόκκινες» περιοχές. 

Ενδεικτικό του προβληματισμού που υπάρχει στις επιχειρήσεις είναι ότι δύο πολύ μεγάλοι όμιλοι, η ελληνική Jumbo και η πολυεθνική Inditex (η οποία στην Ελλάδα δραστηριοποιείται με τα σήματα Zara, Bershka, Pull & Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Oysho), αποφάσισαν με καθυστέρηση για το τι τελικά θα πράξουν. 

Η Jumbο, ενώ μέσα στο Σαββατοκύριακο είχε ανακοινώσει ότι δεν θα εφαρμόσει ούτε το μοντέλο click away ούτε το μοντέλο click in shop στα καταστήματά της σε Αθήνα, Πάτρα και Χαλκίδα, τελικά χθες το μεσημέρι ανακοίνωσε ότι τα καταστήματά της στις τρεις αυτές πόλεις θα λειτουργούν με το σύστημα click in shop για τα είδη ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλείου, ενώ για τα υπόλοιπα είδη θα εφαρμόσει το μοντέλο click away. Καθοριστικό ρόλο, πάντως, στην απόφαση του ισχυρού άνδρα της Jumbo Απ. Βακάκη να αλλάξει τελικά πορεία φαίνεται ότι ήταν το γεγονός ότι αυτή τη φορά δεν έχει απαγορευτεί στα σούπερ μάρκετ να πωλούν τα λεγόμενα είδη bazaar (είδη ένδυσης, υπόδησης, σκεύη μαγειρικής κ.ά.), πλην των παιχνιδιών. Με άλλα λόγια, εάν η Jumbo έκλεινε εντελώς τα 26 καταστήματά της σε Αττική, Πάτρα και Χαλκίδα, θα έχανε τζίρο τόσο από τα παιχνίδια (τα οποία τα σούπερ μάρκετ απαγορεύεται να διαθέτουν από τα φυσικά τους καταστήματα, αλλά όχι και από τα ηλεκτρονικά) όσο κυρίως από τα υπόλοιπα είδη, τα οποία επιτρέπεται να πωλούν τα σούπερ μάρκετ. 

Η Inditex από την πλευρά της εφάρμοσε μέχρι χθες μόνο το μοντέλο click away, ενώ από σήμερα το πρωί θα λειτουργήσουν όλα τα φυσικά καταστήματά της και με το μοντέλο click in shop. Οι καταναλωτές θα έχουν από αύριο το πρωί τη δυνατότητα να κλείνουν ραντεβού ηλεκτρονικά για τις αγορές τους, ενώ στη διάθεσή τους θα είναι και το τηλεφωνικό κέντρο του ομίλου. Πηγές της εταιρείας, μιλώντας στην «Κ», ανέφεραν ότι ο λόγος που δεν λειτούργησαν νωρίτερα είναι ότι ήθελαν να οργανωθούν σωστά, ώστε να τηρήσουν όλα τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση. «Το Σάββατο δεν είναι λίγες εκείνες οι επιχειρήσεις που έστελναν τα sms στους πελάτες την ώρα που αυτοί βρίσκονταν στην πόρτα του καταστήματος», σημείωσαν χαρακτηριστικά. Το εάν, πάντως, τα καταστήματα του ομίλου θα λειτουργήσουν όλα με πλήρες ωράριο ή κάποια με μειωμένο, θα εξαρτηθεί από το πόσα ραντεβού θα υπάρχουν και πού θα καταγράφεται η μεγαλύτερη ζήτηση. 

Η στάση αναμονής, πάντως, που κρατούν ακόμη αρκετές επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, σχετίζεται περισσότερο με την ανησυχία για λήψη ακόμη πιο αυστηρών μέτρων τις επόμενες ημέρες, κάτι που μπορεί για μια ακόμη φορά να ανατρέψει τους σχεδιασμούς τους.

Την ίδια ώρα, η ύπαρξη δύο μοντέλων ακόμη και στο ίδιο κατάστημα είναι εύκολο να προκαλέσει σύγχυση σε καταναλωτές και επιχειρήσεις. Σε μία αλυσίδα, για παράδειγμα, που πουλάει βιβλία, αλλά και προϊόντα τεχνολογίας, μπορείς να κλείσεις ραντεβού για να αγοράσεις βιβλία τα οποία βρίσκεις στον τρίτο όροφο του καταστήματος, αλλά εάν θέλεις να αγοράσεις και κινητό, πρέπει να το έχεις παραγγείλει από πριν και να κλείσεις άλλο ραντεβού για να το παραλάβεις στον εξωτερικό χώρο του καταστήματος. Αυτό συμβαίνει ακόμη και αν για να ανεβείς στον τρίτο όροφο, περνάς από το ισόγειο που εκτίθενται τα κινητά τηλέφωνα. 

Χθες, εξάλλου, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ζήτησε να συμπεριληφθούν και άλλες κατηγορίες εμπορικών επιχειρήσεων στο μοντέλο click in shop και συγκεκριμένα τα κοσμηματοπωλεία, τα καταστήματα επίπλων, τα ανθοπωλεία και τα καταστήματα πώλησης υφασμάτων.