ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το άλμα του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ

Το άλμα του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ

Το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ ήρθε για να μείνει, ενώ το ίδιο ισχύει για την ηλεκτρονική παραγγελία έτοιμων γευμάτων. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που οι επενδύσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και το νέο έτος αφορούν σε πολύ μεγάλο βαθμό τη βελτίωση των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων και τη δημιουργία των απαιτούμενων υποδομών.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία πραγματοποιήθηκε στις αρχές Νοεμβρίου, το 25% των καταναλωτών αγοράζει πλέον ηλεκτρονικά τρόφιμα και άλλα είδη σούπερ μάρκετ, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν κάτι λιγότερο από 2%. Μάλιστα, οι καταναλωτές φαίνεται ότι επιλέγουν να αγοράζουν είδη σούπερ μάρκετ τόσο από τα ηλεκτρονικά καταστήματα των αλυσίδων ή τα αμιγώς ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ όσο και από ηλεκτρονικές πλατφόρμες με πολλά καταστήματα τροφίμων (efood, box, delivery.gr).

Εδαφος, την ίδια ώρα, συνεχίζει να κερδίζει η χρήση των πλατφορμών αυτών, συμπεριλαμβανομένης βεβαίως και της Wolt, για την παραγγελία έτοιμων γευμάτων, ροφημάτων και γλυκών και την κατ’ οίκον παράδοση. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, τέσσερις στους δέκα χρήστες Διαδικτύου αξιοποιούν τις πλατφόρμες για αυτόν τον σκοπό, ποσοστό που το 2019 ήταν 13% και τον Μάρτιο του 2020 21%. Οπως αναφέρει το ΙΕΛΚΑ, υπολογίζεται ότι ο τζίρος της εν λόγω αγοράς το 2020 έχει υπερβεί τα 500 εκατ. ευρώ.

Οι τρεις βασικοί λόγοι που οι καταναλωτές επιλέγουν να ψωνίσουν από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ είναι οι ακόλουθοι: προστασία από τον κορωνοϊό (71%), ευκολία αγορών (63%) και ταχύτητα αγορών (41%). Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, καθοριστικό ρόλο έχει διαδραματίσει η επιτυχία των αλυσίδων να παραδίδουν γρήγορα τις παραγγελίες, μετά το αρχικό σοκ του πρώτου κύματος της πανδημίας την περασμένη άνοιξη, όταν οι καθυστερήσεις ξεπερνούσαν ακόμη και τις τέσσερις εβδομάδες.

Οσον αφορά την επιλογή του σημείου ηλεκτρονικής πώλησης, το 52% προτιμά το ηλεκτρονικό κατάστημα της ίδιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ από την οποία αγοράζει και εκτός Διαδικτύου, από τα φυσικά της καταστήματα. Μόλις 11% θα επέλεγε ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς φυσικό σημείο πώλησης. Πρόκειται για μια σημαντική ιδιαιτερότητα της αγοράς τροφίμων που δεν συναντάται εύκολα σε αγορές άλλων αγαθών. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι στη δεύτερη θέση επιλογής σημείου αγοράς βρίσκεται με ποσοστό 21% η χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας με πολλά καταστήματα τροφίμων. Το νέο αυτό μοντέλο αγορών που εμφανίστηκε μόλις την προηγούμενη άνοιξη στην αγορά έχει κερδίσει ήδη σημαντικό έδαφος.

Τι παίζει μεγαλύτερο ρόλο για τον καταναλωτή όταν επιλέγει ένα ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ; Η δωρεάν αποστολή προϊόντων αποτελεί ισχυρό κίνητρο (73%), η ποιότητα των φρέσκων προϊόντων και προϊόντων ψυγείου (71%), η ταχύτητα παράδοσης (69%) και βεβαίως και οι τιμές των προϊόντων (69%). Η παροχή της υπηρεσίας «παραλαβή από το κατάστημα» (γνωστό κυρίως με τον όρο click & collect) δεν παίζει τόσο μεγάλο ρόλο στην επιλογή (38%).