ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετ’ εμποδίων η πτήση της Wizz στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης

Μετ’ εμποδίων η πτήση της Wizz στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης

Δυσκολίες αντιμετωπίζει στα σχέδιά της να επεκτείνει την παρουσία της στην ευρωπαϊκή αγορά η ουγγρική Wizz Air Holdings, η οποία εκμεταλλεύθηκε μέχρι πρότινος με επιτυχία τη δομή της ως αεροπορικής εταιρείας χαμηλών ναύλων και την οικονομική της ισχύ για να εξασφαλίσει μεγαλύτερο μερίδιο. Μέχρι στιγμής, πάντως, και κατά τη διάρκεια της πανδημίας είχε αυξήσει τη δυναμικότητά της στα αεροδρόμια της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Νορβηγίας και της Βρετανίας. Εντούτοις, η επέκτασή της προς δυσμάς επιβραδύνεται λόγω μέτρων, που στόχο έχουν τη σταθεροποίηση του κλάδου των αερομεταφορών, ο οποίος επλήγη σοβαρά από το ξέσπασμα της πανδημίας. Ειδικότερα, οι Αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαϊκής Ενωσης παρατείνουν την ισχύ των κανόνων, που υποχρεώνουν τους αερομεταφορείς να παραιτηθούν των μη χρησιμοποιηθέντων δικαιωμάτων απογείωσης και προσγείωσης, θωρακίζοντάς τους έναντι των ανταγωνιστών τους, που θέλουν να διευρύνουν την παρουσία τους σε αεροδρόμια-κόμβους τύπου Γκάτγουικ έξω από το Λονδίνο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Wizz, Γιόζεφ Βαράντι, κάνει λόγο για μέτρα προστατευτισμού, προσθέτοντας πως τα αεροδρόμια, που χρειάζονται απεγνωσμένα ρευστό, θα καλωσορίσουν τους νέους πελάτες τους.
Αποκλεισμός

Χαρακτηριστικά, ο Γιόζεφ Βαράντι επισημαίνει σε συνέντευξή του, πως «τα αεροδρόμια βρίσκονται λόγω πανδημίας σε δεινή θέση, απολύοντας το προσωπικό τους, επειδή οι κατεστημένες αεροπορικές εταιρείες διακόπτουν τις πτήσεις τους. Οπότε, εμείς θα μπορούσαμε να αναζωογονήσουμε αυτά τα αεροδρόμια, αλλά έχουμε αποκλειστεί». Εάν η ουγγρική Wizz είχε στον έλεγχό της περισσότερα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης, θα εξασφάλιζε και πιο μεγάλο μερίδιο από την ανάκαμψη στη αγορά διεθνών ταξιδίων, όταν αυτή θα υφίστατο. Αξίζει να αναφερθεί πως ο κ. Βαράντι έχει οικοδομήσει την εταιρεία βάσει του προτύπου της ιρλανδικής Ryanair, της μεγαλύτερης αεροπορικής χαμηλού κόστους στην Ευρώπη. Και οι δύο αερομεταφορείς έχουν δηλώσει ότι θα συνεχίσουν να αγοράζουν αεροσκάφη και να ανοίγουν νέες βάσεις σε αεροδρόμια της Γηραιάς Ηπείρου, καθώς προετοιμάζονται για την ανάκαμψη. Σε μία αγορά αεροπορικών μετακινήσεων, η οποία για να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, θα περάσουν αρκετά χρόνια, τα τυχόν κέρδη αερομεταφορέων όπως οι Wizz και Ryanair θα λειτουργήσουν επιβαρυντικά για τις λοιπές εταιρείες του κλάδου. Πάντως, η τιμή της μετοχής της Wizz ενισχύθηκε το προηγούμενο δωδεκάμηνο κατά 12%, καθιστώντας την και τη μόνη με τέτοια επίδοση στον κλαδικό δείκτη Bloomberg EMEA Airlines.

Σε κανονικές συνθήκες, οι αερομεταφορείς πρέπει να χρησιμοποιούν τουλάχιστον το 80% των δικαιωμάτων απογείωσης και προσγείωσης στα αεροδρόμια της Ε.Ε., ειδάλλως τον επόμενο χρόνο τα χάνουν, αλλά αυτό έχει «παγώσει» λόγω ιού. Η Ε.Ε. είναι έτοιμη να μειώσει το όριο στο 25% από τις 28 Μαρτίου έως τις 30 Οκτωβρίου 2021. Μετά τα δικαιώματα επιστρέφουν σε μία «δεξαμενή», αλλά αυτό συμβαίνει μόλις τρεις εβδομάδες προ της ημερομηνίας απογείωσης, οπότε, όπως υπογραμμίζει ο Γιόζεφ Βαράντι, αυτό δεν είναι συμβατό με τον προγραμματισμό των πτήσεων.

Μιλώντας για την κατάσταση στο αεροδρόμιο Γκάτγουικ, που βρίσκεται νότια του Λονδίνου, εξέφρασε την απογοήτευσή του. Από εκεί έχουν παραδώσει δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης εταιρείες όπως η British Airways, η Norwegian Air Shuttle και η Virgin Atlantic Airways. Ο ουγγρικός αερομεταφορέας, όπως επισημαίνει ο κ. Βαράντι, ήθελε να εξασφαλίσει την πρόσβαση σε 20 αεροσκάφη του, ώστε να υπερσκελίσει την ανταγωνίστρια EasyJet, αλλά, μέχρι στιγμής, κατόρθωσε να το κάνει για ένα μόνον. Τέλος, υπογράμμισε πως αντιμετωπίζει δυσκολίες και για να επεκτείνει περαιτέρω τις δραστηριότητές του στη Γαλλία, στην Ιταλία, στην Ολλανδία, στην Πορτογαλία, καθώς και στην Πολωνία, όπως αναφέρει σχετικώς το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg.