Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι…

Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι…

3' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

• Οι διασυνοριακές συναλλαγές που έχουν στοιχεία επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού θα πρέπει να δηλώνονται από τους ενδιάμεσους στις φορολογικές αρχές. Η απόκτηση μιας ζημιογόνου εταιρείας για την εκμετάλλευση των φορολογικών ζημιών της θα καθιστούσε τη διασυνοριακή αυτή συναλλαγή δηλωτέα. Η μετατροπή εισοδήματος σε μορφή εισοδήματος που φορολογείται ευνοϊκότερα θα μπορούσε να οδηγήσει τη ρύθμιση σε δήλωση, εφόσον το κύριο όφελος που επεδίωκε ο φορολογούμενος από τη ρύθμιση ήταν η απόκτηση φορολογικού πλεονεκτήματος. Στις περισσότερες περιπτώσεις τίθεται ως προϋπόθεση η επιδίωξη κυρίως φορολογικού πλεονεκτήματος (αν εφαρμόζεται δηλαδή το λεγόμενο κριτήριο του κύριου οφέλους). Υπάρχουν και περιπτώσεις πάντως που η ρύθμιση πρέπει να δηλωθεί χωρίς να χρειάζεται να συντρέχει φορολογικό πλεονέκτημα. Τέτοιες περιπτώσεις είναι οι ενδοομιλικές συναλλαγές με μη συνεργάσιμα κράτη ή η απόκρυψη του πραγματικού δικαιούχου μιας εταιρείας. Ως ενδιάμεσοι νοούνται οι φορολογικού σύμβουλοι ή άλλα πρόσωπα που λαμβάνουν μέρος στις συναλλαγές όπως τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες, επενδυτικοί φορείς. Αν δεν υφίσταται ενδιάμεσος ή υπάρχει δικηγορικό απόρρητο, τη δήλωση την κάνει ο ίδιος ο φορολογούμενος. Οι αμιγώς εθνικές ρυθμίσεις και συναλλαγές δεν ενδιαφέρουν αφού η ρύθμιση θα πρέπει να εμπλέκει κάποιο πρόσωπο εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης (οδηγία DAC6).

• Η υποδομή έχει δημιουργηθεί για την υποβολή των δηλώσεων, αλλά οι ενδιάμεσοι και όλη η αγορά ακόμη δεν γνωρίζουν, με επαρκή ασφάλεια, πότε πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη δήλωση μια δηλωτέας διασυνοριακής ρύθμισης. Η μετάδοση της πληροφορίας δεν σημαίνει αυτομάτως ότι ο φορολογούμενος έχει προβεί σε φοροδιαφυγή. Η φορολογική αρχή όμως θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες για να «κλείσει» τρύπες της φορολογικής νομοθεσίας αλλά και να καθορίσει τις περιπτώσεις για τις οποίες πρέπει να προβεί σε φορολογικό έλεγχο. Απαιτούνται άμεσα οδηγίες από τις ελληνικές Αρχές αναφορικά με τις δηλωτέες υποχρεώσεις των ενδιάμεσων. Το πρόστιμο για τη μη δήλωση της συναλλαγής ξεκινάει από 10.000 ευρώ και μπορεί να φτάσει τις 100.000 ευρώ για ενδιάμεσους με διπλογραφικό λογιστικό σύστημα. Η νομοθεσία αυτή αποτελεί ένα πρωτόγνωρο καθεστώς για την ελληνική πραγματικότητα, το οποίο εφαρμόζεται αυτή τη στιγμή σε όλη την Ευρώπη και απαιτεί τις κατάλληλες οδηγίες από τις ελληνικές αρχές.

• Τρέχουσες προθεσμίες υποβολής δηλωτέων διασυνοριακών ρυθμίσεων. Μέχρι 2 Μαρτίου έχει μετατεθεί η προθεσμία για τη δήλωση διασυνοριακών συναλλαγών που έλαβαν χώρα από 1ης Ιουλίου 2020 μέχρι 31 Ιανουαρίου 2021. Για δηλωτέες διασυνοριακές συναλλαγές από 25 Ιουνίου 2018 έως 30 Ιουνίου 2020, θα πρέπει να δηλωθούν έως 28 Φεβρουαρίου 2021. Από εδώ και στο εξής, οι ενδιάμεσοι καλούνται να προβαίνουν στη δήλωση δηλωτέων διασυνοριακών ρυθμίσεων εντός 30 ημερών. Στο τέλος Απριλίου 2021 οι φορολογικές αρχές όλων των κρατών-μελών πρόκειται να ανταλλάξουν τις πληροφορίες που έχουν λάβει από τους ενδιάμεσους (Α. 1017/2021).

• Οι προϋποθέσεις για την προσαυξημένη έκπτωση της διαφημιστικής δαπάνης των επιχειρήσεων διευκρινίστηκαν με εγκύκλιο της ΑΑΔΕ. Υπενθυμίζεται ότι η διαφημιστική δαπάνη για υπαίθριες διαφημίσεις και για αγορά χρόνου ή χώρου προβολής μέσω των μέσων μαζικής ενημέρωσης (τηλεόραση, ραδιόφωνο, Τύπος, Διαδίκτυο) εκπίπτει προσαυξημένη κατά 100% για το 2020 και κατά 60% για το 2021, υπό προϋποθέσεις. Ειδικότερα, για το φορολογικό έτος 2020, οι επιχειρήσεις μπορούν να εκπέσουν φορολογικά σε ποσοστό συνολικά 200% (προσαύξηση 100%) τη διαφημιστική δαπάνη που πραγματοποιούν, εφόσον το ύψος της δαπάνης αυτής είναι ίσο, κατ’ ελάχιστον, με τη διαφημιστική δαπάνη του 2019, όπως αυτή είχε διαμορφωθεί προ της έκδοσης πιστωτικών τιμολογίων κύκλου εργασιών (τζίρου).

• Για το φορολογικό έτος 2021, η διαφημιστική δαπάνη θα εκπίπτει φορολογικά σε ποσοστό συνολικά 160% (προσαύξηση 60%), εφόσον το ύψος της δαπάνης υπερβαίνει κατά 5% την αντίστοιχη του 2019. Ως διαφημιστική δαπάνη νοείται αποκλειστικά το κόστος της ανάρτησης ή της αγοράς χρόνου ή χώρου καθεαυτής και όχι αμοιβές για τυχόν παρεπόμενες ή πρόσθετες υπηρεσίες. Ειδικά όσον αφορά τις διαφημίσεις που γίνονται μέσω Διαδικτύου, προκειμένου η σχετική δαπάνη να εκπέσει προσαυξημένη, η επιχείρηση που προβάλλει τη διαφήμιση πρέπει να είναι εγγεγραμμένη στο Μητρώο Online Media. Τέλος, επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που οφείλονται τέλη διαφήμισης υπέρ ΟΤΑ (2%), αυτά πρέπει να αποδίδονται εμπρόθεσμα προκειμένου ο διαφημιζόμενος να μπορεί να επωφεληθεί από το φορολογικό κίνητρο της προσαυξημένης έκπτωσης (Ε 2033/2021)
 
Οι «Φοροδοξίες» αποχαιρετίζουν τον πνευματικό τους πατέρα, ηγέτη και δημιουργό, Θέμη Λιανόπουλο, ο οποίος έφυγε πρόσφατα από τη ζωή. Το φορολογικό τμήμα της Grant Thornton εκφράζει τη βαθύτατη θλίψη του αλλά και την ευγνωμοσύνη του για τη συνολική του προσφορά, αγάπη και ανθρωπιά. Θερμά συλλυπητήρια προς την οικογένειά του. Καλό ταξίδι, καπετάνιε, σε γαλήνιες θάλασσες…

Πηγή: Grant Thornton

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή