ΑΝΑΛΥΣΗ

Η μεταποίηση στηρίζει την οικονομία της Ευρωζώνης

Η μεταποίηση στηρίζει την οικονομία της Ευρωζώνης

Ο εγκλεισμός και η καραντίνα επιβάρυναν τον κλάδο των υπηρεσιών στην ηπειρωτική Ευρώπη τις τρεις εβδομάδες του Φεβρουαρίου πιο πολύ από όσο τον Ιανουάριο. Αναμέναμε ότι οι δείκτες διευθυντών προμηθειών (ΡΜΙ) του συγκεκριμένου κλάδου θα παρέμεναν γενικά σταθεροί λόγω αυστηρών αλλά σχετικά αμετάβλητων περιορισμών. Αντ’ αυτού, στην Ευρωζώνη ο δείκτης υπηρεσιών PMI μειώθηκε στις 44,7 μονάδες από 45,4 μονάδες, σε 45,9 μονάδες από 46,7 μονάδες στη Γερμανία και σε 43,6 μονάδες από 47,3 μονάδες στη Γαλλία. Οταν ο δείκτης διευθυντών προμηθειών υποχωρεί των 50 μονάδων, υπάρχει συρρίκνωση. Οι εταιρείες, που βασίζουν την παροχή υπηρεσιών τους σε διαπροσωπική επαφή, έχουν πληγεί ιδιαίτερα. Οι παραγγελίες διεκπεραιώνονται από το σπίτι και τα αντίστοιχα καταστήματά τους δεν λειτουργούν. Και αυτή η συνθήκη δεν θα αλλάξει πολύ σύντομα. Οι περισσότερες κυβερνήσεις θα διατηρήσουν τους τρέχοντες περιορισμούς σε μεγάλο βαθμό για το μεγαλύτερο μέρος του α΄ τριμήνου, αφενός ως εργαλείο μείωσης των κρουσμάτων, αφετέρου ως ασπίδα στις πιο μολυσματικές μεταλλάξεις. Στο Ηνωμένο Βασίλειο ο δείκτης υπηρεσιών PMI αυξήθηκε στις 49,7 μονάδες, όταν τον Ιανουάριο είχε υποχωρήσει στις 39,5 μονάδες.

Ωστόσο, υπάρχουν και καλά νέα από τον τομέα της μεταποίησης. Οι εν λόγω δραστηριότητες, που αφορούν την παραγωγή και κατασκευή αγαθών με προσανατολισμό στις εξαγωγές, έκαναν την έκπληξη τον Φεβρουάριο. Η μεταποίηση συνεχίζει να αμβλύνει τον συνολικότερο δυσμενή αντίκτυπο από τις υπηρεσίες στην οικονομία. Οι δείκτες μεταποίησης PMI σημείωσαν μεγάλη άνοδο τον Φεβρουάριο (Ευρωζώνη: 57,7 μονάδες από τις 54,8 μονάδες, Γερμανία: 60,6 μονάδες από τις 57,1 μονάδες, Γαλλία: 55 μονάδες από τις 51,6 μονάδες και Η.Β.: 54,9 μονάδες από τις 54,1 μονάδες). Η διακοπή του παγκόσμιου εμπορίου από την πανδημία και η ισχυρή ανάκαμψη της ζήτησης των καταναλωτών προκάλεσαν έλλειψη σε κενά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Οι πιέσεις στις θαλάσσιες αλυσίδες εφοδιασμού, το κόστος μεταφοράς φορτίου και ο πληθωρισμός στις τιμές καταναλωτή πιθανότατα θα μειωθούν σταδιακά τους επόμενους μήνες. Το πιο σημαντικό από όλα είναι πως η δυναμική ζήτηση από τις ΗΠΑ και την Κίνα υπαγορεύει αύξηση της παραγωγής και των παραγγελιών στη μεταποίηση, τουλάχιστον στην ηπειρωτική Ευρώπη. Αναφορικά με την πορεία του ΑΕΠ, τώρα, εκτιμούμε πως θα μειωθεί σε τριμηνιαία βάση 2% στην Ευρωζώνη, 1,8% στη Γερμανία, 1,6% στη Γαλλία και 2,5% στο Ηνωμένο Βασίλειο (έναντι του αρχικού -1,5%). Ωστόσο, διακρίνουμε θετικές προοπτικές. Παρά το πλήγμα στην οικονομική δραστηριότητα το α΄ τρίμηνο και την αυξημένη αβεβαιότητα σχετικά με τον αντίκτυπο των μεταλλάξεων του ιού, οι επιχειρήσεις γίνονται πιο αισιόδοξες για το υπόλοιπο του έτους. Η κατάσταση θα πρέπει να βελτιωθεί κυρίως από το β΄ τρίμηνο και μετά, διότι η άνοιξη θα συμβάλει στη φυσική ύφεση των εποχικών ιών.

* Ο κ. Florian Ηense είναι οικονομολόγος της Berenberg Βank.