ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ζημίες 2,3 δισ. ευρώ για το Χίθροου το 2020

zimies-2-3-dis-eyro-gia-to-chithrooy-to-2020

Το Χίθροου ανακοίνωσε χθες ότι κατά τη διάρκεια του 2020 ο αριθμός των επιβατών του συρρικνώθηκε κατά 73%, στα 22 εκατομμύρια, ενώ και οι συνολικές ζημίες του για το έτος ανήλθαν σε 2 δισ. στερλίνες, δηλαδή σε 2,33 δισ. ευρώ. Αιτία της δυσμενούς εξέλιξης ήταν η πανδημία του κορωνοϊού, όπως είναι προφανές, η οποία είχε καταστροφικές συνέπειες στην επιβατική κίνηση η οποία υποχώρησε σε επίπεδα πρωτόγνωρα από τη δεκαετία του 1970, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΜΠΕ). Σε έκκληση της διοίκησης του αεροδρομίου προς την κυβέρνηση ζητεί να συμφωνηθούν κοινώς αποδεκτά ταξιδιωτικά πρότυπα, ούτως ώστε να δύνανται να ταξιδεύουν και πάλι οι επιβάτες και τα αεροπλάνα να πετούν το καλοκαίρι, μία περίοδο η οποία ευνοεί τις μετακινήσεις και την ύφεση των ιών. Επιπλέον, ζήτησε να παρασχεθούν φοροελαφρύνσεις στις εταιρείες, που είναι υπεύθυνες για τη λειτουργία των αεροδρομίων, προκειμένου να ξεπεράσουν την κρίση.

Το αεροδρόμιο, το οποίο βρίσκεται δυτικά του Λονδίνου, ευελπιστεί ότι οι κρατήσεις εισιτηρίων για διεθνή ταξίδια θα ενεργοποιηθούν ξανά από τα μέσα Μαΐου. Κι αυτό βασίζεται στις ανακοινώσεις που έκανε η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον στις αρχές της εβδομάδας σχετικά με τη χαλάρωση των μέτρων εγκλεισμού. Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί πως το εν λόγω αεροδρόμιο, το μεγαλύτερο του Ηνωμένου Βασιλείου, απόλεσε το 2020 τον τίτλο του κορυφαίου στην Ευρώπη με κριτήριο την επιβατική του κίνηση. Πρώτο αναδείχθηκε το Παρίσι, το οποίο δέχθηκε λιγότερα πλήγματα από την πανδημία συγκριτικά με το Χίθροου και τα δρομολόγιά του δεν μειώθηκαν σε τέτοιο βαθμό. Ειδικότερα, ο βρετανικός αερολιμένας ανακοίνωσε χθες ότι, διαρκούντος του παρελθόντος έτους, οι επιβάτες του έφθασαν μόλις τα 22 εκατομμύρια, δηλαδή ήταν κατά 73% μειωμένοι εν συγκρίσει με το 2019 και εξ αυτών οι μισοί μετακινήθηκαν μέσα στους δύο πρώτους μήνες του έτους, τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο – όπερ σημαίνει, ακριβώς το διάστημα πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ.

Οι προ φόρων και τόκων ζημίες του αερολιμένα ανήλθαν σε 2 δισ. λίρες επί εσόδων μειωμένων κατά 62%, αν και η διοίκησή του ανακοίνωσε ότι, παρά ταύτα, έχει ρευστότητα 3,9 δισ. λιρών και ότι αυτή είναι που θα του προσφέρει στήριξη έως το 2023. Υπενθυμίζεται πως το Χίθροου ανήκει μεταξύ άλλων στην ισπανική Ferrovial, στην Αρχή Επενδύσεων του Κατάρ και την China Investment. Πάντως, θα πρέπει να τονισθεί, σύμφωνα με το Bloomberg, πως στον κλάδο των αερομεταφορών υπάρχει και ένα φωτεινό σημείο: κι αυτό δεν είναι άλλο από τη μεταφορά αγαθών από αέρος από τη μία μεριά της Γης στην άλλη. Ειδικά, μάλιστα, εάν σκεφθεί κανείς πως παρατηρείται συμφόρηση στη μεταφορά εμπορευμάτων με τα πλοία, η από αέρος διαδρομή αποτελεί μία λύση. Προ πανδημίας το 60% όλης της χωρητικότητας στη μεταφορά εμπορευμάτων αφορούσε τα επιβατικά αεροσκάφη, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ. Τέλος, αναφέρεται πως πέρυσι η χωρητικότητά τους λόγω ιού συρρικνώθηκε σχεδόν 25%, οπότε ο ναύλος αυξήθηκε, όπως και η ζήτηση για αεροσκάφη, τα οποία θα δεσμεύονταν αποκλειστικά για τη μετακίνηση φορτίου.