ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετά την Καθαρά Δευτέρα το άνοιγμα του λιανεμπορίου

meta-tin-kathara-deytera-to-anoigma-toy-lianemporioy

Για το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου φαίνεται ότι μετατίθεται η επαναλειτουργία των φυσικών εμπορικών καταστημάτων στην Αττική, με το ενδεχόμενο να ανοίξει το λιανεμπόριο στις 8 Μαρτίου να χάνει συνεχώς έδαφος, ειδικά καθώς εξακολουθεί να είναι επιβαρυμένη η επιδημιολογική εικόνα. 

Η επανέναρξη την 1η Μαρτίου, σενάριο που υπήρχε τις προηγούμενες ημέρες και είχε ακουστεί από κυβερνητικά στελέχη, αλλά ούτε η ίδια η αγορά δεν θεωρούσε πολύ πιθανό, δεν τίθεται πλέον στο τραπέζι, καθώς ο ίδιος ο πρωθυπουργός, στην εισαγωγική του τοποθέτηση στο υπουργικό συμβούλιο, τόνισε πως η αύξηση των κρουσμάτων, ειδικά στην Αττική, απομακρύνει ένα σταδιακό άνοιγμα την 1η Μαρτίου.

Ενδεικτική επίσης της κατάστασης ήταν και η τοποθέτηση του υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια σε τηλεδιάσκεψη που διοργάνωσε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών. 
Ο υπουργός Υγείας δεν άνοιξε τα χαρτιά του για το πότε εκτιμά την επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας, ενώ δεν έκρυψε και τον προβληματισμό του για την αύξηση των κρουσμάτων που καταγράφηκε την Τρίτη, κάτι που δείχνει ότι η κυβέρνηση δεν φαίνεται να προχωράει άμεσα στην επαναλειτουργία του λιανεμπορίου. Ο ίδιος, μάλιστα, ζήτησε την υπομονή όλων για λίγες εβδομάδες ακόμα και τόνισε ότι τη λύση στο πρόβλημα του κορωνοϊού θα δώσει ο εμβολιασμός του πληθυσμού που θα μειώσει τα επίπεδα της νοσηρότητας και της θνησιμότητας.

Πλέον, τόσο αρμόδια στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης όσο και ο εμπορικός κόσμος θεωρούν ότι ούτε την 8η Μαρτίου θα ανοίξουν τα καταστήματα, καθώς εκτιμάται ότι έως και τα μέσα της επόμενης εβδομάδας η επιδημιολογική εικόνα δεν θα είναι καλή στην πρωτεύουσα και θεωρείται πιθανότερη η επανέναρξη στις 16 Μαρτίου (15 Μαρτίου είναι η Καθαρά Δευτέρα). 

Ανησυχία για το Πάσχα

Αν και κάθε ημέρα που περνάει με κλειστά καταστήματα σημαίνει μεγάλες απώλειες σε έσοδα, δεν είναι λίγοι οι έμποροι που φαίνεται να προτιμούν να ανοίξει έστω και στις 16 Μαρτίου ο κλάδος, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι δεν θα κλείσει ξανά και κυρίως στην πασχαλινή περίοδο που είναι αυξημένης καταναλωτικής ζήτησης.

Αυτό που τονίζουν, επίσης, είναι ότι για να καταστεί αποτελεσματικός ο νέος τρόπος αγορών, υπό την έννοια να μην οδηγήσει σε ένα νέο lockdown, δηλαδή η αποστολή ειδικού μηνύματος σε άλλον πενταψήφιο αριθμό (13032) με χρονικό περιορισμό τριών ωρών και χρήση του μόνο μία φορά ημερησίως, θα πρέπει να τεθούν χρονικοί ή γεωγραφικοί περιορισμοί και σε άλλους κωδικούς που χρησιμοποιούνται σήμερα για τις μετακινήσεις των πολιτών και δη στον κωδικό 6 (μετακίνηση για σωματική άσκηση) ή ακόμη και στον κωδικό 2 (μετακίνηση για αγορές τροφίμων – φαρμάκων). 

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, μερίδα της κυβέρνησης με εμπλοκή στη διαχείριση της κρίσης της πανδημίας φέρεται να υποστηρίζει την παραπάνω άποψη, όμως αυτή φαίνεται να προσκρούει σε ζητήματα ατομικών ελευθεριών και προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Παράταση εκπτώσεων

Τις επόμενες ημέρες, εξάλλου, αναμένεται να θεσπισθεί και η παράταση των χειμερινών εκπτώσεων μέχρι τις 31 Μαρτίου αντί για τις 28 Φεβρουαρίου. Πρόκειται για αίτημα του εμπορικού κόσμου που, πάντως, δεν θεωρείται ότι μπορεί να έχει σημαντική θετική επίδραση στον τζίρο του λιανεμπορίου, αφενός διότι είναι ορατό το ενδεχόμενο τα καταστήματα να λειτουργήσουν το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου, αφετέρου διότι τον Μάρτιο αρκετές εταιρείες, κυρίως αλυσίδες, τοποθετούν στην αγορά τα είδη της νέας σεζόν.