ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καμπανάκι» από την ευρωπαϊκή βιομηχανία ημιαγωγών

kampanaki-apo-tin-eyropaiki-viomichania-imiagogon-561283858

Τον κώδωνα κινδύνου κρούει ο κλάδος κατασκευής ημιαγωγών στη Γηραιά Ηπειρο, απευθυνόμενος προς τον τομέα του αυτοκινήτου και επισημαίνοντας ότι πρέπει να αλλάξει την προσέγγισή του ως προς το σύστημα της εφοδιαστικής του αλυσίδας. Συγκεκριμένα, ο διευθύνων σύμβουλος της Infineon, της μεγαλύτερης εταιρείας ημιαγωγών στην Ευρώπη, Ράινχαρντ Πλος, υπογραμμίζει πως δεν είναι δυνατόν να περιμένουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες να φυλάσσονται υψηλά αποθέματα ημιαγωγών για τις ανάγκες τους και οι κατασκευάστριες εταιρείες να επωμίζονται όλο το ρίσκο, που συνδέεται με αυτήν την κίνηση. Μιλώντας στην εφημερίδα των Financial Times, ο κ. Πλος διευκρίνισε ότι ο κλάδος του αυτοκινήτου χρειάζεται πλέον ένα διαφορετικό μοντέλο προμηθειών ειδικά για τόσο ζωτικά στοιχεία και εξαρτήματα, όπως είναι οι ημιαγωγοί (τσιπ), των οποίων η σοβαρή έλλειψη τους τελευταίους μήνες έχει δημιουργήσει συμφόρηση. Αλλωστε, πρόκειται για εξαρτήματα ευρύτατης χρήσης σε πολλούς κλάδους και σε παγκόσμια κλίμακα από τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα μέχρι τα αμάξια και τα κλιματιστικά.

Αλλαγές προτεραιοτήτων

Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο επικεφαλής της Infineon, «δεν μπορεί πλέον η αυτοκινητοβιομηχανία να έρχεται και να λέει, “εντάξει, τώρα πλέον δεν χρειαζόμαστε άλλα τσιπ και μετά να επανέρχεται και να ζητεί πρόσθετα”», παρατηρεί ο Ράινχαρντ Πλος. «Θα πρέπει να έχουν οργανωθεί έτσι, ώστε να δίνουν περιθώριο ενός εξαμήνου έως την παραλαβή των προμηθειών». Aξίζει να αναφερθεί πως η Infineon θεωρείται μία από τις κορυφαίες του κόσμου στην προμήθεια ημιαγωγών και αισθητήρων, που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα των μοντέρνων οχημάτων. Στα τέλη, όμως, του 2020 και ως απότοκο της πανδημίας, άρχισαν να παρατηρούνται προβλήματα και μεγάλη συμφόρηση ως προς τη διαθεσιμότητα ημιαγωγών για τον κλάδο του αυτοκινήτου. Η ζήτηση για αυτοκίνητα αιφνιδιαστικά έγινε πολύ ζωηρή, η οποία, όμως, συνέπεσε με μία πολύ έντονη ζήτηση και για τα καταναλωτικά ηλεκτρονικά αγαθά.

Οι Volkswagen, General Motors, Ford και Renault κατελήφθησαν εξαπίνης, όπως επισημαίνουν στο σχετικό τους δημοσίευμα οι Financial Times. Οπότε υποχρεώθηκαν είτε να «παγώσουν» προσωρινά την παραγωγή ή να την αναδιαμορφώσουν. Ως αποτέλεσμα μέσα στην τρέχουσα χρονιά αναμένεται πως θα κατασκευαστούν περίπου 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα λιγότερα από τον κλάδο συνολικά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της IHS Markit. Ορισμένες εταιρείες, μεταξύ των οποίων οι Porsche και Mercedes, αρχίζουν να αναθεωρούν το παλαιό τους μοντέλο, σκεπτόμενες να διατηρούν υψηλότερα αποθέματα ημιαγωγών. Ο νέος Αμερικανός πρόεδρος Τζό Μπάιντεν και η ηγεσία της Ε.Ε. απευθύνουν έκκληση για μεγαλύτερες επενδύσεις στις εγχώριες εγκαταστάσεις κατασκευής ημιαγωγών. Τέλος, ο κ. Πλος υπογραμμίζει ότι το αυτοκίνητο ως κλάδος αντιστοιχεί μόλις στο 10% της παγκόσμιας αγοράς, οπότε παραγκωνίζεται από τους μεγάλους πελάτες, όπως είναι οι κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων.