ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η ΑΒΑΞ στην κοινοπραξία των Vinci, Μυτιληναίου για την Εγνατία Οδό

i-avax-stin-koinopraxia-ton-vinci-mytilinaioy-gia-tin-egnatia-odo-561285106

Η προσχώρηση του ομίλου ΑΒΑΞ στο κοινοπρακτικό σχήμα των ομίλων «Μυτιληναίος» και Vinci, το οποίο διεκδικεί την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, δημιουργεί προϋποθέσεις για περαιτέρω συνεργασίες των δύο ελληνικών επιχειρήσεων. Συνεργασίες που δυνητικά θα μπορούσαν να περιλάβουν τόσο υπό δημοπράτηση έργα ή και ήδη παραχωρημένα όσο και άλλους κλάδους στους οποίους οι δύο πλευρές διαθέτουν παρουσία, όπως, για παράδειγμα, η ενέργεια. Αυτό σημειώνουν πηγές της αγοράς μετά την επίσημη αίτηση που υπέβαλε το σχήμα των Vinci Highways και Vinci Concessions με τη Mytilineos Holdings στο ΤΑΙΠΕΔ για τη διεύρυνσή του με τη συμμετοχή της ΑΒΑΞ στη διεκδίκηση της παραχώρησης της Εγνατίας.

Οι συζητήσεις για την είσοδο της κατασκευαστικής συμφερόντων της οικογενείας Ιωάννου στο σχήμα των «Μυτιληναίος» και Vinci για την Εγνατία είχαν ξεκινήσει προ αρκετών εβδομάδων. Η πολύ μεγάλη εμπειρία της ΑΒΑΞ στις κατασκευές και στις παραχωρήσεις και η αντίστοιχη θέση του ομίλου Μυτιληναίου στην ενέργεια δημιουργούν πεδίο δυνητικής διεύρυνσης της συνεργασίας τους, αφού οι δύο πλευρές μπορούν υπό προϋποθέσεις να λειτουργήσουν, σε κάποιες περιπτώσεις, συμπληρωματικά, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.

Ιδιαίτερα αφού το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να αρχίσει να βγαίνει σε διαγωνισμούς μια σειρά κατασκευαστικών έργων αλλά και ενεργειακών project, πολλά εκ των οποίων θα ενταχθούν στις χρηματοδοτήσεις του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης. Μια «πίτα» που υπερβαίνει τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ, από την οποία θα διεκδικήσουν σημαντικά μερίδια πολλοί εγχώριοι και διεθνείς όμιλοι. Υπενθυμίζεται επίσης πως η ΑΒΑΞ δραστηριοποιείται εκτός από τις κατασκευές και τις παραχωρήσεις και στην ενέργεια διά της 100% θυγατρικής της Volterra, η οποία είναι παρούσα στην αγορά παραγωγής ενέργειας, εμπορίου και προμήθειάς της στην Ελλάδα και στη νοτιοανατολική Ευρώπη από το 2010. Αντίστοιχα η «Μυτιληναίος» διά της Protergia ελέγχει ενεργειακό χαρτοφυλάκιο 1.200 MW θερμικών μονάδων και 222 MW ΑΠΕ ενώ καλύπτει άνω του 10% της εγχώριας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο η τρέχουσα προσέγγιση των δύο πλευρών αφορά αποκλειστικά και μόνο τη συνεργασία στον διαγωνισμό για την Εγνατία: Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προσδιορίσει την 1η Απριλίου ως ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον εν εξελίξει διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας και των τριών κάθετων αξόνων. Πρόκειται για μία ιδιωτικοποίηση οικονομικού αντικειμένου, που εκτιμάται πως κινείται στα επίπεδα του 1,5 δισ. ευρώ, με το 50% αυτού του ποσού να αφορά επενδύσεις και έργα συντήρησης και αναβάθμισης και τα υπόλοιπα το τίμημα της παραχώρησης. Υπενθυμίζεται πως αρχικά η προθεσμία έληγε στις αρχές Δεκεμβρίου αλλά η κοινοπραξία της Roadis με την Ακτωρ και αυτή της Vinci με τη Mytilineos Holdings κατέθεσαν αίτηση για παράταση στο Συμβούλιο της Επικρατείας, «παγώνοντας» μετά τα ασφαλιστικά μέτρα την αποσφράγιση της μοναδικής προσφορά που είχε υποβληθεί στην πρώτη προθεσμία, από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Egis.

Τα επτά σχήματα που είχαν προκριθεί στην τελική φάση του διαγωνισμού για την παραχώρηση του οδικού άξονα και τριών καθέτων του περιλαμβάνουν επίσης την Anas International Enterprise, τη Freyja Holdings SARL (του Macquarie European Infrastructure Fund), την κοινοπραξία της Roadis Transportation Holding με την Ακτωρ Παραχωρήσεις, όπως προαναφέρθηκε, την κοινοπραξία της Sichuan Communications Investment Group με την Damco Energy, την κοινοπραξία των Vinci Highways και Vinci Concessions με τη Mytilineos Holdings, στην οποία τώρα προσχωρεί και η ΑΒΑΞ, την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Egis Projects και, τέλος, τη Δίολκος Κατασκευαστική.