ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Task force» για τα σούπερ μάρκετ συστήνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού

task-force-gia-ta-soyper-market-systinei-i-epitropi-antagonismoy-561289393

Στη σύσταση «ομάδας κρούσης» ειδικά για τα σούπερ μάρκετ προχωρεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού, κρίνοντας ότι απαιτείται συνεχής παρακολούθηση του εν λόγω κλάδου. Ταυτόχρονα, η ανεξάρτητη αρχή προβαίνει στη δημιουργία συστήματος παροχής ανώνυμων πληροφοριών (whistleblowing), σύστημα που στο εξωτερικό εφαρμόζεται ήδη εδώ και πολλά χρόνια, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα σε κάποιον να δώσει πληροφορίες χωρίς να φοβάται την αποκάλυψη της ταυτότητάς του με οποιονδήποτε τρόπο. Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε χθες η Επιτροπή Ανταγωνισμού με αφορμή τη δημοσίευση της τελικής έκθεσης για σειρά καταναλωτικών ειδών –έκθεση 588 σελίδων–, η νέα αυτή «task force» θα προετοιμάζει κάθε 12 μήνες αναφορά στον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την κατάσταση ανταγωνισμού στον κλάδο του λιανεμπορίου και θα προχωρεί σε μετρήσεις της διαπραγματευτικής ισχύος των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και προμηθευτών. Η τελική επιλογή των αγορών προμήθειας, που θα εξεταστούν από την κλαδική έρευνα μεσοπρόθεσμα, θα στηριχθεί στα πορίσματα αυτών των περιοδικών μελετών της «ομάδας κρούσης». 

Η «ομάδα κρούσης» θα πρέπει επίσης, σε συνεργασία με άλλες διευθύνσεις και τμήματα της Επιτροπής, να εκπονήσει ειδικές κατευθυντήριες γραμμές, που θα ολοκληρωθούν το πρώτο εξάμηνο του 2022, για την εφαρμογή των κανόνων του ανταγωνισμού στον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Επιπλέον, για την αντιμετώπιση αθέμιτων εμπορικών πρακτικών από επιχειρήσεις με σημαντική διαπραγματευτική ισχύ κρίνεται απαραίτητη η ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού της Επιτροπής Ανταγωνισμού μέσω χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών άμεσης πληροφόρησης, μέσω καταγγελιών ή μέσω συστηματικής παρακολούθησης της αγοράς. Για τον σκοπό αυτό άλλωστε η Αρχή προχωρεί στον θεσμό του whistleblowing, ο οποίος θα λειτουργήσει πριν από το τέλος Μαρτίου.  

Η δυνατότητα παροχής ανώνυμων πληροφοριών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού σχετικά με αντιανταγωνιστικές πρακτικές υπάρχει ήδη, αλλά η μονομερής κατεύθυνση της επικοινωνίας μεταξύ της Επιτροπής και του ανώνυμου καταγγέλλοντος περιορίζει την πρακτική αποτελεσματικότητα της προσφυγής σε αυτή τη λύση. Εως τώρα, η δυνατότητα συλλογής πληροφοριών τέτοιου επιπέδου κρισιμότητας απαιτούσε τη γνωστοποίηση στοιχείων του πληροφοριοδότη μέσω της αποστολής ταχυδρομικού φακέλου, e-mail ή αυτοπρόσωπης παρουσίας. Η γνωστοποίηση προσωπικών στοιχείων (ακόμα και περιορισμένων) του εν δυνάμει πληροφοριοδότη προφανώς μειώνει το κίνητρο που υπάρχει και αυξάνει τον φόβο ότι κάποια στοιχεία μπορεί να διαρρεύσουν, εκθέτοντας ανεπανάληπτα τον πληροφοριοδότη. Ακολούθως, το ότι δεν παρέχεται μια πλήρως ασφαλής «ζώνη επικοινωνίας» συντηρεί την απροθυμία για παροχή πληροφοριών και γενικότερα διατηρεί μια κουλτούρα σιωπής για διάφορα αντιανταγωνιστικά φαινόμενα στην ελληνική αγορά. 

Τέλος, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επισημαίνει ότι, λόγω της εφαρμογής περιοριστικών μέτρων στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πανδημίας, οι συνθήκες ανταγωνισμού μεταβάλλονται συνεχώς και είναι πιθανόν η επιμήκυνση αυτής της περιόδου αβεβαιότητας να οδηγήσει και σε σημαντικές επιπτώσεις όσον αφορά τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου, ενδεχομένως ενισχύοντας τον δείκτη συγκέντρωσης της αγοράς, τόσο σε επίπεδο λιανικής όσο και σε επίπεδο προμήθειας.