ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πτώση 10,3% στις πωλήσεις καλλυντικών το 2020

Πτώση 10,3% στις πωλήσεις καλλυντικών το 2020

Μικρότερη ζήτηση κυρίως για ορισμένες κατηγορίες καλλυντικών, όπως τα είδη μακιγιάζ και τα αρώματα, αλλά και πτώση των πωλήσεων κατά 10,3% δείχνουν τα στοιχεία που συνέλεξε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ) για την περυσινή χρονιά, βάσει των επιδόσεων που έχουν καταγράψει εταιρείες-μέλη του. Σύμφωνα με εκτιμήσεις που αφορούν την πορεία της αγοράς κατά την περυσινή χρονιά, οι συνολικές πωλήσεις καλλυντικών, παραγόμενων αλλά και εισαγόμενων, διαμορφώθηκαν στα 620 εκατ. ευρώ σε τιμές χονδρικής έναντι 691 εκατ. ευρώ το 2019, πτώση που αγγίζει το 10,3%.

Παρότι η αγορά επέδειξε ανθεκτικότητα σε σύγκριση με άλλους κλάδους που επλήγησαν σημαντικά από τον κορωνοϊό (ένδυση – υπόδηση), οι περιορισμοί στις μετακινήσεις αλλά και η μείωση της τουριστικής κίνησης αποτέλεσαν βασικούς παράγοντες για τη μείωση της ζήτησης σε κατηγορίες όπως τα αντηλιακά. Ετσι, βάσει εκτιμήσεων του ΠΣΒΑΚ που αφορούν τη διάρθρωση της συνολικής αξίας των πωλήσεων, στα 161 εκατ. ευρώ υπολογίζονται οι πωλήσεις σκευασμάτων που αφορούν την περιποίηση μαλλιών, στα 239 εκατ. ευρώ τα καλλυντικά περιποίησης προσώπου και σώματος, στα 90 εκατ. τα προϊόντα υγιεινής, στα 72 εκατ. ευρώ τα προϊόντα μακιγιάζ και στα 59 εκατ. τα αρωματικά. Οπως επισημαίνει ο ΠΣΒΑΚ, η έξαρση της COVID-19 προκάλεσε απότομη καθίζηση της ζήτησης αλλά και της προσφοράς καλλυντικών. Αρχικά, αρνητικά επέδρασαν στην αγορά περιορισμοί όπως η υποχρεωτική χρήση της μάσκας, η οποία δυσκόλεψε τη χρήση προϊόντων μακιγιάζ όπως το κραγιόν αλλά και των προϊόντων μέικαπ προσώπου. Επιπλέον, η αναστολή λειτουργίας των χώρων εστίασης και διασκέδασης σε συνδυασμό με την καθιέρωση της τηλεργασίας οδήγησαν στη μείωση της ζήτησης σε ορισμένες κατηγορίες καλλυντικών δεδομένου ότι η καθημερινή χρήση τους περιορίστηκε. 

Ενα μεγάλο ποσοστό των πωλήσεων προήλθε από το κανάλι των σούπερ μάρκετ (38,7%), με το κανάλι του φαρμακείου να ακολουθεί (22,4%). Μεγάλη άνθηση γνώρισε το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο συμμετείχε με 15,4% στις συνολικές πωλήσεις των καλλυντικών, ενώ ακολουθούν τα καταστήματα επιλεκτικής διανομής με 14%, τα οποία, παρά τους περιορισμούς, διατήρησαν ένα σημαντικό μέρος των πωλήσεων. Μικρότερες πωλήσεις σημειώθηκαν στα κομμωτήρια (4,6%) αλλά και στα ινστιτούτα αισθητικής (1,1%), ενώ μέσω του καναλιού απευθείας πώλησης (door to door) προέκυψε το 3,8% του συνόλου των πωλήσεων. Σύμφωνα με τον ΠΣΒΑΚ, λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με την εξέλιξη της πανδημίας παγκοσμίως αλλά και στη χώρα μας, είναι πολύ νωρίς να υπάρξει κάποια εκτίμηση για την πορεία της βιομηχανίας καλλυντικών κατά την τρέχουσα χρονιά. Ωστόσο, όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, ο σύνδεσμος εκτιμά πως θα αναπτυχθεί κατά 30%-35%, ενώ η ανάπτυξη πωλήσεων στα φυσικά καταστήματα προβλέπει να είναι οριακά θετική. 

Στο μεταξύ, αναστάτωση έχει προκαλέσει στην αγορά απόφαση της κυβέρνησης που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ της 20ής Φεβρουαρίου και επαναδημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ της 6ης Μαρτίου (αρ. φύλλου 895), σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται η πώληση καλλυντικών (αρώματα και κολόνιες / ΚΑΔ 47.75.76.02, παρασκευάσματα ομορφιάς, μακιγιάζ, φροντίδας του δέρματος, συμπεριλαμβάνονται και τα αντηλιακά) στα σούπερ μάρκετ που λειτουργούν στις «κόκκινες» περιοχές. Σε επιστολή του ο ΠΣΒΑΚ επισήμανε, μεταξύ άλλων, πως η εν λόγω απαγόρευση δημιουργεί προβλήματα στους καταναλωτές που αναζητούν οικονομικά προϊόντα ή είναι μεγαλύτερης ηλικίας και δεν έχουν τη δυνατότητα να τα προμηθευτούν ηλεκτρονικά, ενώ τόνισε ότι απειλούνται θέσεις εργασίας.