ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το ράλι της VW στην ηλεκτροκίνηση απειλεί την Tesla του Ελον Μασκ

Το ράλι της VW στην ηλεκτροκίνηση απειλεί την Tesla του Ελον Μασκ

Ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen,, Χέρμπερτ Ντις, δεν έχει μεν τον αέρα του σταρ, ούτε ισχυρίζεται ότι θα ήθελε να πεθάνει στον πλανήτη Αρη. Και όμως, τελευταία θυμίζει όλο και περισσότερο τον Ελον Μασκ. Στις 15 Μαρτίου δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου πως υπάρχει ένας και μόνον τρόπος για να μειώσει η βιομηχανία των μεταφορών τις εκπομπές καυσαερίων: η στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Οι αμφισβητίες δικαιολογημένα σήκωσαν ειρωνικά το φρύδι τους όταν άκουσαν τη φράση αυτή από τα χείλη του ίδιου στελέχους που επί χρόνια μιλούσε για το «καθαρό ντίζελ». Η εμβληματική αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας βλέπει, επιτέλους, να καρποφορούν οι προσπάθειες που καταβάλλει εδώ και πέντε χρόνια για τη δική της σειρά από καμιά δεκαριά ηλεκτροκίνητα μοντέλα.

Οπως τόνισε ο Ντις σε δίωρη τηλεοπτική καμπάνια της VW, «πολλοί στον κλάδο μας αμφισβήτησαν την προσέγγισή μας και τώρα μας ακολουθούν, ενώ εμείς αντλούμε τους καρπούς των κόπων μας». Πράγματι, η VW αναδείχθηκε πέρυσι στην πρώτη ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με τις πωλήσεις μοντέλων της κινούμενων με μπαταρία να εκτινάσσονται χάρη στα αυστηρά όρια για τις εκπομπές καυσαερίων. Το ID.4, το πρώτο μοντέλο της VW που βασίζεται στη δική της πλατφόρμα ηλεκτροκίνητων, αρχίζει να εμφανίζεται σε σαλόνια αυτοκινήτων από τη Σαγκάη μέχρι το Σικάγο. Φέτος η αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να παραδώσει στην αγορά 1 εκατ. υβριδικά πλήρως ηλεκτροκίνητα οχήματα και ο Ντις φιλοδοξεί έως το 2025 να έχει υπερβεί την Tesla σε πωλήσεις ηλεκτροκίνητων.

Εκτός από τις δημόσιες εμφανίσεις του και τα σχόλιά του μέσω Twitter, ο Ντις εμφανίζει τελευταία ένα ακόμη κοινό με τον Ελον Μασκ: την τιμή της μετοχής της εταιρείας του, που πλησιάζει τη στρατόσφαιρα. Είναι σαφές πως με την ιλιγγιώδη χρηματιστηριακή αξία της Tesla, ο Ελον Μασκ έχει τη δυνατότητα να αγοράσει αύριο κιόλας τη VW εάν θελήσει. Αλλά και η κοινή μετοχή της VW έχει κάνει άλμα άνω του 80% από την αρχή του έτους. Ο Μασκ έχει επανειλημμένως δηλώσει ότι τον ικανοποιεί ο ανταγωνισμός στη βιομηχανία ηλεκτροκίνητων και ότι αποστολή της Tesla είναι να επιταχύνει τη στροφή στη βιώσιμη ενέργεια. Πήρε επομένως αυτό που ήθελε.

Πράγματι, η βιομηχανία των ηλεκτροκίνητων εξελίσσεται από το προσωπικό σόου του Μασκ σε ένα χώρο στον οποίο επικρατεί συνωστισμός. Η VW έχει τη δυνατότητα να ανταγωνιστεί ευθέως την Tesla, ωστόσο δεν είναι σαφές τι ακριβώς συμβαίνει με τους υπόλοιπους. Τον Ιανουάριο, η Μέρι Μπάρα, διευθύνουσα σύμβουλος της General Motors, οδήγησε τη μετοχή της εταιρείας της στα ύψη όταν εξέφρασε την πρόθεση να καταργήσει μέχρι το 2035 όσα μοντέλα της κινούνται με φυσικό αέριο και βενζίνη. Πολλές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εκπονούν σχέδια προϋπολογισμού για τα ηλεκτροκίνητά τους, ενώ η Hyundai Motor σχεδιάζει πάνω από 40 μοντέλα. Η Renault αιφνιδίασε πέρυσι την Ευρώπη όταν παρουσίασε το μοντέλο της Zoe που κινείται με μπαταρία, στις ΗΠΑ εμφανίζεται στα σαλόνια αυτοκινήτου το Mach-E της Ford Motors Mustang, ενώ οι Rivian Automotive Lucid Motors, που έχουν μιμηθεί την Tesla, αναμένεται να έχουν επιτυχία ανάλογη με εκείνη του Μασκ.

Η Tesla προκάλεσε στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας ό,τι προκάλεσε η Netflix στην καλωδιακή τηλεόραση. Επέσπευσε τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση όπως ακριβώς διάφορα προγράμματα της Netflix έπεισαν τους καταναλωτές να σπάσουν συμβόλαια που είχαν με την Comcast. Και όπως ακριβώς η Netflix αντιμετωπίζει τώρα τον εντεινόμενο ανταγωνισμό από την παλιά φρουρά της βιομηχανίας όπως οι Walt Disney και HBO, και οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να γίνονται επικίνδυνοι ανταγωνιστές. Και βέβαια ο Ντις έχει κατακτήσει τους επενδυτές, επιδεικνύοντάς τους μια δυνατότητα που έχει η VW και την οποία δεν διαθέτει τόσο η Tesla: τη μεγάλη κλίμακα. Με 12 σήματα κατατεθέντα, που καλύπτουν κάθε γωνία της αγοράς αυτοκινήτων και πωλήσεις 9,3 εκατ. οχημάτων πέρυσι, όταν η Tesla δεν είχε παρά μόνον 500.000, η VW είναι σε πλεονεκτική θέση και μπορεί να αντλήσει πόρους αλλά και να αντέξει το κόστος που προϋποθέτει η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών. 

Μέσα στο επόμενο έτος θα παρουσιάσει 27 τυποποιημένα ηλεκτροκίνητα μοντέλα. «Ο μετασχηματισμός μας θα είναι ταχύτατος», τόνισε ο Ντις στη συνέντευξη Τύπου και συμπλήρωσε: «Θα είναι επίσης μεγαλύτερος από οτιδήποτε έχει δει ο κλάδος μας τον περασμένο αιώνα».