ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Με φυσικό αέριο πριν από το 2028 η νέα μονάδα Πτολεμαΐδα V της ΔΕΗ

me-fysiko-aerio-prin-apo-to-2028-i-nea-monada-ptolema-da-v-tis-dei

Τη μετατροπή της λιγνιτικής μονάδας Πτολεμαΐδα V για τη λειτουργία της με φυσικό αέριο, και μάλιστα πολύ νωρίτερα από το 2028, προανήγγειλε χθες ο επικεφαλής της ΔΕΗ, από το βήμα του συνεδρίου Power & Gas Supply Forum, Γιώργος Στάσσης επιβεβαιώνοντας σχετικό ρεπορτάζ της «Κ».  

Ο αρχικός σχεδιασμός της ΔΕΗ για την υπό κατασκευή μονάδα Πτολεμαΐδα V προβλέπει τη λειτουργία της με λιγνίτη μέχρι το 2028 και στη συνέχεια με νέο καύσιμο, το οποίο, ύστερα από σχετικές μελέτες, η ΔΕΗ κατέληξε ότι θα είναι το φυσικό αέριο. 

Δύο είναι οι λόγοι που σύμφωνα με τον κ. Στάσση ωθούν τη ΔΕΗ στην επιλογή του φυσικού αερίου: η σημαντική αύξηση του κόστους των CO2 και η ανάγκη για ευελιξία όσο αυξάνονται οι ΑΠΕ. «Η μετάβαση για ένα ενεργειακό σύστημα χωρίς άνθρακα είναι μονόδρομος, αλλά θέλει προσοχή για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας», είπε ο κ. Στάσσης. 

Η τεχνολογία που μπορεί να στηρίξει τη μετάβαση, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι το αέριο, γιατί μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ευελιξίας όσο θα αυξάνονται οι ΑΠΕ. 

Σημείωσε δε ότι για να γίνουν οι απαραίτητες μονάδες, χρειάζεται ένας μηχανισμός αποζημίωσης ισχύος, ενώ μιλώντας για τη ΔΕΗ και την Πτολεμαΐδα V σημείωσε ότι παρότι ο σχεδιασμός προβλέπει ότι θα λειτουργήσει με λιγνίτη έως το 2028, όπως κινείται η τιμή των CO2 είναι σχεδόν βέβαιο ότι η τελική λύση θα είναι το αέριο και θα υλοποιηθεί το αργότερο έως τα μέσα της δεκαετίας. Σε αυτό το σενάριο, κατέληξε ο κ. Στάσσης, θα υπάρχει η Πτολεμαϊδα V με πάνω από 1.000 MW για να καλύψει την ευελιξία και εκτίμησε ότι, πέραν αυτής, τα επόμενα χρόνια χρειάζονται το πολύ 1-1,5 μονάδα.

Την ανάγκη ευελιξίας του συστήματος επεσήμαναν εκπρόσωποι και άλλων εταιρειών στη συζήτηση που αναπτύχθηκε για το target model στο χθεσινό συνέδριο, αλλά και ο ίδιος ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, ο οποίος ανακοίνωσε ότι μέχρι τον Ιούνιο θα υποβληθεί η πρόταση για τον Μόνιμο Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος (CRM), ώστε να μπορέσουν να υλοποιηθούν επενδύσεις σε νέες μονάδες φυσικού αερίου. 

Είπε επίσης ότι από πλευράς του υπουργείου γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να υποβληθεί στην Κομισιόν και ο μηχανισμός για τη στρατηγική εφεδρεία που θα αποζημιώνει θερμοηλεκτρικές μονάδες για την κάλυψη των αιχμών, καθώς και ένα αντίστοιχο με το ισπανικό μοντέλο για τα πράσινα διμερή συμβόλαια (PPAs).

Η έλλειψη ευέλικτων μονάδων φυσικού αερίου είναι το πρώτο πρόβλημα που ανέδειξε το target model με τη λειτουργία του, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Elpedison Νίκο Ζαχαριάδη. Το δεύτερο πρόβλημα, είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, οι σοβαρές αδυναμίες του συστήματος μεταφοράς, με αποτέλεσμα ο ΑΔΜΗΕ να δηλώνει κάθε ημέρα πως δεν έχει τη δυνατότητα να τηρήσει τον προγραμματισμό που έχει προκύψει από τη δημοπρασία και να βάζει στο σύστημα μονάδες που δεν είναι οικονομικότερες. 

Το τρίτο πρόβλημα που αναδείχθηκε, κατά τον ίδιο, είναι η αδιαφάνεια και η έλλειψη ελέγχου της λειτουργίας του ηλεκτρικού συστήματος. «Ετσι, παρά τις δεσμεύσεις που υπήρχαν για την επαρκή προετοιμασία παρακολούθησης της αγοράς με την εκκίνηση του target model, έως αυτή τη στιγμή ουδείς γνωρίζει πώς είναι δυνατόν οι λιγνιτικές μονάδες να υποβάλλουν στην προημερήσια αγορά χαμηλότερες τιμές από τις φθηνότερες μονάδες φυσικού αερίου», σημείωσε ο κ. Ζαχαριάδης. 

Στο συμπέρασμα ότι η αγορά ανέδειξε την ανάγκη ευελιξίας του συστήματος, αλλά και την ανάγκη αποθήκευσης, κατέληξε και ο πρόεδρος της Ηρων, Γιώργος Κούβαρης. Σύμφωνα με τον ίδιο, ζητούμενο για την αγορά είναι και η διαχείριση κινδύνου των συμμετεχόντων, με κύρια προβλήματα την ουσιαστική απουσία της προθεσμιακής αγοράς, τη δεσπόζουσα θέση της ΔΕΗ και τη χαμηλή ρευστότητα της ενδοημερήσιας αγοράς.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ, πάντως, Αθανάσιος Δαγούμας υποστήριξε ότι τα μέτρα που ελήφθησαν για την αγορά εξισορρόπησης έχουν αποδώσει και ανακοίνωσε ότι η αρμόδια Αρχή εργάζεται για την επιλογή του καλύτερου μοντέλου εποπτείας της αγοράς.