ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Εμβόλιο» αισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία

emvolio-aisiodoxias-gia-tin-elliniki-oikonomia-561315475

Στο υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2020 διαμορφώθηκε τον φετινό Μάρτιο ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα ενισχύθηκε η καταναλωτική εμπιστοσύνη. Σύμφωνα με το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), το οποίο καταρτίζει τη σχετική έρευνα οικονομικής συγκυρίας, ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε τον Μάρτιο του 2021 στις 96,9 μονάδες από τις 91,9 μονάδες τον Φεβρουάριο του 2021.

Η βελτίωση των παραπάνω δεικτών, παρά την επιδείνωση των επιδημιολογικών δεδομένων τον Μάρτιο, σχετίζεται σύμφωνα με το ΙΟΒΕ με την πρόοδο που παρατηρείται στη διαδικασία του εμβολιασμού και τις περισσότερες δυνατότητες ανίχνευσης του ιού, καθώς επιτρέπουν τον σχεδιασμό για τη σταδιακή άρση προσεχώς των περιοριστικών μέτρων και την τμηματική επαναλειτουργία της οικονομίας. «Αυτή η προοπτική επηρεάζει κυρίως τις προσδοκίες των νοικοκυριών, αλλά και τομείς που βρίσκονται επί μακρόν σε αναστολή λειτουργίας, όπως το λιανικό εμπόριο και ο τουρισμός, αμφότεροι με σημαντική βαρύτητα για την ελληνική οικονομία», επισημαίνει το ΙΟΒΕ.

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία ενισχύθηκε τον Μάρτιο στις 100,8 μονάδες (από 98,9 τον Φεβρουάριο). Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις κατασκευές ενισχύθηκε τον Μάρτιο, στις 110,5 μονάδες (από 107,9 τον Φεβρουάριο).

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο ενισχύεται τον Μάρτιο στις 94 μονάδες από 90,2 μονάδες τον Φεβρουάριο. Η αύξηση αυτή είναι, σύμφωνα με την ανάλυση του ΙΟΒΕ, αποτέλεσμα της έντονα ανοδικής τάσης σε κάποιους κλάδους, κυρίως στα είδη οικιακού εξοπλισμού και στα πολυκαταστήματα, τα οποία λειτούργησαν αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικών πωλήσεων, καθόλη τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου.

Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις υπηρεσίες παρουσιάζει μικρή ενίσχυση τον Μάρτιο και διαμορφώνεται στις 76,4 μονάδες, από 72,5 μονάδες τον Φεβρουάριο.

Βελτίωση σημείωσε και ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης καθώς διαμορφώθηκε τον Μάρτιο στις -39,5 μονάδες από -46,2 μονάδες τον Φεβρουάριο. Παρά τη σημαντική ενίσχυση του δείκτη, η υποχώρησή του στην προηγούμενη περίοδο διατηρεί τους Ελληνες καταναλωτές στην κατάταξη ως προς τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην Ε.Ε. στην πρώτη θέση, με διαφορά από εκείνους στις χώρες που έπονται.

Ενθαρρυντικά για την πορεία της ελληνικής οικονομίας είναι και τα μηνύματα από τον δείκτη υπευθύνων προμηθειών στη μεταποίηση, γνωστός ως δείκτης PMI. Ο εν λόγω δείκτης διαμορφώθηκε στις 51,8 μονάδες τον Μάρτιο έναντι 49,4 μονάδων τον Φεβρουάριο, υποδεικνύοντας την πρώτη βελτίωση της υγείας του ελληνικού μεταποιητικού τομέα που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο του 2020.