Το σχέδιο Μπάιντεν με τις δημόσιες επενδύσεις

Το σχέδιο Μπάιντεν με τις δημόσιες επενδύσεις

2' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Τζο Μπάιντεν θα είναι σχεδόν σίγουρα ο τελευταίος πρόεδρος των ΗΠΑ που γεννήθηκε ως μέλος της δημογραφικής ομάδας που έμεινε γνωστή στην Ιστορία ως η «σιωπηλή γενιά», τα παιδιά του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ωρίμασε σε περίοδο οικονομικής άνθησης, που δημιούργησε πλούτο για τη μεσαία τάξη και σφυρηλάτησε τον ρόλο των ΗΠΑ ως κορυφαίας βιομηχανικής δύναμης στον κόσμο. Κατά το τελευταίο ήμισυ της ζωής του, ο 78χρονος Τζο Μπάιντεν είδε τον πλούτο αυτό να συρρικνώνεται ως μέρος του συνολικού της χώρας και τα κέρδη από την ανάπτυξή της να συγκεντρώνονται σε λίγες περιοχές. 

Τώρα, με ένα πρόγραμμα επενδύσεων περίπου 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο παρουσίασε στα μέσα της εβδομάδας, ο Αμερικανός πρόεδρος θέλει να αντιστρέψει τις τάσεις αυτές και να ανακατευθύνει τα κεφάλαια σε παραμελημένες περιφέρειες και ξεχασμένους ανθρώπους.

Το σχέδιό του για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τα έργα υποδομών, σε συνδυασμό με την αύξηση του εταιρικού φόρου για τη χρηματοδότησή του, έρχεται σε αντίθεση με την ενίσχυση του ρόλου των αγορών – και αυτό ξεκίνησε με τους Ρεπουμπλικανούς και την ανάδειξη του Ρόναλντ Ρέιγκαν το 1980 και συνέχισε με κύκλους φοροαπαλλαγών και κανόνων απορρύθμισης, που εφάρμοσαν αμφότερα τα κόμματα. 

Ο αγροτικός κόσμος της Αμερικής και οι παλιές βιομηχανικές της ζώνες, που παρήκμαζαν, έχασαν τη σημασίας τους και δεν σημειώθηκε κάποια πρόοδος στη γεφύρωση του χάσματος στον πλούτο λευκών και μαύρων. Η πρωτοβουλία Μπάιντεν παραπέμπει στους ηγέτες των Δημοκρατικών της δεκαετίας του 1960, όπως ο Τζον Κένεντι με τις δημόσιες επενδύσεις του και ο φιλόδοξος στόχος του για την προσσελήνωση ή ο Ντουάιτ Αϊζενχάουερ το 1956, ο οποίος επιδίωξε με ως επί το πλείστον κονδύλια να κατασκευαστεί το δίκτυο των διαπολιτειακών αυτοκινητοδρόμων. «Με εντυπωσιάζουν η κλίμακα και η δομή», δήλωσε ο καθηγητής Οικονομικών του MIT, Σάιμον Τζόνσον, αναφερόμενος στο σχέδιο Μπάιντεν. «Φαίνεται ότι έχουν υιοθετήσει την ιδέα ότι μπορούν να ενισχυθούν η παραγωγικότητα και η ανάπτυξη και αυτό να διαχυθεί σε όλη τη χώρα με τις σωστές δημόσιες επενδύσεις». Βέβαια, η μάχη για την κατάρτιση της νομοθεσίας στο Κογκρέσο των ΗΠΑ αναμένεται να είναι επική.

Ο πρόεδρος των Ρεπουμπλικανών στη Γερουσία Μιτς Μακόνελ δήλωσε ότι οποιοδήποτε νομοσχέδιο προτείνουν οι Δημοκρατικοί μπορεί να είναι «Δούρειος ίππος για μαζικές αυξήσεις φόρων». 

Μέχρι στιγμής η προσέγγιση Μπάιντεν διαφοροποιείται από άλλες ως προς το τι χρειάζεται να γίνει για να αντιμετωπισθούν οι αιτίες της ανισότητας και να τονωθεί η ανάπτυξη, αλλά και ως προς το εύρος των παρεμβάσεων από τις ελλείψεις στις δομές φύλαξης παιδιών έως τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. 

Η δημογραφική και οικονομική παρακμή μικρών και πολλών μεσαίων πόλεων συντελείται επί δεκαετίες, ενώ το μερίδιο του ΑΕΠ σε μισθούς και ημερομίσθια έχει μειωθεί, κάτι το οποίο πολλοί οικονομολόγοι πιστεύουν ότι συμβάλλει στην όξυνση της ανισότητας. 

Ο Μπάιντεν θέλει να εξισορροπήσει την κατάσταση ανάμεσα στις πολιτείες στο μέσον της χώρας και στην κοσμοπολίτικη Βοστώνη και στο Σαν Φρανσίσκο, δίδοντας κρατικά κεφάλαια για έργα υποδομών και δημιουργία τεχνολογικών και καινοτόμων κόμβων. Τέλος, το σχέδιό του «συνιστά μια σημαντική προσπάθεια για την αντιμετώπιση των διευρυμένων γεωγραφικών ανισοτήτων της χώρας. Δείχνει πως κατανοεί τον τρόπο με τον οποίον οι υποδομές μπορούν (ή δεν μπορούν) να δημιουργήσουν πρόσβαση σε ευκαιρίες», δήλωσε ο Κέναν Φίκρι, διευθυντής έρευνας της διακομματικής ομάδας οικονομικής καινοτομίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή