ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ξεκινάει η μάχη για το μεγάλο λιμάνι της Κρήτης

xekinaei-i-machi-gia-to-megalo-limani-tis-kritis

Δύο μεγάλες ξένες εταιρείες κρουαζιέρας, ο ελληνικός όμιλος ΑΒΙΑΡΕΠΣ, συμφερόντων του ομίλου Γ. Γρύλου, ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, η ακτοπλοϊκή Attica Group και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρονται μεταξύ των δυνητικών ενδιαφερομένων για την εξαγορά του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ).  Ο σχετικός διεθνής δημόσιος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του ΟΛΗ προκηρύχθηκε χθες Δευτέρα από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Είναι ο τέταρτος διαγωνισμός για περιφερειακό λιμάνι και ο έκτος εάν προσμετρηθούν και οι ιδιωτικοποιήσεις του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Παρά τις περί του αντιθέτου πληροφορίες που διακινήθηκαν τα προηγούμενα έτη, η διαγωνιστική διαδικασία για το λιμάνι του Ηρακλείου αφορά την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Υπενθυμίζεται ότι στον Οργανισμό λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμανιού.

Οπως και στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας που βρίσκονται ήδη στη δεύτερη φάση της υποβολής των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, αλλά και της Ηγουμενίτσας που αναμένεται να μπει σε αυτή τη δεύτερη φάση το αμέσως επόμενο διάστημα, έτσι και ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου θα πουληθεί σε δύο στάδια: στην πρώτη φάση με την εκδήλωση ενδιαφέροντος και, κατόπιν αξιολόγησης της πρόκρισης, στη δεύτερη φάση των δεσμευτικών προσφορών. Η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει προσδιοριστεί για τις 30 Ιουλίου, επομένως, με βάση τη μέχρι στιγμής εμπειρία, η ολοκλήρωση της συναλλαγής αναμένεται για τα τέλη του έτους ή τις αρχές του 2022. Να σημειωθεί ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται να βγει σε δημόσιο διεθνή διαγωνισμό και το λιμάνι του Βόλου όπως και της Πάτρας. Στην περίπτωση του Βόλου, οι οποίες καθυστερήσεις σχετίζονται με κάποιες ρυθμίσεις που πρέπει να ολοκληρωθούν πριν από την προκήρυξη.

Δύο χρόνια πριν, και συγκεκριμένα στις αρχές του 2019, η αμερικανική εταιρεία κρουαζιέρας Carnival και η γερμανικών συμφερόντων TUI Cruises είχαν προχωρήσει σε διερευνητικές επαφές με τις ελληνικές αρχές αναφορικά με την προοπτική συμμετοχής τους στους διαγωνισμούς για την παραχώρηση των δραστηριοτήτων εξυπηρέτησης της κρουαζιέρας, κατ’ αρχάς στο λιμάνι του Ηρακλείου της Κρήτης και δευτερευόντως στο λιμάνι της Κέρκυρας. Η παραχώρηση όμως του 67% του μετοχικού κεφαλαίου και όχι η υποπαραχώρηση του τμήματος της κρουαζιέρας ενδέχεται να τις αποθαρρύνει, αναφέρουν κύκλοι της αγοράς. 

Ο ελληνικός όμιλος ΑΒΙΑΡΕΠΣ, στον οποίο ανήκουν η αεροπορική εταιρεία Sky Expess και οι εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης Swissport και Skyserv, αλλά και περιουσιακά στοιχεία στον κλάδο της φιλοξενίας, επιβεβαιώνει στην «Κ» πως εξετάζει τη συμμετοχή του στον διαγωνισμό. 

Τη συμμετοχή του στον συγκεκριμένο διαγωνισμό επιβεβαίωσε στην «Κ» και ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, ο οποίος διεκδικεί ήδη και το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης μέσω της ελληνικής θυγατρικής του, Μινωικές Γραμμές. Υπενθυμίζεται πως οι Μινωικές έχουν ως έδρα το Ηράκλειο και η βασική τους δραστηριότητα είναι πλέον οι γραμμές της Κρήτης, που εκκινούν στην πλειονότητά τους από εκεί και δευτερευόντως από τα Χανιά. Το ίδιο ισχύει και για την Attica Group που συμμετέχει επίσης στον διαγωνισμό για την Ηγουμενίτσα μόνη της, αλλά και την ΑΝΕΚ που έχει κατεβεί κοινοπρακτικά με τις Archirodon και Trident Hellas.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει επίσης σε κοινοπραξία που διεκδικεί αυτή την περίοδο –και μάλιστα έχει προκριθεί στη β΄ φάση– την εξαγορά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και την παραχώρηση του προβλήτα Φίλιππος Β΄ της Καβάλας, και αναμένεται να εξετάσει το ενδεχόμενο εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το Ηράκλειο.