Τον Μάιο οι δύο νέοι διαγωνισμοί για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Τον Μάιο οι δύο νέοι διαγωνισμοί για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

3' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Επίσκεψη στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχει προγραμματίσει για σήμερα κλιμάκιο της γαλλικής ναυπηγικής βιομηχανίας Naval Group, στο πλαίσιο των επαφών που πραγματοποιούν τόσο η ίδια όσο και άλλες ναυπηγικές επιχειρήσεις προκειμένου να διαπιστώσουν την κατάστασή τους, ώστε να καλύψουν μέρος της υλοποίησης του ναυπηγικού προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού. Αντίστοιχη επίσκεψη είχε πραγματοποιήσει προ ημερών και η Lockheed Martin, όπως και άλλες ναυπηγικές επιχειρήσεις που ερίζουν για το πρόγραμμα των 5 δισ. ευρώ για την προμήθεια τεσσάρων φρεγατών και την αναβάθμιση άλλων τεσσάρων.

Με δεδομένο ότι τα εν λόγω προγράμματα θεωρούνται σημαντικότατα για τα business plans των υποψήφιων επενδυτών που θα συμμετάσχουν στους δύο νέους διαγωνισμούς πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η προκήρυξή τους τοποθετείται μετά το Πάσχα. 

Και αυτό τόσο διότι τότε αναμένεται να λάβει τις αποφάσεις του το Μαξίμου κατόπιν των εισηγήσεων των Ενόπλων Δυνάμεων για τον προμηθευτή των φρεγατών (και τις συμφωνίες που αυτός προτίθεται να κάνει για την ανάληψη υποκατασκευαστικού έργου από τα ελληνικά ναυπηγεία) όσο και επειδή τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά πωλούνται σε δύο ξεχωριστούς διαγωνισμούς: έναν από την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και έναν από τον Ειδικό Διαχειριστή. Οι δύο φορείς κατέχουν και πωλούν από περίπου 350 στρέμματα έκαστος. Ομως, ο βασικός εξοπλισμός και οι εγκαταστάσεις βρίσκονται στην έκταση του Ειδικού Διαχειριστή, ενώ σε αυτήν της ΕΤΑΔ υπάρχει κυρίως η μεγάλη κτιστή δεξαμενή, η οποία πάντως χρήζει εκτενών εργασιών εκσυγχρονισμού. Γι’ αυτό άλλωστε και η έκταση της ΕΤΑΔ «προικίζεται» με ξεχωριστή άδεια λειτουργίας ναυπηγείου με νομοθετική ρύθμιση που εισήλθε αυτές τις μέρες στη Βουλή. 

Παράλληλα, ο συντονισμός μεταξύ Ειδικού Διαχειριστή και ΕΤΑΔ, με το υπουργείο Οικονομικών σε ρόλο συντονιστή, θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ προκειμένου να μην αποβεί άγονη και αυτή η διαδικασία, όπως εκείνη που προηγήθηκε νωρίτερα φέτος. Ειδικότερα εκτιμάται πως πρέπει να αποφευχθούν μαξιμαλιστικοί στόχοι, κυρίως από την πλευρά της ΕΤΑΔ, η οποία στον προηγούμενο γύρο είχε θέσει ελάχιστο τίμημα για τη δική της έκταση τα 55 εκατομμύρια, με αποτέλεσμα να μην εμφανιστεί κανένας ενδιαφερόμενος. Επιπλέον, το τίμημα αυτό θεωρήθηκε και ως μία από τις αιτίες για την περιορισμένη σε σχέση με τις προσδοκίες της κυβέρνησης μοναδική ανταγωνιστική προσφορά των 15,1 εκατομμυρίων, που κατατέθηκε από σχήμα συμφερόντων του Ελληνα εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου.

Η κυβέρνηση προχώρησε στη νομοθετική ρύθμιση με την οποία αποκτούν άδεια ναυπηγείου και οι δύο εκτάσεις, η καθεμία χωριστά, και όχι μόνον αυτή του Ειδικού Διαχειριστή. Και από την ΕΤΑΔ διαρρέεται πως υπάρχουν ενδιαφερόμενοι μόνον για ένα από τα δύο τμήματα, όσο και αν αυτό θεωρείτο μέχρι πρότινος απίθανο. Πληροφορίες θέλουν ναυπηγικούς ομίλους αλλά και ομίλους από τον χώρο της εφοδιαστικής αλυσίδας να ενδιαφέρονται για το ακίνητο της ΕΤΑΔ, με τους τελευταίους να προσβλέπουν σε χρήσεις logistics. Το εάν αυτό το ενδιαφέρον θα μετουσιωθεί και σε δεσμευτική προσφορά στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ μένει να φανεί. 

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Την εικόνα περιπλέκει πάντως και το γεγονός ότι τα γειτονικά Ναυπηγεία Ελευσίνας βρίσκονται σε διαδικασία υποβολής αίτησης επικύρωσης συμφωνίας εξυγίανσης στα αρμόδια δικαστήρια, ενώ και αυτά διεκδικούν υποκατασκευαστικό ρόλο για το πρόγραμμα των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού. Και αυτό διότι εκτιμάται πως ειδικά στην Ελευσίνα το έργο είναι απαραίτητο για να δικαιολογήσει επιχειρησιακά σχέδια τόσο υψηλού προϋπολογισμού όσο αυτό της εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, τα οποία βαρύνονται με χρέη της τάξεως των 400 εκατομμυρίων. 
Οσον αφορά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, πέραν της συνεννόησης μεταξύ των δύο φορέων που μοιράζονται το βάρος της εκποίησής τους, έχει επανέλθει στο προσκήνιο και η προσπάθεια για μια νέα αποτίμηση από ανεξάρτητο εκτιμητή, προκειμένου ΕΤΑΔ και Ειδικός Διαχειριστής να αντιπαρέλθουν ζητήματα που σχετίζονται με το τελικό τίμημα που νομιμοποιούνται να δεχθούν. Υπενθυμίζεται ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρίσκονται σε ειδική διαχείριση προκειμένου να ανακτηθούν παράνομες κρατικές επιδοτήσεις της τάξεως των 700 εκατ., κατόπιν σχετικών αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το τίμημα πάντως που αναφέρεται συχνά πυκνά ως δίκαιο για το σύνολο των δύο εκτάσεων του Σκαραμαγκά, κυρίως από κύκλους της κυβέρνησης, κινείται στα επίπεδα των 80-100 εκατ. ευρώ. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή