ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προτεραιότητα της «Παπουτσάνης» οι εξαγωγές

Τα σχέδια ανάπτυξης της εταιρείας αναλύει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλός της Μενέλαος Τασόπουλος

proteraiotita-tis-papoytsanis-oi-exagoges-561326869

Καλή γνώση της αγοράς και των αναγκών της, καλή σχέση ποιότητας – τιμής, έμφαση στην έρευνα και ανάπτυξη, αλλά και καθετοποιημένη παραγωγή, είναι μερικά από τα συστατικά της επιτυχίας της «Παπουτσάνης», η οποία τα τελευταία χρόνια, και μάλιστα εν μέσω κρίσης, κατάφερε να ξεπεράσει τα προβλήματά της και να βρίσκεται σταθερά σε ανοδική πορεία, κλείνοντας το 2020 τα 150 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας. «Την τελευταία δεκαετία, ακόμη και μέσα στην οικονομική κρίση, η “Παπουτσάνης” σημειώνει πολύ σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Αυτό μας επιτρέπει να κοιτάμε στο μέλλον με αισιοδοξία υλοποιώντας επενδύσεις που αποσκοπούν στη συνεχή εξέλιξη των προϊόντων και δραστηριοτήτων μας», επισημαίνει, μιλώντας σήμερα στην «Καθημερινή» της Κυριακής ο κ. Μενέλαος Τασόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της «Παπουτσάνης» και πρόσωπο με καθοριστική συμβολή όχι μόνο στη διάσωση της ιστορικής βιομηχανίας, όταν το 2010 ανέλαβε μαζί με τον κ. Γ. Γκάτζαρο το 32% των μετοχών της εταιρείας και τη διοίκησή της, αλλά και στη μετέπειτα ανάπτυξή της.

Ο κ. Τασόπουλος αποκαλύπτει τα σχέδια της εταιρείας, χωρίς μάλιστα να αποκλείει σε βάθος χρόνου ακόμη και τη δραστηριοποίηση με παραγωγική μονάδα εκτός Ελλάδας, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι η επέκταση συνεργασιών με στρατηγικούς πελάτες της «Παπουτσάνης», ειδικά για τις διεθνείς αγορές, είναι ένα ενδεχόμενο που εξετάζεται.

– Πρόσφατα ανακοινώσατε την είσοδό σας στην κατηγορία των απολυμαντικών επιφανειών. Πρόκειται για μια κατηγορία στην οποία δραστηριοποιούνται εδώ και χρόνια πολυεθνικοί κολοσσοί. Ποια είναι τα «όπλα» σας στον ισχυρό αυτό ανταγωνισμό; 
– Μια στρατηγική προτεραιότητα για την «Παπουτσάνης» είναι η δυναμική ενίσχυση και διεύρυνση του κλάδου των επώνυμων προϊόντων και σε αυτή την προσπάθεια ανταγωνιζόμαστε, εδώ και δεκαετίες, σημαντικές πολυεθνικές εταιρείες, σε κάθε κατηγορία στην οποία δραστηριοποιούμαστε. Η δική μας απάντηση στον ανταγωνισμό είναι η σταθερή υψηλή ποιότητα των προϊόντων μας, και η πολύ καλή σχέση ποιότητας – τιμής που προσφέρουμε στους καταναλωτές μας. Παράλληλα, η ελληνική μας καταγωγή και το γεγονός ότι η ελληνική αγορά είναι πρώτιστης σημασίας για τα επώνυμα προϊόντα μας μάς επιτρέπει να αφουγκραζόμαστε καλύτερα τον Ελληνα καταναλωτή και να απαντάμε στις ανάγκες του με αμεσότητα και με στοχευμένες προτάσεις προϊόντων. Κομβικό ρόλο σε αυτό έχει το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης που διατηρούμε στο εργοστάσιο μας στη Ριτσώνα και η καθετοποιημένη παραγωγή, στοιχεία που μας δίνουν τη δυνατότητα να κινούμαστε ευέλικτα και με ταχύτητα.

Επιπλέον, η διττή μας εμπορική δραστηριότητα και η γνώση των αναγκών τόσο των καταναλωτών όσο και των B2B πελατών μας μάς διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό και μας προσφέρουν μια ευρύτερη εικόνα της αγοράς και των εκάστοτε ευκαιριών και προκλήσεων.
 
– Καθώς έχετε πλούσια εξαγωγική δραστηριότητα, προσανατολίζεστε στην κατασκευή παραγωγικής μονάδας εκτός Ελλάδας και, αν ναι, πού; Στην ίδια κατεύθυνση προσανατολίζεστε στην εξαγορά εταιρειών εντός και εκτός Ελλάδας;
– Στις προτεραιότητές μας παραμένει η οργανική ανάπτυξη μέσα από την ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας και την επέκταση της παρουσίας της «Παπουτσάνης» σε περισσότερες χώρες του εξωτερικού. Εως τώρα, διατηρούμε μια διαρκώς αυξανόμενη παρουσία σε πάνω από 25 χώρες σε όλο τον κόσμο, όπως στη Γερμανία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ιταλία, στη Γαλλία, στη Σουηδία, στο Μεξικό, στις ΗΠΑ, στη Ρωσία, στην Αυστραλία.
Είμαστε μια ελληνική εταιρεία με ιστορία 150 χρόνων και αδιάλειπτη παρουσία και συνεισφορά στη χώρα, δέσμευση που παραμένει σταθερή και αμετάβλητη. Καρδιά της δραστηριότητάς μας είναι η μονάδα μας στη Ριτσώνα, η μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής του είδους της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και μια από τις πιο εξελιγμένες τεχνολογικά σε όλη την Ευρώπη. Η δημιουργία μιας δεύτερης μονάδας εκτός Ελλάδος δεν εντάσσεται στον άμεσο σχεδιασμό μας, αν και όντας μια εταιρεία που αξιολογεί διαρκώς το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιείται, παραμένουμε ανοικτοί σε πιθανές ευκαιρίες που θα έδιναν προστιθέμενη αξία στην «Παπουτσάνης» και συνάδουν με το όραμα και τον στρατηγικό μας σχεδιασμό.
 
– Πρόκειται το επόμενο διάστημα να εισέλθει ή να αναζητήσετε στρατηγικό εταίρο στην εταιρεία; Εχει γίνει προσέγγιση από παραγωγική εταιρεία ή από επενδυτικό fund; 
– Στόχος μας παραμένει η περαιτέρω ενίσχυση του κύκλου εργασιών μας, υλοποιώντας συνεχώς νέες επενδύσεις στο εργοστάσιό μας. Υπό αυτό το πρίσμα, η είσοδος ενός στρατηγικού ή επενδυτικού εταίρου στην εταιρεία δεν περιλαμβάνεται στα άμεσα σχέδιά μας.
Συγχρόνως, αξιολογούμε ευκαιρίες και παραμένουμε ανοικτοί στο ενδεχόμενο επέκτασης συνεργασιών που διατηρούμε με στρατηγικούς πελάτες, ειδικά για τις διεθνείς αγορές, όπου τέτοιες συνεργασίες θα μπορούσαν να διευρύνουν και να ενισχύσουν τις προοπτικές ανάπτυξης.
 
– Διαθέτετε ηλεκτρονικό κατάστημα για τα ξενοδοχειακά προϊόντα. Δεδομένης της μεγάλης ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου αλλά και των πωλήσεων απευθείας στους καταναλωτές (D2C), θα προχωρήσετε σε ηλεκτρονικό κατάστημα για τη διάθεση απευθείας στους καταναλωτές και άλλων προϊόντων σας; 
 – Πράγματι, το e-commerce δημιουργεί πολλές ευκαιρίες για όλους και αποτελεί πλέον ένα ισχυρό κανάλι. Εχοντας ξεκινήσει το B2B ηλεκτρονικό κατάστημα από το 2013, παραμένουμε εστιασμένοι στην ενίσχυσή του προσθέτοντας νέες δυνατότητες που αναβαθμίζουν τη χρηστικότητά του και την εμπειρία των συνεργατών μας. Το 2020, κυρίως λόγω της εισόδου μας στην αγορά του αντισηπτικού, διευρύναμε την πελατειακή μας βάση στο συγκεκριμένο κανάλι με νέους πελάτες από τον χώρο της εστίασης και τις αλυσίδες λιανεμπορίου, κάτι που θα συνεχίσουμε και θα ενδυναμώσουμε τα επόμενα χρόνια.

Αναφορικά με τη διάθεση των επώνυμων προϊόντων μας μέσω του ηλεκτρονικού μας καταστήματος απευθείας στους καταναλωτές, είναι κάτι που δεν εξετάζουμε στην παρούσα φάση. Αν και η αγορά αλλάζει πολύ γρήγορα και η πανδημία επιτάχυνε την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, το φυσικό κατάστημα παραμένει πάντα το πιο ισχυρό, με λιγότερο από 2% του συνολικού τζίρου του λιανεμπορίου να έρχεται από τα e-shops. Οι αλυσίδες λιανικής πώλησης παραμένουν το βασικό σημείο επαφής μας με τον καταναλωτή και, φέτος, στο πλαίσιο των νέων, μεγάλων λανσαρισμάτων και του εορτασμού των 150 χρόνων μας, θα προχωρήσουμε σε περαιτέρω ενίσχυση των συνεργασιών και της παρουσίας μας στο συγκεκριμένο κανάλι.

Καθυστερεί η κανονικότητα

– Είστε άνθρωπος της αγοράς με πολυετή εμπειρία στις επιχειρήσεις και μάλιστα στην κατηγορία των καταναλωτικών αγαθών, εκεί όπου πολύ γρήγορα αποτυπώνονται οι τάσεις. Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το σκηνικό στην ελληνική οικονομία το 2021; 
– Η φετινή χρονιά αναμένεται να είναι ιδιαιτέρως απαιτητική τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο, δεδομένου ότι οι αρχικές προβλέψεις για την καταπολέμηση της πανδημίας δεν δικαιώθηκαν, με αποτέλεσμα η επιστροφή στην κανονικότητα και στην ανάπτυξη να καθυστερεί. Ετσι, αν και μεσοπρόθεσμα το εγχώριο και διεθνές περιβάλλον θα αρχίσει να αποκαθίσταται, δεν αποκλείεται να κληθούμε να αντιμετωπίσουμε στη συνέχεια νέες προκλήσεις, κυρίως λόγω επισφαλών πιστώσεων και κόκκινων δανείων, εν δυνάμει πληθωριστικών πιέσεων και του μεγάλου χρέους, που δημιουργείται ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Σε κάθε περίπτωση, για να κλείσω με μια νότα αισιοδοξίας, πιστεύουμε ότι, παρά τις όποιες ακόμα προκλήσεις μάς επιφυλάσσει το άμεσο μέλλον, πρώτα ως χώρα και έπειτα ως εταιρεία, θα τις αντιμετωπίσουμε με επιτυχία.

Επενδύσεις στην τεχνολογία και σε καινοτόμα οικολογικά προϊόντα

proteraiotita-tis-papoytsanis-oi-exagoges0
Κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη της εταιρείας έχει το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στο εργοστάσιο στη Ριτσώνα. 

Tον Απρίλιο του 2020, εν μέσω πανδημίας, η «Παπουτσάνης» έλαβε την απόφαση να εισέλθει στην κατηγορία των αντισηπτικών χεριών, ανταποκρινόμενη στην επιτακτική ανάγκη της εγχώριας αγοράς –και όχι μόνο– για τα προϊόντα αυτά και αξιοποιώντας τη γνώση και την εμπειρία που έχει στην κατηγορία του σαπουνιού. Το αντισηπτικό που τοποθέτησε στην αγορά υπό το γνωστό σήμα Natura έγινε μέσα σε λίγους μήνες η πρώτη επιλογή, μια θέση που, σύμφωνα με τη διοίκηση της «Παπουτσάνης», διατηρεί παρά τον ισχυρό ανταγωνισμό.

Σημειώνεται ότι στην αγορά του σαπουνιού όσο και του κρεμοσάπουνου η εταιρεία κατέχει έτσι κι αλλιώς μια από τις κορυφαίες θέσεις, με διψήφια μερίδια αγοράς, και όραμά της είναι να εξελιχθεί στη Νο 1 επιλογή του Ελληνα καταναλωτή για ολοκληρωμένη υγιεινή και εγγυημένη προστασία.
Εκτός από τα αντισηπτικά χεριών στα οποία εισήλθε πέρυσι και στα απολυμαντικά επιφανειών που τοποθέτησε στην αγορά φέτος, στρατηγική προτεραιότητα της εταιρείας είναι η εδραίωση της θέσης της στις κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιείται με σήματα όπως τα Aromatics, Karavaki, Natura και Papoutsanis, κάτι που θα πράξει με διεύρυνση των προϊοντικών σειρών. Το 2021 περιλαμβάνει μια σειρά επενδύσεων και νέων συνεργασιών, όπως επισημαίνει ο κ. Τασόπουλος.

– Σε πόσες επενδύσεις προχωρήσατε το 2020 και τι προβλέπει το επενδυτικό σας πρόγραμμα για το 2021 αλλά και σε ορίζοντα τριετίας; 
– Την τελευταία δεκαετία, ακόμη και μέσα στην οικονομική κρίση, η «Παπουτσάνης» σημειώνει πολύ σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Αυτό μας επιτρέπει να κοιτάμε στο μέλλον με αισιοδοξία υλοποιώντας επενδύσεις που αποσκοπούν στη συνεχή εξέλιξη των προϊόντων και δραστηριοτήτων μας. Η εταιρεία έχει ήδη επενδύσει 10 εκατ. ευρώ στη βελτιστοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας και στην ενίσχυση των αυτοματισμών και της τεχνολογίας, ενώ το 2020 εξασφάλισε χρηματοδότηση 5 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, με στόχο να ενισχύσει περαιτέρω την ανάπτυξη και παραγωγή νέων καινοτόμων προϊόντων με θετικότερο οικολογικό αποτύπωμα.

Με άξονες τη βιωσιμότητα, την καινοτομία και την εξωστρέφεια, το 2021 ενισχύουμε το ανθρώπινο δυναμικό και εστιάζουμε στη δυναμική ανάπτυξη και επικοινωνία των επώνυμων προϊόντων μας μέσα από τη σημαντική επέκταση του χαρτοφυλακίου μας και την ενδυνάμωση της θέσης μας στα καταστήματα.

Συνεχίζουμε επίσης να επενδύουμε σε νέα συστήματα και εξοπλισμό, που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να διπλασιάσουμε το παραγωγικό μας δυναμικό σε στερεό σαπούνι και κρεμοσάπουνα, καλύπτοντας την αυξημένη ζήτηση που παρατηρείται στην ευρωπαϊκή αγορά. Συγχρόνως, προγραμματίζουμε σύντομα να ξεκινήσουμε την παραγωγή συνθετικού σαπουνιού, κίνηση που θα εδραιώσει ακόμη περισσότερο την «Παπουτσάνης» στην εγχώρια αγορά καθώς και σε εκείνες του εξωτερικού.
 
– Θα υπάρξουν μέσα στο 2021 συμφωνίες και με άλλες εταιρείες για την παραγωγή από εσάς προϊόντων τους και, αν ναι, με ποιες; 
– Οι παραγωγές προϊόντων για τρίτους αντιπροσωπεύουν ιστορικά το 40% του κύκλου εργασιών της «Παπουτσάνης», ενώ κατά το 2020 και λόγω της σημαντικής πτώσης της ξενοδοχειακής αγοράς ανήλθαν στο 53%. Το στοιχείο αυτό καταδεικνύει τη στενή σχέση που έχουμε χτίσει τα τελευταία χρόνια με πελάτες που εμπιστεύονται την «Παπουτσάνης», όχι μόνον για την παραγωγή αλλά και για την έρευνα και την ανάπτυξη των προϊόντων τους.

Το 2021 προβλέπεται η πλήρης ανάπτυξη συνεργασίας με πολυεθνική εταιρεία στον τομέα παραγωγής σαπώνων, η οποία εξελίσσεται ήδη από το δεύτερο εξάμηνο του 2020, η ενδυνάμωση άλλων υπαρχουσών συνεργασιών, αλλά και η έναρξη νέων συνεργασιών με εταιρείες του εξωτερικού. Επιπλέον, από τα μέσα του έτους ξεκινάει και η υλοποίηση νέων συνεργασιών με μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες στην Ευρώπη, συμφωνίες που είχαν συναφθεί ήδη από το 2019 αλλά καθυστέρησε η έναρξή τους λόγω της πανδημίας.

Αποτελώντας μια από τις ελάχιστες υπεραιωνόβιες βιομηχανίες της χώρας και έχοντας συμπληρώσει 150 χρόνια το 2020, στην «Παπουτσάνης» θέλουμε να παραμείνουμε μια εταιρεία που λειτουργεί με υπευθυνότητα και αναπτύσσεται με σεβασμό για τον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον. Γι’ αυτό και θα δώσουμε έμφαση σε νέα καινοτόμα οικολογικά προϊόντα χωρίς ανάγκη χρήσης πλαστικής συσκευασίας και με μειωμένο αποτύπωμα άνθρακος. Η εταιρεία έχει ήδη επενδύσει σημαντικά στην ανάπτυξη της απαραίτητης τεχνογνωσίας και τεχνολογίας και έχει προχωρήσει στις πρώτες συνεργασίες για την παραγωγή σχετικών προϊόντων. Στόχος είναι η καθετοποίηση αυτής της παραγωγής, με παράλληλη σημαντική ανάπτυξη της κατηγορίας.