ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αττική Οδός: Mέρισμα 82,8 εκατ. ευρώ

Αττική Οδός: Mέρισμα 82,8 εκατ. ευρώ

Σημαντική «ένεση» ρευστότητας ύψους 82,8 εκατ. ευρώ αναμένεται να λάβουν το προσεχές διάστημα η «Ακτωρ Παραχωρήσεις» και η «Αβαξ», ως μέτοχοι της Αττικής Οδού. Οι δύο εταιρείες προχώρησαν τον σχεδιασμό που είχαν ξεκινήσει πριν από λίγους μήνες και θα λάβουν επιστροφή κεφαλαίου από τα ταμειακά διαθέσιμα της Αττικής Οδού. Η σχετική κίνηση οριστικοποιήθηκε στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, αφού ολοκληρώθηκε και η εσωτερική διαδικασία τυχόν ενστάσεων. Ως εκ τούτου, βάσει των ποσοστών συμμετοχής των δύο εταιρειών (65,7% και 34,2%), η μεν «Ακτωρ Παραχωρήσεις» πρόκειται να λάβει 54,4 εκατ. ευρώ, η δε «Αβαξ» 28,3 εκατ. ευρώ.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχετικό ποσό πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για τη συμμετοχή των εταιρειών σε νέους διαγωνισμούς παραχώρησης και ΣΔΙΤ, η «βεντάλια» των οποίων έχει ανοίξει σημαντικά τον τελευταίο χρόνο, κάτι που θα συνεχιστεί με ακόμα μεγαλύτερη ένταση και τους επόμενους μήνες. Υπενθυμίζεται ότι οι δύο μέτοχοι είχαν εισπράξει και προμέρισμα 52,6 εκατ. ευρώ για τη χρήση του 2020, ήτοι τα συνολικά κεφάλαια που εισέρρευσαν στα ταμεία τους διαμορφώνονται πλέον σε 135 εκατ. ευρώ.

Η επιστροφή κεφαλαίου που θα εισπράξουν οι δύο μέτοχοι της Αττικής Οδού καθίσταται εφικτή χάρη στο γεγονός ότι πλέον η εταιρεία έχει αποπληρώσει το σύνολο του δανεισμού της. Ετσι, είναι σε θέση να διαχειρίζεται τα διαθέσιμά της με μεγαλύτερη ελευθερία. Ουσιαστικά, αυτό που συμφώνησαν στην παρούσα φάση οι δύο μέτοχοι είναι να προεισπράξουν ένα μέρος του ποσού που ούτως ή άλλως θα λάβουν όταν λήξει η υφιστάμενη σύμβαση εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού, το 2024. Τότε θα λάβουν πίσω τα κεφάλαια και τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας. Υπενθυμίζεται ότι στο τέλος του 2020 τα ταμειακά διαθέσιμα της Αττικής Οδού διαμορφώνονταν σε 172 εκατ. ευρώ (από 157 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2019) και τα ίδια κεφάλαια σε 275 εκατ. ευρώ.

Για το σύνολο του έτους καταγράφηκε πτώση του κύκλου εργασιών κατά 21,3%, σε 151,6 εκατ. ευρώ από 192,7 εκατ. ευρώ, ως αποτέλεσμα της μειωμένης κυκλοφορίας, ιδίως κατά το πρώτο διάστημα της πανδημίας. Αντίστοιχα, τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους υποχώρησαν σε 48,3 εκατ. ευρώ από 72 εκατ. ευρώ. Οπως ήταν αναμενόμενο, η κίνηση στην Αττική Οδό υποχώρησε κατά 24% το 2020, καταγράφοντας βέβαια έντονες διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου, ακόμα κι από μήνα σε μήνα, ανάλογα με τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας. Για παράδειγμα, τον Μάρτιο του 2020 σημειώθηκε πτώση 57%, τον Απρίλιο αυτή άγγιξε το 72%, ενώ τον Μάιο, όταν ξεκίνησαν να αίρονται τα τότε μέτρα, η πτώση μετριάστηκε στο 44%, για να φτάσει στο -16% τον Ιούνιο, αλλά και να κινηθεί ανοδικά κατά 4% τον Αύγουστο. Αντίστοιχα, την περίοδο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου του 2020, όταν υπήρξαν και πάλι αυξημένα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας, καταγράφηκε πτώση της κίνησης κατά 51%.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, ειδικά στην περίπτωση της «Ακτωρ Παραχωρήσεις», τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν δεν μπορούν να αξιοποιηθούν για να επιλύσουν τον «γόρδιο δεσμό», όπως εξελίσσεται, της αναχρηματοδότησης της «Ακτωρ», δηλαδή του τομέα των κατασκευών. Αυτό οφείλεται στο διεθνές ομόλογο των 600 εκατ. ευρώ που εκδόθηκε στο τέλος του 2019 από τον όμιλο Ελλάκτωρ.