ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Όχι» στους Κινέζους για την ιταλική Iveco

«Όχι» στους Κινέζους για την ιταλική Iveco

Η απόφαση της ιταλικής κυβέρνησης του Μάριο Ντράγκι να αντιταχθεί στη συμφωνία μεταξύ της CNH Industrial της οικογένειας Ανιέλι και του κινεζικών συμφερόντων ομίλου China FAW Group για την πώληση της μονάδας φορτηγών και λεωφορείων Iveco στη δεύτερη οδήγησε και στη συνεπακόλουθη διακοπή των διμερών επαφών. Οπως ανέφερε καλά πληροφορημένη πηγή, η οποία ζήτησε να μην κατονομαστεί λόγω του ευαίσθητου του ζητήματος και την οπoία επικαλείται το ειδησεογραφικό πρακτορείο Βloomberg, η CNH αποχώρησε από τις συνομιλίες επειδή η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία δεν παρουσίασε αποδεκτή προσφορά για την Iveco.

Εν τω μεταξύ, η Ρώμη είχε ταχθεί κατά της πώλησης της μονάδας σε κινεζικό όμιλο και στη συνέχεια επαίνεσε την απόφαση αποχώρησης από τις συνομιλίες. Η τιμή της μετοχής της CNH είχε πτώση έως και 4,7% στο Χρηματιστήριο του Μιλάνου, η οποία ήταν και η μεγαλύτερη από τον Ιανουάριο. Ειδικά για τη χθεσινή συνεδρίαση ήταν και η μετοχή με τη σοβαρότερη απώλεια μεταξύ όσων απαρτίζουν τον πανευρωπαϊκό Stoxx 600. Αξίζει να αναφερθεί ότι η ιταλική κυβέρνηση παρακολουθούσε στενά τις διαπραγματεύσεις. Οπως υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης Τζιανκάρλο Τζιορτζέτι σε ανακοίνωσή του, το Σάββατο, «η παραγωγή βαρέων οχημάτων έχει στρατηγικό ενδιαφέρον για τη χώρα», προσθέτοντας πως «η Ρώμη είναι έτοιμη να συνδράμει ώστε να διασφαλίσει ότι η παραγωγή παραμένει στην Ιταλία».

Αντί, λοιπόν, να πουλήσει την εταιρεία κατασκευής φορτηγών με έδρα το Τορίνο, η CNH σχεδιάζει τώρα να επιταχύνει την «ανάπτυξη συνεχώς βιώσιμων λύσεων για τις υποδομές και τις μεταφορές, ακολουθώντας τις προσδοκίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την πράσινη συμφωνία», όπως δήλωσε και η ίδια. Εν τω μεταξύ, πέραν της κυβέρνησης Ντράγκι, η διακοπή των συζητήσεων με τους Κινέζους χαροποίησε και τον Γάλλο υπουργό Οικονομικών, Μπρινό Λε Μερ, ο οποίος τόνισε ότι συνεργάστηκε με τον Ιταλό ομόλογό του, «αποσκοπώντας αμφότεροι στην προστασία της ευρωπαϊκής μεταποίησης» έναντι ξένων προσεγγίσεων.

Ιστορία

Κάνοντας μια αναδρομή, θα πρέπει να τονισθεί ότι ήδη από το 2020 είχαν εκκινήσει οι επαφές ανάμεσα στον όμιλο CNH της ιταλικής επιχειρηματικής δυναστείας των Ανιέλι και στην κινεζική FAW. Οι Ιταλοί απέρριψαν μία αρχική πρόταση, η οποία είχε αποτιμήσει την CNH Ιndustrial σε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ (3,6 δισεκατομμύρια δολάρια), όπως είχαν αναφέρει τον προηγούμενο μήνα άτομα με γνώση του θέματος. Οπως γίνεται αντιληπτό, οι συζητήσεις των Ανιέλι και της διοίκησης της FAW διεξήχθησαν εν μέσω διογκούμενων αντιδράσεων των πολιτικών παραγόντων για την προοπτική να αλλάξει ιδιοκτησία η Iveco. Χαρακτηριστικά ο Μάριο Ντράγκι, νυν πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, είχε δηλώσει στις 8 Απριλίου ότι τάσσεται υπέρ της ενίσχυσης της κρατικής προστασίας προς τις επιχειρήσεις, αφού αποκάλυψε πως η κυβέρνησή του εμπόδισε την από Κινέζους επενδυτές εξαγορά μιας ιταλικής εταιρείας ημιαγωγών. Ο δε Ματέο Σαλβίνι, ηγέτης του κόμματος της Λίγκας του Βορρά, είχε επισημάνει πως η κυβέρνηση πρέπει να προστατεύσει την Iveco ως στρατηγικό πλεονέκτημα της χώρας. Τέλος, σημειώνεται ότι το 2019 η CNH είχε γνωστοποιήσει την πρόθεσή της να διαχωρίσει τον βραχίονα γεωργικού εξοπλισμού από τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης, κάτι που η πανδημία καθυστέρησε. Πάντως, εάν οδηγείτο σε πώληση της Iveco, μιας από τις εμβληματικότερες κατασκευάστριες φορτηγών στη Γηραιά Ηπειρο, θα κλόνιζε και τον τομέα τον ίδιο, αλλά θα προξενούσε και δριμεία κριτική εις βάρος των Ανιέλι.