ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κολοσσός» στην ηλεκτροκίνηση δεν έχει πουλήσει ούτε ένα αμάξι

kolossos-stin-ilektrokinisi-den-echei-poylisei-oyte-ena-amaxi-561337678

Η πολλά υποσχόμενη αυτοκινητοβιομηχανία China Evergrande New Energy Vehicle Group (China Evergrande NEV) συμμετέχει στη διάσημη έκθεση αυτοκινήτου στη Σαγκάη και στο εκεί εθνικό συνεδριακό κέντρο κατέχει περίοπτη θέση με εννέα μοντέλα,  όπως παρατηρεί σε σχετικό δημοσίευμά του το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg. Παρά ταύτα, δεν έχει κατορθώσει να πουλήσει μέχρι στιγμής ούτε ένα αμάξι με το εμπορικό της σήμα. Αξίζει να αναφερθεί πως η Evergrande συνιστά έναν πολυσχιδή όμιλο με δραστηριότητες από την κατασκευή ακινήτων, όπου έχει την πρώτη θέση στην Κίνα, έως τους ποδοσφαιρικούς συλλόγους, τα χωριά των συνταξιούχων και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και αυτό ακριβώς είναι που εξάπτει τη φαντασία και την προσδοκία κέρδους των επενδυτών, εξ ου και η τιμή της μετοχής της Evergrande ΝΕV έχει εκτιναχθεί πάνω από 1.000% στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, εξασφαλίζοντάς της δισεκατομμύρια δολάρια σε νέα κεφάλαια.

Η αγοραία αξία της αποτιμάται στα 87 δισ. δολάρια και υπερβαίνει την αθροιστική των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών Ford Motor και General Motors. Το όλο κλίμα δείχνει την ικανοποίηση των επενδυτών και τη διάθεσή τους να τοποθετήσουν χρήματα σε έναν όμιλο ο οποίος συνεχώς αναβάλλει για κάποια στιγμή στο μέλλον τη μαζική παραγωγή. Το ίδιο είχε συμβεί και στην περίπτωση του Ελον Μασκ και της εταιρείας του Tesla, η οποία τον έκανε τον πλουσιότερο στον κόσμο. Τώρα ο ίδιος ανησυχεί για πιθανή δημιουργία «φούσκας», η οποία στην Κίνα είναι εμφανέστερη από οπουδήποτε αλλού. Αλλωστε, η χώρα θεωρείται η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για νέα ενεργειακά αυτοκίνητα, όπου ένας απίστευτα μεγάλος αριθμός κατασκευαστριών, 400 για την ακρίβεια, συνωθούνται για να προσελκύσουν την προσοχή του κοινού, αλλά ακόμη κέρδη δεν παρουσιάζουν.

Αντίπαλον δέος

Τον Μάρτιο του 2019, ο Χούι Κα Γιαν, πρόεδρος του ομίλου Evergrande και ένας από τους πλουσιότερους στην Κίνα, δεσμεύθηκε να ξεπεράσει τον Ελον Μασκ, καθιστάμενος ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αμαξιών διεθνώς σε ορίζοντα τριών έως πέντε ετών. Η Tesla, πάντως, έχει αποκτήσει αξιοζήλευτη βάση στην Κίνα, ιδρύοντας το πρώτο της εργοστάσιο εκτός ΗΠΑ και πουλώντας μόλις τον περασμένο μήνα σχεδόν 35.500 οχήματα. Η άλλη ανταγωνίστρια, η κινεζική Νio, λίγες ημέρες πριν πέτυχε να κατασκευάσει το 100.000ό της αυτοκίνητο και ο Ελον Μασκ τη συνεχάρη. Ο κ. Χούι, όμως, μεταθέτει συνεχώς την ημερομηνία μαζικής παραγωγής. Στα τέλη Μαρτίου, απευθυνόμενος σε επενδυτές, τόνισε πως η εταιρεία του θα ξεκινήσει τη δοκιμαστική παραγωγή στα τέλη του τρέχοντος έτους, έχοντας καθυστερήσει ήδη βάσει του χρονοδιαγράμματος του περυσινού Σεπτεμβρίου. Οι πωλήσεις εκτιμάται πως θα ξεκινήσουν το 2022, αλλά οι αρχικοί μεγαλόπνοοι στόχοι για 500.000 έως και 1.000.000 οχήματα με μπαταρίες μέχρι του χρόνου τον Μάρτιο μετατοπίστηκαν έως το 2025. Οσο για το 2035, ο κ. Χούι επιδιώκει να κατασκευάζει πέντε εκατομμύρια μονάδες ετησίως, όταν πέρυσι η Volκswagen πούλησε στην Κίνα περί τα 3,85 εκατομμύρια αμάξια. Η Evergrande είναι μια παράξενη εταιρεία, όπως αναφέρει ο Μπιλ Ρούσο, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων Automobility, στη Σαγκάη. Εχει διοχετεύσει πάμπολλα κεφάλαια στην αυτοκίνηση χωρίς να έχει λαμβάνειν, ενώ διαθέτει περιορισμένη γνώση του θέματος σε σύγκριση με τις ανταγωνίστριες Νio και Xpeng. Διατηρεί τρεις βάσεις στην Κίνα, όμως δεν υπάρχει μια γενική γραμμή παραγωγής αυτοκινήτων, που να λειτουργεί – ακόμη τα μηχανήματα και ο εξοπλισμός προσαρμόζονται. Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη των αμαξιών έχει ανατεθεί σε τρίτους, κάτι σύνηθες στον κλάδο, ενώ απαξάπαντες οι εργαζόμενοι, ακόμη και στην αυτοκινητοβιομηχανία, οφείλουν να προωθούν την πώληση ακινήτων, που είναι η ατμομηχανή της Evergrande.