ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Startups: Αυξάνονται οι «μονόκεροι» στην Ινδία

Startups: Αυξάνονται οι «μονόκεροι» στην Ινδία

Παρότι η Ινδία πλήττεται από την επέλαση της πανδημίας, γεγονός που απειλεί σοβαρά την προσπάθειά της να ανακάμψει οικονομικά, η κοινότητα των νεοφυών επιχειρήσεων της χώρας βρίσκεται σε απόλυτη άνθηση. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του CNN Business, μόνο τους πρώτους 4 μήνες του 2021, η κεφαλαιοποίηση 11 νεοφυών εταιρειών κατόρθωσε να φθάσει τουλάχιστον το 1 δισ. δολ., με αποτέλεσμα πλέον να κατατάσσονται στην κατηγορία των εταιρειών unicorn (μονόκεροι). 

Μάλιστα, όπως κατέδειξαν τα στοιχεία της πλατφόρμας συγκέντρωσης δεδομένων Tracxn, μόνο τον Απρίλιο πέντε νεοφυείς εταιρείες κατόρθωσαν να αγγίξουν αυτά τα επίπεδα – αριθμός σημαντικά αυξημένος, ιδίως εάν ληφθεί υπόψη πως όλο το 2020 η Ινδία μέτρησε 13 unicorns και 10 το 2019. Ενας λόγος που όλο και περισσότερες εταιρείες σπάνε το φράγμα του 1 δισ. δολ. σε αξία είναι τα ποσά επένδυσης που διοχετεύουν μεγάλες επενδυτικές εταιρείες, όπως η Tiger Global αλλά και η SoftBank. Tην ίδια στιγμή, μερικά από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα νεοφυών επιχειρήσεων της Iνδίας, όπως η Flipkart και η Zomato, λέγεται πως διερευνούν τρόπους για να μπουν φέτος στο χρηματιστήριο. 

Ωστόσο, αρκετοί αναλυτές της βιομηχανίας των νεοφυών επιχειρήσεων ανησυχούν πως αυτοί οι ατέλειωτοι γύροι χρηματοδότησης μπορεί τελικά να μειώσουν τις αποδόσεις των επενδυτών. Οι ίδιοι εκτιμούν πως το οικοσύστημα νεοφυών επιχειρήσεων της Ινδίας θα πρέπει να αρχίσει να αποδεικνύει ότι μπορεί να φέρει σταθερά κέρδη για τους επενδυτές, πράγμα που μπορεί να γίνει και μέσα από επιτυχημένες εξαγορές, όπου οι επενδυτές βγαίνουν από μία επένδυση πουλώντας το ποσοστό τους (exits). «Είναι φοβερό που οι ινδικές νεοφυείς επιχειρήσεις διανύουν μια φάση επενδυτικής άνθησης. Ομως, θα πρέπει να βρίσκουν βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα από τα οποία να μπορούν να βγάλουν χρήματα, ώστε να καταφέρουν να επιβιώσουν», επισημαίνει στο CNN Business η Ραντίκα Γκούπτα, διευθύνουσα σύμβουλος της Edelweiss Asset Management Limited. 

Αυτή η επενδυτική φρενίτιδα οφείλεται κατά κύριο λόγο στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στην ενίσχυση της εγχώριας ψηφιακής οικονομίας. Η χώρα μετράει πάνω από 700 εκατομμύρια χρήστες Διαδικτύου ενώ περίπου 500 εκατ. ακόμη δεν έχουν στραφεί στο online κανάλι, δημιουργώντας πολλές προοπτικές ανάπτυξης στο μέλλον. Σε αυτό συνέβαλε και η πανδημία, η οποία, όπως σε όλο τον κόσμο, έτσι και στην Ινδία επιτάχυνε την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και ενθάρρυνε κόσμο που ζει εκτός των μεγάλων πόλεων να ξοδέψει χρήματα στο online κανάλι. Αυτό δημιούργησε με τη σειρά του και περισσότερες ευκαιρίες σε όσους επιχειρηματίες δραστηριοποιούνται στον κλάδο της τεχνολογίας.

Οι εταιρείες τεχνολογίας ήταν λοιπόν ανάμεσα στους μεγαλύτερους νικητές της πανδημίας κατά την περασμένη χρονιά. Σύμφωνα με έρευνα της Orios Venture Partners, έως το τέλος του 2020 η Ινδία μετρούσε 44 unicorn εταιρείες, εταιρείες δηλαδή με κεφαλαιοποίηση που υπερβαίνει το 1 δισ. δολ., πολλές εκ των οποίων δραστηριοποιούνται στον τεχνολογικό κλάδο παροχής χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών (fintech). Η ίδια έρευνα κατέληξε και σε ένα εξίσου σημαντικό εύρημα. Ο χρόνος που χρειάζεται μία τεχνολογική startup στην Ινδία ώστε η κεφαλαιοποίησή της να φθάσει το 1 δισ. δολ. μειώθηκε δραματικά από περίπου 15 χρόνια το 2005 σε μόλις 2,4 τα έτη 2016 και 2017.