ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτινάχθηκαν οι online παραγγελίες φαγητού

Εκτινάχθηκαν οι online παραγγελίες φαγητού

«Χρυσές δουλειές» έκαναν εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά του online delivery φαγητού το προηγούμενο έτος, ευνοημένες από τις αλλαγές που επέφεραν στις συνήθειες των καταναλωτών η επέλαση του κορωνοϊού και η άνοδος των ηλεκτρονικών αγορών

Με σχεδόν 6 στους 10 καταναλωτές να παραγγέλνουν ήδη έτοιμο φαγητό «εκμεταλλευόμενοι» τις υπηρεσίες delivery, ο τζίρος του online delivery φαίνεται να κινήθηκε πολύ πάνω από τα 500 εκατ. ευρώ του 2019 που ανέφεραν κάποιες εκτιμήσεις, φθάνοντας στα επίπεδα των 800 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, τέσσερις στους δέκα χρήστες του Διαδικτύου παραγγέλνουν ηλεκτρονικά φαγητό.

Κυρίαρχη η efood

Παράγων της αγοράς σχολιάζει ότι ήταν μία αρκετά καλή χρονιά. «Διπλασιασμό θα είδαν λογικά μικροί παίκτες», επισημαίνει. Σε απόλυτο κυρίαρχο αναδεικνύεται η efood, που κατέχει ένα τεράστιο μερίδιο της συγκεκριμένης αγοράς, με τους υπόλοιπους να αναζητούν τρόπους ώστε να την ανταγωνιστούν και να την «αποκαθηλώσουν». Mάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, οι παραγγελίες που πραγματοποιούνται μέσω της πλατφόρμας της υπολογίζονται το τελευταίο διάστημα (όχι όλο το 2020) περίπου στις 250.000-300.000 την ημέρα, με τον μέσο όρο της αξίας του καλαθιού να είναι μεταξύ 7-10 ευρώ, ανάλογα πάντα με την εποχή αλλά και τη στιγμή που γίνεται η παραγγελία μέσα στην ημέρα. 

Αυτή η σημαντική άνοδος των ηλεκτρονικών παραγγελιών οφείλεται και στο γεγονός ότι από τα μέσα του 2020 αρκετές επιχειρήσεις εστίασης, ακόμη και αυτές που απευθύνονταν σε υψηλότερα εισοδήματα, αποφάσισαν να μπουν στον χώρο του delivery στην προσπάθειά τους να αντισταθμίσουν τις απώλειες που είχαν από το κλείσιμο των καταστημάτων. «H εκτόξευση δεν αφορά τόσο τον τζίρο της συγκεκριμένης αγοράς, όσο τα εστιατόρια και τις επιχειρήσεις που ξεκίνησαν να κάνουν delivery», σημειώνει παράγων του κλάδου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αλυσίδα «Γρηγόρης», η οποία, αν και έχει αναπτύξει τη δική της εφαρμογή για ηλεκτρονικές παραγγελίες ήδη από το 2017, τους τελευταίους μήνες εισήλθε και σε τρίτες πλατφόρμες online delivery. Ενδεικτικά, στα τέλη του 2020 μπήκε και στο efood, ενώ το 2019 είχε εισέλθει στο Box της Cosmote. Πηγές της εταιρείας αναφέρουν πως τα δικά της ηλεκτρονικά κανάλια καταγράφουν τα τελευταία δύο χρόνια συνεχή ανοδική πορεία και διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ εάν συνυπολογιστεί και η είσοδος της «Γρηγόρης» σε τρίτες πλατφόρμες delivery, η εταιρεία πέτυχε τον διπλασιασμό της online παρουσίας της.

Η efood, η οποία φιλοξενεί στην πλατφόρμα της και άλλα καταστήματα, πέραν όσων δραστηριοποιούνται στην καφεστίαση (mini market, μανάβικα, ιχθυοπωλεία, κρεοπωλεία, κάβες, φούρνοι κ.ά.) μετράει συνολικά κοντά στις 14.000 επιχειρήσεις σε 90 πόλεις, ενώ ο στόλος της ξεπερνάει σήμερα τους 1.500 διανομείς. Μάλιστα, από την αρχή της πανδημικής κρίσης, έχουν προστεθεί συνολικά περίπου 8.000 καταστήματα στην πλατφόρμα της.

Η φινλανδική Wolt

Μετρώντας περίπου 2.000 επιχειρήσεις εκ των οποίων η πλειονότητα είναι στον κλάδο της εστίασης, o έτερος ανταγωνιστής της efood, η φινλανδική νεοφυής εταιρεία Wolt, με παρουσία σε τέσσερις πόλεις της Ελλάδας, ενίσχυσε τα μεγέθη της το 2020, 11 φορές σε σύγκριση με το 2019. 
Διπλασιασμό των παραγγελιών από την περίοδο του δεύτερου lockdown και μετά, κατέγραψε και η υπηρεσία online παραγγελίας φαγητού της Cosmote, Box, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Δεκέμβριο του 2019. Αύξηση των μεγεθών τους (+25%) είδαν και αλυσίδες καφεστίασης που έχουν δικές τους online υπηρεσίες παραγγελίας φαγητού και καφέ. «Αυτοί που έχουν αποφύγει να μπουν σε τρίτες πλατφόρμες είναι επιχειρήσεις οι οποίες είτε περιμένουν να διαπραγματευτούν καλύτερες προσφορές σε σχέση με την προμήθεια που ζητούν οι συγκεκριμένες υπηρεσίες, είτε θέλουν να επενδύσουν οι ίδιες στο δίκτυό τους. Οι τελευταίες όμως δεν είναι αρκετές», αναφέρει παράγοντας του κλάδου της εστίασης. Οι δε προμήθειες υπερβαίνουν το 10%, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, όταν παρέχονται και επιπλέον υπηρεσίες, μπορούν να υπερβούν το 20%. 

Αναμένουν επιβράδυνση

Οσο για το 2021, αρκετοί εκτιμούν ότι λόγω της ανάγκης του κόσμου να βγει έξω και να καταναλώσει, μετά το άνοιγμα των καταστημάτων, η αγορά ενδέχεται να επιβραδυνθεί το επόμενο διάστημα, ωστόσο κάποιοι αναμένουν ανάπτυξη 25%-30% για το τρέχον έτος. Βέβαια, το στοίχημα είναι το τι θα γίνει στο μέλλον, όταν ξεπεραστεί η πανδημία. Τότε θα φανεί εάν και σε ποιο βαθμό θα παγιωθούν οι καταναλωτικές συνήθειες που επικράτησαν στις έκτακτες υγειονομικές συνθήκες.