ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τεράστιος όγκος φορτίων «πνίγει» τα ευρωπαϊκά λιμάνια

terastios-ogkos-fortion-pnigei-ta-eyropaika-limania-561345634

Mετά την απεμπλοκή της διέλευσης στη διώρυγα του Σουέζ και την απομάκρυνση του πλοίου «Ever Given», που είχε καθηλωθεί εκεί λόγω ατυχήματος στις 23 Μαρτίου, τα καθυστερημένα φορτία αρχίζουν να φθάνουν στα λιμάνια προορισμού τους σε διάφορα σημεία του κόσμου. Και, όπως είναι αναμενόμενο, όσοι διαχειρίζονται τα φορτία έχουν και φόρτο εργασίας. 

Στο λιμάνι της Σιγκαπούρης, ειδικότερα, όπως λέει ο οδηγός φορτηγού Χάρις, «ενώ αρχικά με την άφιξη των καθυστερημένων πλοίων δεν ήταν πολλές οι παραγγελίες που είχα να συλλέξω, τώρα πλέον ολοένα και αυξάνονται». Μάλιστα, η εταιρεία του προειδοποίησε το προσωπικό της ότι τις εβδομάδες μετά την επαναλειτουργία της διώρυγας ο όγκος εργασίας θα μεγαλώσει, όπως αναφέρει η εφημερίδα Financial Times. 

Σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης παραγγελιών της εφοδιαστικής αλυσίδας project44, από τα σχεδόν 100 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν εγκλωβιστεί στο Σουέζ, σχεδόν το 20% κατευθύνθηκε στη Σιγκαπούρη.

Κατά τον Κιθ Σβέντσεν, γενικό διευθυντή της ΑΤΡ Τerminals, της τρίτης μεγαλύτερης εταιρείας διαχείρισης τερματικών σταθμών στον κόσμο, ο άμεσος αντίκτυπος από την αναταραχή στο Σουέζ έγινε αντιληπτός την εβδομάδα αυτή στην Ευρώπη και συγκεκριμένα σε ισπανικούς και σκανδιναβικούς λιμένες. Οι τερματικοί σταθμοί, ειδικότερα, σε λιμένες-κόμβους στη Μαλαισία, στο Ομάν, στο Μαρόκο και στην Ισπανία εργάζονται σε καθεστώς κατεπείγοντος, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στον τεράστιο όγκο εμπορευμάτων, που καταφθάνουν και πρέπει να μεταφορτωθούν για άλλους προορισμούς. Η Αμβέρσα στο Βέλγιο αναμένει αύξηση των φορτίων αυτήν την εβδομάδα, η οποία πρόκειται να διατηρηθεί έως τον Ιούνιο, ενώ ανάλογες συνθήκες επικρατούν στο Ρότερνταμ. «Η ουσία είναι πως έχουμε επικεντρωθεί στον στόχο μας και επιμένουμε – τα πλοία έχουν μεγαλύτερη αναμονή για να κάνουν εκφόρτωση, αλλά δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε κάποια κρίση», παρατηρεί ο Λίον Γουίλιαμς του οργανισμού λιμένος Ρότερνταμ. Κι ενώ τα λιμάνια σε Ευρώπη και Ασία καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για να αντεπεξέλθουν, τα προβλήματα επεκτείνονται και πέραν αυτών στα φορτηγά και στους σιδηροδρόμους, οι οποίοι πρέπει να μεταφέρουν προϊόντα από και προς τη θάλασσα. Στη Βρετανία, οι εισαγωγείς αναφέρουν ότι η παράδοση ειδών μπορεί να καθυστερήσει λόγω Σουέζ έως και 10 εβδομάδες επιπλέον. Τα νέα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν τα διεθνή δίκτυα διαχείρισης προμηθευτικής αλυσίδας, έρχονται να προστεθούν στα ήδη υπάρχοντα λόγω πανδημίας, που είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών στους ναύλους. 

Τα δίκτυα μεταφορών σε παγκόσμια κλίμακα καλούνται να διαχειριστούν επί σειρά μηνών τα χαοτικά χρονοδιαγράμματα, διότι η ζήτηση των πελατών για διάφορα αγαθά αλλάζει, ενώ δυσμενώς επηρεάζουν το σύστημα το κλείσιμο εργοστασίων και οι περιορισμοί της πανδημίας – οι τελευταίοι επιβραδύνουν τον ρυθμό λειτουργίας των λιμένων. Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, όπως τονίζουν οι Financial Times, από τα τέλη του φθινοπώρου παρατηρείται έλλειψη σε άδεια κοντέινερ. Από πλευράς τους, οι ναυτιλιακοί όμιλοι είναι αποφασισμένοι όσο το δυνατόν γρηγορότερα να επιστρέψουν άδεια τα κοντέινερ από την Ασία στην Ευρώπη, ενώ κάποιοι αγοράζουν καινούργια. Λόγου χάριν, αξίζει να αναφερθεί ότι ο κολοσσός Hapag – Lloyd επένδυσε εντός Απριλίου 550 εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει 150.000 κοντέινερ 20 ποδών (6,09 μέτρων) έκαστο. Κατά τις εκτιμήσεις της εταιρείας, τέλος, έως τα μέσα του γ΄ τριμήνου το εύρος των υπηρεσιών θα φθάσει τα προπανδημικά επίπεδα.