ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Tesla δεν βγάζει κέρδη μόνο από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

i-tesla-den-vgazei-kerdi-mono-apo-ta-ilektrika-aytokinita-561347173

Αύξηση στα 438 εκατ. δολάρια εμφάνισαν τα κέρδη α΄ τριμήνου της καλιφορνέζικης αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla, σηματοδοτώντας μια δυναμική αρχή για το 2021 – πέρυσι την ίδια περίοδο είχε κέρδη 16 εκατ. δολαρίων. Οι πωλήσεις της έφθασαν σε επίπεδα-ρεκόρ, ενώ συνολικά για το έτος αναμένει αύξησή τους σε ποσοστό 50%. Το α΄ τρίμηνο του έτους η Tesla πούλησε 185.000 αυτοκίνητα, ενώ στο σύνολο του περυσινού έτους είχε πουλήσει 500.000. Πάντως η εκτίναξη της κερδοφορίας της αποδίδεται κυρίως στις πωλήσεις του ψηφιακού νομίσματος bitcoin. Συγκεκριμένα, το α΄ τρίμηνο η Tesla είχε αγοράσει bitcoin αξίας 1,5 δισεκατομμυρίου δολαρίων, μείωσε κατόπιν την τοποθέτησή της κατά 10%, εξασφαλίζοντας κέρδος 101 εκατ. δολαρίων. Σημαντική συνεισφορά στην κερδοφορία είχαν και οι πωλήσεις δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, όπως επισημαίνει σε δημοσίευμά του το BBC.

Τα δικαιώματα αυτά, ουσιαστικά, δεν τα χρειάζεται η ίδια, αφού κατασκευάζει ηλεκτρικά οχήματα χωρίς τη χρήση ορυκτών καυσίμων 
Συν τοις άλλοις, είναι άξιο λόγου το γεγονός ότι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας υπέστη πλήγμα όχι μόνον εξαιτίας της πανδημίας αλλά και της παγκόσμιας έλλειψης σε ημιαγωγούς (τα κοινώς λεγόμενα «τσιπ»), στοιχείο αναντικατάστατο στην παραγωγική διαδικασία. Ωστόσο, η Tesla κατόρθωσε να αποκομίσει κέρδη, πράγμα πολύ σημαντικό ύστερα από διαδοχικές ζημιογόνες χρονιές. Αν και πρόκειται για την εταιρεία με την υψηλότερη χρηματιστηριακή αξία στον κλάδο του αυτοκινήτου, η Tesla διαθέτει στην αγορά πολύ λιγότερα οχήματα από τη Volκswagen και την Toyota, οι οποίες πέρυσι πούλησαν περίπου 9 εκατομμύρια μονάδες εκάστη. Οσο δε για το εγγύς μέλλον, αναλυτές επισημαίνουν στο BBC πως δεν υπάρχει σαφής κατεύθυνση ως προς την επίλυση προβλημάτων στην παραγωγή της.

Οπως τονίζει ο ιδρυτής της αυτοκινητοβιομηχανίας Ελον Μασκ, «η έλλειψη σε ημιαγωγούς δημιούργησε προβλήματα στην προμηθευτική μας αλυσίδα, αν και πλέον το ζήτημα αυτό έχει διευθετηθεί ώς ένα βαθμό». Ειδικά όσον αφορά τα τριμηνιαία κέρδη, αυτά ανήλθαν εντυπωσιακά από τα 16 εκατομμύρια δολάρια το ίδιο διάστημα το 2020 στα 438 εκατομμύρια δολάρια φέτος. Εντούτοις, δεδομένου ότι ο Ελον Μασκ είχε συνάψει με τη διοίκηση της Tesla μια αμφιλεγόμενη συμφωνία αποδοχών, η τελευταία του κατέβαλε 299 εκατομμύρια δολάρια. Οσο για τα έσοδα της τριμηνίας Iανουαρίου – Μαρτίου, αυτά διαμορφώθηκαν στα 10,4 δισ. δολάρια από 6 δισ. δολάρια το 2020. Το πιο ευπώλητο μοντέλο, κατά τον Ελον Μασκ, αποδείχθηκε το μεσαίου μεγέθους σεντάν της Tesla, το γνωστό Model 3, το οποίο ήταν και το αυτοκίνητο πολυτελείας με τις υψηλότερες πωλήσεις στην κατηγορία του το α΄ τρίμηνο σε παγκόσμια κλίμακα.

Οσο για το μέλλον, ο ίδιος προέβλεψε πως το μεσαίου μεγέθους σπορ Model Y τα επόμενα χρόνια θα αναδειχθεί στο δημοφιλέστερο όλων, είτε πρόκειται για επιβατικό είτε για φορτηγό όχημα. Αλλωστε, «διαπιστώνεται ριζική αλλαγή στην αντίληψη την οποία έχουν οι άνθρωποι για τα ηλεκτροκίνητα αμάξια, οπότε και η ζήτηση, που παρατηρούμε, είναι η καλύτερη που έχουμε δει ποτέ» προσθέτει ο επιχειρηματίας. Ζωηρό ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί για το Model Y στην Κίνα, όπου από πέρυσι η Tesla διαθέτει και παραγωγική βάση. Ενδεχομένως, τέλος, όπως επισημαίνουν αναλυτές του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας, η κινεζική αγορά να καταστεί και η ανταγωνιστικότερη όλων όσον αφορά τα οχήματα με μπαταρίες.