ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στροφή σε διαμάντια εργαστηρίου από βιομηχανίες κοσμημάτων

strofi-se-diamantia-ergastirioy-apo-viomichanies-kosmimaton-561353827

Τα διαμάντια μπορεί μεν να είναι παντοτινά, αλλά ενίοτε βάλλονται από απρόβλεπτες εξελίξεις, όπως η πανδημία και η στροφή προς μια κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνη οικονομία.

Υπό την πίεση των καταγγελιών για τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας που επικρατούν στα ορυχεία, η μεγαλύτερη στον κόσμο βιομηχανία παραγωγής κοσμημάτων, η Pandora, ανακοίνωσε ότι εφεξής δεν θα χρησιμοποιεί διαμάντια από ορυχεία και θα περιοριστεί σε όσα παράγονται σε εργαστήρια.

Η βιομηχανία διαμαντιών που ακολούθησε τη μοίρα των περισσότερων κλάδων εν μέσω της πανδημίας ενδέχεται τώρα να δεχθεί νέο πλήγμα.

Μολονότι το περασμένο έτος διαμάντια ορυχείων κοσμούσαν μόνο 50.000 κομμάτια από το σύνολο των 85 εκατ. κοσμημάτων της Pandora, η ανακοίνωσή της αντανακλά τις εντεινόμενες πιέσεις για στροφή σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνες επιλογές.

Η διάσημη βιομηχανία, που φημίζεται για τα προσιτά κοσμήματά της, έχει άλλωστε ανακοινώσει από πέρυσι ότι δεν θα χρησιμοποιεί πλέον χρυσό και ασήμι από ορυχεία και ότι στρέφεται στην ανακύκλωση πρώτων υλών και πολύτιμων μετάλλων από σεβασμό στο περιβάλλον.

Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ερευνών Antwerp World Diamond Centre και της Bain & Company, στη διάρκεια του περασμένου έτους οι πωλήσεις διαμαντιών σημείωσαν πτώση κατά 15% εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας και της οικονομικής αβεβαιότητας.

Παράλληλα, η παραγωγή τους μειώθηκε κατά 20%, ενώ τα έσοδα των εταιρειών ορυχείων από τα διαμάντια μειώθηκαν έως και κατά 33%.

Η μεγαλύτερη στον κόσμο βιομηχανία διαμαντιών, De Beers, αναφέρει ότι η αγορά διαμαντιών ανακάμπτει ήδη καθώς η ζήτηση επιστρέφει στα προ της πανδημίας επίπεδα.

Επικαλούμενη, άλλωστε, δικές της έρευνες, η εν λόγω βιομηχανία υποστηρίζει πως το 47% δεν θεωρεί «αληθινά» τα διαμάντια εργαστηρίου έστω και αν ενδιαφέρεται να τα αγοράσει, αφού είναι φθηνότερα, ενώ είναι πολύ «της μόδας» και έχουν «στυλ». 

Σύμφωνα, όμως, με τον Αλεξάντερ Λάτσικ, διευθύνοντα σύμβουλο της Pandora, «ειδικότερα η γενιά της χιλιετίας είναι σαφώς πιο ενημερωμένη από τις προηγούμενες σχετικά με το τι είναι ένα διαμάντι εργαστηρίου και επομένως είναι και θέμα παιδείας η στροφή σε αυτά».

Ο ίδιος τονίζει πως οι νεότερες γενιές «ενδιαφέρονται για θέματα βιωσιμότητας, περιβαλλοντικής και κοινωνικής».

Πράγματι, παρά τις προσπάθειες της βιομηχανίας διαμαντιών για αναμόρφωσή της και βελτίωση της δημόσιας εικόνας της, είναι συνεχείς οι καταγγελίες για παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων στα ορυχεία και στις βιομηχανίες.

Στην προσπάθειά της, άλλωστε, να προσαρμοστεί στη νέα τάση κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευαισθησίας, η Tiffany & Co. άρχισε από το περασμένο έτος να ενημερώνει την πελατεία της λεπτομερώς για την προέλευση των διαμαντιών και όλη την πορεία κάθε ενός εξ αυτών από την εξόρυξή του στο ορυχείο.

Σε ό,τι αφορά τα διαμάντια εργαστηρίου της Pandora, παράγονται με ενέργεια προερχόμενη κατά 60% από ανανεώσιμες πηγές και, σύμφωνα με το σχέδιό της, το επόμενο έτος το ποσοστό αυτό θα φθάσει το 100%.

Την ίδια στιγμή, τα τελευταία στοιχεία φέρουν την παραγωγή διαμαντιών από εργαστήρια να έχει φθάσει τα 6 με 7 εκατ. καράτια. Η έκθεση της Bain φέρει την ευρύτερη αγορά πολύτιμων λίθων εργαστηρίου να σημειώνει διψήφια ανάπτυξη, με τις νεότερες γενιές πελατών να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προτίμηση στα βιώσιμα προϊόντα. Οπως σημειώνει, τα «θέματα προτεραιότητας» για τις νεότερες γενιές είναι εκείνα της βιωσιμότητας, της διαφάνειας και της κοινωνικής ευημερίας.

Η Pandora, που έχει έδρα στην Κοπεγχάγη, ανακοίνωσε χθες ότι θα παρουσιάσει σύντομα στη Βρετανία την πρώτη συλλογή κοσμημάτων της που θα έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά και μόνον με πολύτιμες πέτρες εργαστηρίων και στη συνέχεια σε άλλες αγορές μέσα στο 2022.

Δεν κρύβει ότι ένα από τα κίνητρα της απόφασής της ήταν και το χαμηλό κόστος. Οι τιμές των πολύτιμων λίθων εργαστηρίου ανέρχονται συνήθως στο 1/3 των προϊόντων εξόρυξης και όπως τονίζει η Pandora, με τη στροφή της θα καταστήσει τα κοσμήματά της προσιτά σε πολύ περισσότερους καταναλωτές. Σημειωτέον ότι η ανακοίνωση της απόφασής της οδήγησε τη μετοχή της σε άνοδο 7%.