ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όλα τα νέα οχήματα στην Ευρώπη έως το 2035 θα είναι ηλεκτρικά

ola-ta-nea-ochimata-stin-eyropi-eos-to-2035-tha-einai-ilektrika-561359059

Μέσα σε πολύ λίγα χρόνια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά θα είναι πολύ πιο φθηνά στην παραγωγή τους από ό,τι τα συμβατικά με τα ορυκτά καύσιμα, όπως αναφέρει σε σχετικές προβλέψεις της η μονάδα BloombergNEF του ειδησεογραφικού πρακτορείου Bloomberg. Παράλληλα, οι αυστηρότεροι όροι στις εκπομπές αερίων ρύπων θα τα τοποθετήσουν σε κομβική θέση έως το 2035 και θα δεσπόζουν σε όλες τις πωλήσεις νέων αμαξιών – στην Ευρώπη, ειδικά, εκτιμάται πως θα πωλούνται έως τότε μόνον ηλεκτρικά οχήματα. Σε σχετικό άρθρο της η εφημερίδα The Guardian επισημαίνει πως μέχρι το 2027 θα καταστεί φθηνότερη η παραγωγή όλων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων ακόμη και άνευ κρατικών επιδοτήσεων, ενώ ειδικά έως το 2026 τα μεγαλύτερου όγκου επιβατικά, όπως τα ηλεκτρικά σεντάν και τα πολλαπλών χρήσεων και δραστηριοτήτων (SUV), θα φθάσουν να κοστίζουν τόσο φθηνά όσο τα αντίστοιχα πετρελαιοκίνητα και τα βενζινοκίνητα μοντέλα. 

Σημείο καμπής

Το ότι τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν μπαταρία για να κινηθούν θα κοστίζουν όσο και τα συμβατικά με τους κινητήρες εσωτερικής καύσεως, θεωρείται ορόσημο σε έναν κόσμο υπό μετάβαση από τα ορυκτά στα καθαρά καύσιμα. Και αυτό, εν πολλοίς, έχει να κάνει με το ότι αφενός το κόστος για την κατασκευή μπαταριών βαίνει μειούμενο, αφετέρου οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δεσμευθεί για γραμμές παραγωγής αποκλειστικά για τα ηλεκτρικά αμάξια. Σήμερα, λόγου χάριν, μια μέση τιμή προ φόρων για ένα αυτοκίνητο μεσαίου μεγέθους διαμορφώνεται σε 33.000 ευρώ εν συγκρίσει με ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο στις 18.600 ευρώ, βάσει των στοιχείων της έρευνας της BloombergNEF. Με ορίζοντα το 2026, αμφότερα θα μπορεί κανείς να τα αγοράσει, δίνοντας σχεδόν 19.000 ευρώ. Με πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα στο 2030, το ίδιο ηλεκτρικό θα φθάσει προ φόρων να τιμάται μόλις 16.300 ευρώ έναντι των 19.900 του συμβατικού. Αλλες λιγότερο συντηρητικές εκτιμήσεις για το ίδιο θέμα, όπως αυτή της ελβετικής τράπεζας UBS, φέρουν τα αντίστοιχα ηλεκτρικά και συμβατικά αμάξια να κοστίζουν ακριβώς το ίδιο μέχρι το 2024.

Αναφορικά τώρα με νέα μελέτη για λογαριασμό του μη κερδοσκοπικού οργανισμού «Μεταφορές και Περιβάλλον», που εδράζεται στις Βρυξέλλες και δραστηριοποιείται για λιγότερο ρυπογόνες μεταφορές στην Ευρώπη, αυτή προβλέπει πως μεταξύ 2020-2030 οι τιμές των μπαταριών θα μειωθούν κατά 58%, στα 58 δολάρια (σχεδόν 48 ευρώ) ανά κιλοβατώρα. Οπως επισημαίνει στο άρθρο ο Guardian, η ελάττωση του κόστους αυτού κάτω από τα 100 δολάρια (σχεδόν 82,2 ευρώ) ανά κιλοβατώρα θεωρείται σημαντικό βήμα, αφαιρώντας σε μεγάλο βαθμό το δέλεαρ από τα υβριδικά αμάξια. Σημειωτέον πως η μπαταρία ισοδυναμεί με το 25% έως τα δύο πέμπτα του συνολικού κόστους ενός αμαξιού, οπότε όσο ήταν ακριβή απέτρεπε και την παραγωγή του.

Αναφορικά με το 2020, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε Ε.Ε. και Κίνα εκτινάχθηκαν, αλλά οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν από τις κυβερνήσεις αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων για να παρακινηθούν οι οδηγοί να αγοράζουν ηλεκτρικά. Τέλος, η Τζούλια Πολιτσκάνοβα, διευθύντρια οχημάτων και ηλεκτρικής κινητικότητας στον οργανισμό «Μεταφορές και Περιβάλλον», σημειώνει πως «με τις σωστές πολιτικές τα ηλεκτρικά αμάξια και φορτηγά θα φθάσουν το 100% των πωλήσεων στη δυτική, νότια και ανατολική Ευρώπη έως το 2035, και αυτήν την προθεσμία μπορεί να τη θέσει ως καταληκτική και η Ε.Ε. και θα πρέπει να είναι βέβαιη πως και η αγορά θα είναι έτοιμη».