ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρώτο βήμα για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας

proto-vima-gia-tin-parachorisi-toy-aerodromioy-tis-kalamatas-561370027

Στην αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου των 23 περιφερειακών αεροδρομίων που έχουν παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, αρχής γενομένης από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, προχωράει η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ). 

Η ΕΕΣΥΠ, γνωστότερη ως Υπερταμείο, προχώρησε χθες στην προκήρυξη διαγωνισμού για την επιλογή συμβούλων για την αξιοποίηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, όπως είχε αποκαλύψει από τις 13 Απριλίου η «Κ». Εργο των συμβούλων (χρηματοοικονομικού, τεχνικού/κυκλοφοριακού και νομικού) είναι να «ακτινογραφήσουν» το αεροδρόμιο, να εντοπίσουν και να αξιολογήσουν τις επενδυτικές ανάγκες σε συνδυασμό με τις εναλλακτικές δυνατότητες και συμβατικές δομές και να σχεδιάσουν τον διαγωνισμό για την ανάθεση μακροχρόνιας σύμβασης παραχώρησης.

«Η ανάπτυξη της χώρας είναι άμεσα συνδεδεμένη με την καλύτερη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας», σημείωσε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, χαρακτηρίζοντας ιδιαίτερα σημαντική την απόφαση.

Στην αγορά είναι γνωστό το ενδιαφέρον του ομίλου ΤΕΜΕΣ, που ελέγχει την Costa Navarino, για την αναβάθμιση των υποδομών του αεροδρομίου, αλλά, όπως σημειώνουν πηγές της εταιρείας, η ίδια δεν είναι διαχειριστής αεροδρομίων και ως εκ τούτου απαιτείται το ενεργό ενδιαφέρον ενός τέτοιου operator. Από την πλευρά της Fraport Greece, που είναι operator των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που ιδιωτικοποιήθηκαν ήδη από το 2017, σημειώνουν πως η ίδια δεσμεύεται συμβατικά και δεν μπορεί να προχωρήσει στην απόκτηση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα ενδιαφερθούν οι βασικοί της μέτοχοι, δηλαδή η Fraport AG ή και ο όμιλος Κοπελούζου.

Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας είναι ένα από τα μεγαλύτερα περιφερειακά. Το 2019 η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στις 336.153 ταξιδιώτες, από 280.900 το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 20%. Εξ αυτών των 336.000, οι 317.000 ήταν αφίξεις από το εξωτερικό. Το 2020 η επιβατική κίνηση υποχώρησε λόγω της πανδημίας στις 86.550 ταξιδιώτες. Ακόμα και έτσι όμως, η ποσοστιαία μεταβολή στη δεκαετία 2009-2019 είναι θετική κατά 347%, ενώ ειδικά από το εξωτερικό η αύξηση των αφίξεων υπερβαίνει το 400%. Οι εκτιμήσεις των αεροπορικών εταιρειών για την κίνηση στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας φέτος μιλούν για αύξηση 122% σε σχέση με το 2020, στις 191.000 επιβάτες.

proto-vima-gia-tin-parachorisi-toy-aerodromioy-tis-kalamatas0Μεγάλες προοπτικές

Η ανάπτυξη της δυτικής Πελοποννήσου σε προορισμό πρώτης επιλογής για διεθνή ποιοτικό τουρισμό, που δημιούργησε η κατασκευή του συγκροτήματος της Costa Navarino, έχει συμβάλει στη μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης. Ειδικότερα, μετά τη λειτουργία της Costa Navarino, ακολούθησε η δημιουργία 25 νέων ξενοδοχειακών μονάδων με 1.250 κλίνες. Παράλληλα έχουν ανακοινωθεί και αναμένεται να αναπτυχθούν και νέες τουριστικές μονάδες που θα αυξήσουν τη διαθεσιμότητα κλινών κατά τουλάχιστον 5.000 κλίνες.

H Πελοπόννησος παρουσιάζει πολύ μεγαλύτερη φέρουσα ικανότητα από άλλες περιφέρειες της Ελλάδας, σημειώνουν πηγές της τουριστικής βιομηχανίας. Ετσι, ενώ σε άλλες περιοχές ήδη παρατηρούνται φαινόμενα «υπερτουρισμού», με κύρια χαρακτηριστικά τον συνωστισμό και τη σταδιακή αλλοίωση της παραδοσιακής ταυτότητάς τους αλλά και του περιβάλλοντος, στην Πελοπόννησο εκτιμάται πως ενυπάρχουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και προσέλκυσης επενδύσεων με όρους αειφορίας σε ένα περιβάλλον που διατηρεί αυθεντικότητα και έχει σημαντικότατη πολιτιστική κληρονομιά (Ολυμπία κ.λπ.).

Οι προοπτικές αξιοποίησης των υπόλοιπων 22 αεροδρομίων (Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελλόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης) θα αξιολογηθούν επίσης ξανά από τους συμβούλους του Δημοσίου. 

Τη διαχείρισή τους έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά το δικαίωμα παραχώρησης έχει η ΕΕΣΥΠ, η οποία μεσοπρόθεσμα θα προχωρήσει και σε άλλους διαγωνισμούς αξιοποίησης, πέραν της Καλαμάτας, ώστε οι παραχωρησιούχοι να αναλάβουν τη χρηματοδότηση και υλοποίηση νευραλγικών επενδύσεων σε υποδομές και εξοπλισμό, όπως και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.