ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πύρρειος νίκη της Ryanair για επιδοτήσεις σε αεροπορικές

pyrreios-niki-tis-ryanair-gia-epidotiseis-se-aeroporikes-561370096

O ιρλανδικός αερομεταφορέας της Ryanair Holdings σημείωσε την πρώτη νίκη του στον δικαστικό αγώνα στον οποίον έχει αποδυθεί για να ακυρωθούν οι κρατικές ενισχύσεις προς τις χειμαζόμενες αεροπορικές εταιρείες εξαιτίας της πανδημίας. Βάσει απόφασης του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, του δεύτερου τη τάξει, οι αρμόδιες ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές δεν ήλεγξαν προσεκτικά, ώστε να διαπιστώσουν, εάν οι κρατικές επιδοτήσεις ήταν δικαιολογημένες. Η απόφαση αυτή ακυρώνει την προηγηθείσα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, βάσει της οποίας εγκρίθηκε η αρωγή της ολλανδικής κυβέρνησης προς τον αερομεταφορέα Air France – KLM ύψους 3,4 δισ. ευρώ, καθώς και εκείνη της Λισσαβώνας προς την TAP. Ωστόσο, όπως αναφέρει στο σχετικό του δημοσίευμα το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, τα μέλη του Γενικού Δικαστηρίου δεν έδωσαν εντολή για επιστροφή των χρημάτων, αλλά συνέστησαν στις ρυθμιστικές αρχές να επανεξετάσουν τις δύο υποθέσεις και να αποκαταστήσουν τυχόν αδυναμίες στη διαδικασία. Η Ryanair, εν τω μεταξύ, την Τετάρτη έχασε μία άλλη προσφυγή της για τον ίδιο λόγο στα ισπανικά δικαστήρια, με αφορμή την ενίσχυση τοπικών αερομεταφορέων με κονδύλια 10 δισ. ευρώ.

Μέχρι σήμερα ο ιρλανδικός αερομεταφορέας έχει υποβάλει πάνω από 24 προσφυγές σε διαφορετικά εθνικά δικαστήρια στην Ευρωπαϊκή Ενωση, διαμαρτυρόμενος για την οικονομική ενίσχυση που έλαβαν ανταγωνιστικές εταιρείες εξαιτίας των πληγμάτων της πανδημίας. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται η γερμανική Deutsche Lufthansα, καθώς και ο ολλανδογαλλικός όμιλος της Air France – KLM. Από το σύνολο των προσφυγών η Ryanair έχει χάσει τις πέντε έως σήμερα, ενώ επισημαίνει ότι η επιδότηση προς επιλεγμένους αερομεταφορείς γεννά αθέμιτο πλεονέκτημα, στρεβλώνοντας τον ανταγωνισμό –  οι αντίπαλοί της, ως συνέπεια, εμφανίζονται ισχυρότεροι, μπορούν να μειώνουν το κόστος των ναύλων και δυνητικά να «καταπιούν» τους ανταγωνιστές τους. Σε δήλωσή της η Ryanair τόνισε ότι οι δύο αποφάσεις υπέρ της συνιστούν σημαντική νίκη τόσο για τον ανταγωνισμό όσο και για το καταναλωτικό κοινό, χαρακτηρίζοντας την έγκριση των επιδοτήσεων από την Κομισιόν «διάκριση, διακινδυνεύοντας να στρεβλώσει την αγορά των αερομεταφορών για τις επόμενες δεκαετίες».

H Ryanair ισχυρίζεται ότι οι ρυθμιστικές αρχές ανταγωνισμού της Ε.Ε. δεν ανταποκρίνονται στο καθήκον τους να παρεμποδίζουν τις εθνικές κυβερνήσεις να βοηθούν κατά τρόπο αθέμιτο τις προνομιούχες εταιρείες τους εις βάρος άλλων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέστη μεγάλες πιέσεις να δώσει το πράσινο φως σε άνευ προηγουμένου κρατικές επιδοτήσεις, αποσκοπώντας να διασωθεί η ευρωπαϊκή οικονομία, που πλήττεται από τον κορωνοϊό. Σε ανακοίνωσή της η ολλανδική KLM τόνισε ότι η απόφαση του Δικαστηρίου «αυτή τη στιγμή δεν έχει συνέπειες για την ίδια και τη βοήθεια που έλαβε».

Στην υπόθεση της πορτογαλικής αεροπορικής εταιρείας ΤΑΡ, το Δικαστήριο απεφάνθη ότι «η παρανομία, η οποία διαπιστώθηκε, έχει να κάνει με την μη επαρκή αιτιολόγηση και δεν πρόκειται για ουσιώδες σφάλμα». Στη δε KLM, η ενίσχυσή της από την ολλανδική κυβέρνηση ακυρώθηκε εξαιτίας της συλλογιστικής της. Οι δικαστές, επιπλέον, διευκρίνισαν πως δεν θα διατάξουν την επιστροφή της κρατικής ενίσχυσης εν αναμονή νέας απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής λόγω πιθανής επιπλέον βλάβης των οικονομιών μεσούσης της πανδημίας. Τέλος, το υπουργείο Οικονομικών  της Ολλανδίας δήλωσε ότι η απόφαση δεν έχει άμεσες συνέπειες στη στήριξη της KLM, όπως αντιστοίχως ανέφερε και ο πρωθυπουργός της Πορτογαλίας Αντόνιο Κόστα. Τέλος, μιλώντας στο τηλεοπτικό κανάλι RTP, τόνισε ότι «πρόκειται για προκαταρκτική απόφαση με στόχο να ληφθούν επιπλέον πληροφορίες από την Κομισιόν».