Δικαστική ήττα της Booking.com στη Γερμανία

Δικαστική ήττα της Booking.com στη Γερμανία

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία δικαστική απόφαση στη Γερμανία φέρνει τα πάνω-κάτω στον τουρισμό, διότι κρίνει παράνομη τη ρήτρα της καλύτερης τιμής, την οποία προβλέπει για τους ξενοδόχους η πλατφόρμα κρατήσεων Booking.com. Την απόφαση έλαβε το ανώτατο ομοσπονδιακό δικαστήριο της Γερμανίας για αστικές υποθέσεις, δηλαδή ο αντίστοιχος Αρειος Πάγος. Ειδικότερα, για να προβάλλει ξενοδοχεία στη σελίδα της η Booking.com, έθετε ως προϋπόθεση να συμμετέχουν με την καλύτερη δυνατή τιμή, όπως αναφέρει η Deutsche Welle. Εάν ένας ξενοδόχος καταχωρισθεί στην Booking.com με τιμή δωματίου 50 ευρώ, δεν είχε δικαίωμα να προσφέρει το ίδιο δωμάτιο με λιγότερα στη δική του ιστοσελίδα. Επιπλέον, δεν θα μπορούσε να ζητήσει λιγότερο από 50 ευρώ ούτε στην περίπτωση που το ενδιαφερόμενο άτομο εμφανιζόταν προσωπικά στο κατάλυμα ή τηλεφωνούσε, χωρίς να μπει στο Διαδίκτυο. Πολλοί ιδιοκτήτες ξενοδοχείων δεν ήθελαν να συμμετάσχουν με τέτοιους όρους, αν και από την άλλη πλευρά φοβούνταν ότι θα χάσουν πελάτες. Η Booking.com, που ξεκίνησε το 1996 ως μικρή ολλανδική νεοφυής εταιρεία, εξελίχθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες για κρατήσεις ξενοδοχείων σε όλον τον κόσμο, διαθέσιμη σε 43 γλώσσες και με πάνω από 28 εκατομμύρια καταχωρίσεις δωματίων. Η υπόθεση έφτασε στον γερμανικό Αρειο Πάγο το 2015, ο οποίος έκρινε ότι η «ρήτρα καλύτερης τιμής» δεν συνάδει με το γερμανικό και διεθνές δίκαιο περί ανταγωνισμού, καθώς εξασφαλίζει δεσπόζουσα θέση σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα, που μπορεί να υπαγορεύει τους όρους της σε αντισυμβαλλόμενα ξενοδοχεία, όπως αναφέρει η D.W.

Η πλατφόρμα Booking.com ανακοίνωσε πως θα συμμορφωθεί με τη δικαστική απόφαση του 2015 και θα επιτρέπει στα ξενοδοχεία να δίνουν χαμηλότερες τιμές μέσω τηλεφώνου, όχι όμως στην ιστοσελίδα τους. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέμενε ότι ακόμη και αυτή η «μικρή ρήτρα καλύτερης τιμής» δυσχεραίνει τον ανταγωνισμό, όχι μόνο μεταξύ των ξενοδόχων, αλλά και ανάμεσα στις ίδιες τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την κράτηση δωματίων. Κατόπιν 2.000 ξενοδόχοι σε όλη τη Γερμανία υπέγραψαν ομαδική προσφυγή, νέος δικαστικός μαραθώνιος ξεκίνησε και το εφετείο του Ντίσελντορφ δικαίωσε την Booking.com. Ωστόσο, την Τρίτη το ανώτατο ομοσπονδιακό δικαστήριο της Γερμανίας σε τελεσίδικη απόφαση φαίνεται να καταρρίπτει οριστικά, τουλάχιστον στη γερμανική επικράτεια, τη «ρήτρα καλύτερης τιμής».

Εκπρόσωπος της Booking.com εξέφρασε την απογοήτευσή του, λέγοντας: «Μεταφράζουμε το περιεχόμενο σε πολλές γλώσσες, επενδύουμε εκατομμύρια σε διαφήμιση και στην εξυπηρέτηση του πελάτη και ευλόγως θα περιμέναμε από τα ξενοδοχεία να μας προσφέρουν τουλάχιστον την ίδια τιμή με αυτή στην ιστοσελίδα τους». 

Η Booking.com ισχυρίζεται ότι από το 2015 ούτως ή άλλως δεν έχει εφαρμόσει οποιαδήποτε «ρήτρα καλύτερης τιμής», ώστε να αποτρέψει αγωγές για αποζημιώσεις. Ωστόσο, δεν θα αποφύγει τη νέα δικαστική περιπέτεια. Ηδη περίπου 2.000 ξενοδόχοι έχουν προσφύγει σε δικαστήριο του Βερολίνου, απαιτώντας αποζημίωση για τους περιορισμούς προ της δικαστικής απόφασης του 2015. Με την τελευταία καταδικαστική απόφαση της Τρίτης δεν αποκλείεται να εμφανιστούν και άλλοι «ενδιαφερόμενοι» για αποζημιώσεις. Οπως επισημαίνει η Handelsblatt, oι πλατφόρμες τύπου Booking.com αποκτούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στη γερμανική αγορά. Το 2013 το ποσοστό των κρατήσεων απευθείας στα ξενοδοχεία έφτανε το 64%, στα τέλη του 2019 είχε πέσει στο 58,5%. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή