Στα βιοκαύσιμα για «καθαρές» πτήσεις στρέφονται οι αεροπορικές

Στα βιοκαύσιμα για «καθαρές» πτήσεις στρέφονται οι αεροπορικές

Προέρχονται από φυτικά και ζωικά λίπη και μειώνουν έως 90% τους ρύπους

3' 41" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Είναι δυνατόν να επιτευχθεί ο στόχος που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ενωση για μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050 χωρίς να χρειαστεί τα αεροπλάνα να… σταματήσουν να πετούν; Στο ερώτημα αυτό που απασχολεί όσο ποτέ τις αερομεταφορές ακόμη και εν μέσω πανδημίας, οπότε τέθηκε σε κίνδυνο η βιωσιμότητα πολλών εταιρειών του κλάδου, η απάντηση είναι καταφατική. 

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, στην επίτευξη του στόχου της απανθρακοποίησης των αερομεταφορών καταλυτικό ρόλο θα μπορούσαν να διαδραματίσουν τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF). Στις αερομεταφορές, όπου εξεταζόταν πριν ξεσπάσει η COVID-19 να επιβληθεί ειδικό περιβαλλοντικό τέλος, αντιστοιχεί περίπου το 2% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, των οποίων η ελαχιστοποίηση αποτελεί προτεραιότητα παγκοσμίως. Ωστόσο, εάν κάθε χώρα υιοθετήσει ξεχωριστή στρατηγική, οι αεροπορικές θα βρεθούν αντιμέτωπες με αυξημένο κόστος και στρέβλωση του ανταγωνισμού, ενώ το πρόβλημα των αερίων ρύπων δεν θα αντιμετωπιστεί, όπως αναφέρουν ειδικοί.

Ο Γιώργος Γοβατζιδάκης, Sustainability manager της Aegean, εξηγεί στην «Κ» ότι δεν υπάρχει αρκετός χρόνος ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι μείωσης των ρύπων και θερμοκρασίας έως το 2050. Οπως προσθέτει, οι τεχνολογίες χρήσης υδρογόνου ή μπαταριών για αεροσκάφη θα αργήσουν να ωριμάσουν και γι’ αυτό θα πρέπει να αξιοποιηθούν λύσεις που είναι ήδη διαθέσιμες, όπως τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, οι καινούργιοι κινητήρες και βελτιώσεις στις επιχειρησιακές λειτουργίες. 

Υπολογίζεται ότι η χρήση SAF, που προέρχονται κατά βάση από ανακυκλωμένα ή και χρησιμοποιημένα φυτικά και ζωικά λίπη, θα μπορούσε να αποφέρει μείωση έως και 80%-90% των ρύπων CΟ2. Η αδυναμία παραγωγής των SAF σε εμπορικά αξιοποιήσιμα μεγέθη, η μικρή προσφορά –υφίσταται ζήτηση και από κλάδους όπως η ναυτιλία ή τα logistics– και το τετραπλάσιο κόστος σε σχέση με το συμβατικό καύσιμο αποτελούν τους λόγους για τους οποίους η χρήση SAF από τις αεροπορικές παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

Ολοένα και περισσότεροι αερομεταφορείς, όμως, επιδιώκουν την αύξηση της χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ενώ ταυτόχρονα λαμβάνουν μέτρα για την αντιστάθμιση των εκπομπών αερίων. Ενδεικτικά, η Air France-KLM από κοινού με την εταιρεία SkyNRG, που παράγει SAF, υλοποιούν εργοστάσιο παραγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, του οποίου η ετήσια δυναμικότητα τοποθετείται, με ορίζοντα το 2022, στις 100.000 τόνους. Η αεροπορική εταιρεία ανανεώνει τον στόλο της με νέας γενιάς αεροσκάφη που διαθέτουν μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ενώ έχει δημιουργήσει την υπηρεσία μηδενικών ρύπων. Μέσω αυτής οι επιβάτες πληρώνουν, εφόσον επιθυμούν, ένα ποσό που υπολογίζεται βάσει της απόστασης του δρομολογίου, το οποίο η αεροπορική διπλασιάζει με στόχο την υλοποίηση αντισταθμιστικών περιβαλλοντικών έργων (π.χ. αναδασώσεις). Πρόσφατα η Air France-KLM πραγματοποίησε την πρώτη πτήση μεγάλων αποστάσεων με βιοκαύσιμο από το Παρίσι προς το Μόντρεαλ. Από την πλευρά της, η British Airways δίνει έμφαση στη χρήση SAF, με τους επιβάτες της να έχουν τη δυνατότητα κατά την κράτηση εισιτηρίου να προχωρήσουν σε δωρεά ποσού που κατευθύνεται σε πράσινα ενεργειακά έργα στη Μεγάλη Βρετανία ή στην Αφρική.\

Η Aegean γίνεται «πράσινη»

Η Aegean αντικαθιστά τον στόλο της με 46 αεροσκάφη A320neo που έχουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου σε ποσοστό 15% ανά πτήση και μικρότερες, από 19% έως 23%, εκπομπές ρύπων ανά επιβατοθέση, σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές αεροσκαφών. Οπως σημειώνει ο κ. Γοβατζιδάκης, η αεροπορική εταιρεία εξετάζει τρόπους ώστε, μεταξύ άλλων, να καταστεί η χρήση των SAF βιώσιμη, η οποία θα πρέπει να ενθαρρυνθεί μέσω και της δημιουργίας κατάλληλου θεσμικού πλαισίου.

«Πιστεύουμε ότι σταδιακά την επόμενη περίοδο τα αεροπορικά βιoκαύσιμα (SAF) θα έχουν όλο και μεγαλύτερη διείσδυση στις αερομεταφορές, ιδιαιτέρως εάν και η πολιτεία διαμορφώσει ένα πλαίσιο υποδομών αλλά και κινήτρων που θα ενθαρρύνουν τη χρήση τους. Αλλωστε, τα “πράσινα” αεροπορικά καύσιμα ήδη θεωρούνται απαραίτητα για τη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050, όπως προβλέπεται από τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Στην Aegean δεν θα μπορούσαμε παρά να είμαστε προσηλωμένοι στην καινοτομία και στη βιωσιμότητα, γι’ αυτό και την τελευταία περίοδο διερευνούμε όλο και περισσότερο τρόπους που θα μπορούσαν μελλοντικά να καταστήσουν τη χρήση των πράσινων καυσίμων επιχειρησιακά και οικονομικά βιώσιμη. Αλλωστε, η σταδιακή ανανέωση του στόλου μας με την τμηματική ένταξη των 46 ολοκαίνουργιων αεροσκαφών Airbus 320/321neo έχει εκκινήσει έναν νέο κύκλο βιωσιμότητας για την εταιρεία που σταδιακά θα διατρέχει το σύνολο της λειτουργίας και των υπηρεσιών μας. Η κλιματική αλλαγή είναι μία από τις πιο επείγουσες προκλήσεις της εποχής μας και απαιτεί κοινό όραμα και άμεση συλλογική δράση και συνεργασία για να καταστεί περισσότερο βιώσιμη. Από την πλευρά μας δηλώνουμε πρόθυμοι να συμμετέχουμε σε τέτοιες προσπάθειες και καθώς σταδιακά θα αποκαθίσταται η λειτουργία του κλάδου, ελπίζουμε ότι μαζί με τους επιβάτες και τους ανθρώπους μας θα μπορέσουμε να αναλάβουμε και σχετικές πρωτοβουλίες», καταλήγει ο κ. Γοβατζιδάκης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή