ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συμφωνία Δημοσίου με Goldair και ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ για το Θριάσιο

symfonia-dimosioy-me-goldair-kai-etva-vipe-gia-to-thriasio-561376801

Την επανεκκίνηση της διαδικασίας συμβασιοποίησης του έργου της κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου σε έκταση 588 στρεμμάτων στο Θριάσιο Πεδίο επιτρέπει η συμφωνία στην οποία κατέληξαν η κυβέρνηση και η ανάδοχος κοινοπραξία των Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Οι εμπλεκόμενες πλευρές συμφώνησαν σε τροποποιήσεις περίπου 12 σημείων της κυρωθείσας από τη Βουλή, τον Οκτώβριο του 2018, σύμβασης παραχώρησης, τις οποίες είχε ζητήσει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp). Εάν το Δημόσιο, εν προκειμένω το υπουργείο Υποδομών, και ο παραχωρησιούχος δεν έβρισκαν τη χρυσή τομή, η επένδυση 160 εκατ. ευρώ θα κατέρρεε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ξεκινούσε τη διαδικασία ανάκτησης κονδυλίων της τάξεως των 225 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στη χρηματοδοτική συμβολή της στο έργο. Με τα δεδομένα αυτά, η Goldair, με εκτελεστικό αντιπρόεδρο τον Καλλίνικο Καλλίνικο, αποφάσισε να δαπανήσει επιπρόσθετα κεφάλαια της τάξεως των 4,5 εκατ. ευρώ, διπλασιάζοντας το ποσοστό της από 20% στο 40%, στη Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο Α.Ε. (ΘΕΚ Α.Ε.), την εταιρεία που έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου με μετόχους, εκτός από την Goldair, την ETBA ΒΙΠΕ. Ως εκ τούτου, η Goldair θα συμμετέχει στη νέα μετοχική σύνθεση της ΘΕΚ με περισσότερα εκτελεστικά μέλη.

Οι αλλαγές που έχει ζητήσει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού έχουν ανατρέψει πλήρως τις αρχικές χρηματοοικονομικές παραδοχές της επένδυσης, περιλαμβάνοντας την αύξηση του τιμήματος στα 62 εκατ. ευρώ (έναντι 31 εκατ. ευρώ αρχικά) και τη μείωση της διάρκειας της σύμβασης στα 37 από 60 χρόνια. Eτσι, η εξεύρεση λύσης προκειμένου το έργο να μην ναυαγήσει και να μην καταστεί μονόδρομος η προκήρυξη νέου διαγωνισμού αποτέλεσε ιδιαίτερα σύνθετη υπόθεση, σύμφωνα με πληροφορίες. Πλέον, με τον «λευκό καπνό» να έχει βγει, τις μετοχικές αλλαγές στη ΘΕΚ Α.Ε. θα διαδεχθεί η αποστολή από τις ελληνικές υπηρεσίες στις Βρυξέλλες κοινοποίησης που θα περιγράφει ότι οι ζητούμενες από την DG Comp τροποποιήσεις έχουν υιοθετηθεί. Εν συνεχεία, η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από τη Βουλή, γεγονός που θα επιτρέψει στην κοινοπραξία να προχωρήσει στις απαιτούμενες ενέργειες για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών. Ωστόσο, εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί περίπου ενάμισης χρόνος έως ότου ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, καθώς θα πρέπει να εξασφαλιστούν οι αναγκαίες αδειοδοτήσεις. Η κοινοπραξία θα κατασκευάσει, σε διαφορετικές φάσεις, 210.000 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων αποθηκών, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.

Σύμφωνα με την αρχική σύμβαση παραχώρησης, το έργο, που είναι καταλυτικής σημασίας για τη βελτίωση της θέσης της Ελλάδας στον χάρτη των logistics, εκτιμάται ότι θα αποφέρει έσοδα 30 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο, αντιπροσωπεύοντας επένδυση 200 εκατ. ευρώ σε βάθος τριακονταετίας. Εκτός από το εμπορευματικό κέντρο στην έκταση των 588 στρεμμάτων, η κυβέρνηση δρομολογεί την προκήρυξη διαγωνισμού για την παραχώρηση της έκτασης εμβαδού 1.450 στρεμμάτων όπου έχουν αναπτυχθεί εμπορευματικός σιδηροδρομικός σταθμός και σταθμός διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ). Οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις (Θριάσιο ΙΙ) βρίσκονται δίπλα στα 588 στρέμματα και ολοκληρώθηκαν τέλη 2018, ύστερα από περίπου 30 χρόνια καθυστερήσεων. Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε την άνοιξη του 2019 για την 25ετούς διάρκειας εκμετάλλευση και διαχείριση του ΕΣΣΣΔΙ απέβη άγονος, καθώς δεν είχαν υποβληθεί προσφορές από τα τρία σχήματα που είχαν περάσει στο τελικό στάδιο.