Ενας χρόνος μετά, κερδίζοντας το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης

Ενας χρόνος μετά, κερδίζοντας το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης

3' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κατά το τελευταίο έτος, η Ελλάδα κατάφερε να κάνει τα πρώτα δειλά βήματα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, ένα χώρο όπου έχουν τεθεί υψηλοί και φιλόδοξοι στόχοι για τη δεκαετία που διανύουμε, όπως άλλωστε στο σύνολο της πράσινης ανάπτυξης.

Ενδεικτικό είναι ότι το 2030 θα πρέπει ένα στα τρία νέα οχήματα που πωλούνται να είναι ηλεκτρικό, προκειμένου να μπορέσει η χώρα μας να επιτύχει τους στόχους της για μείωση των εκπομπών CO2.

Πέρυσι το καλοκαίρι ήταν που έκανε την πρεμιέρα του το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο πρόσφερε στους οδηγούς γενναία επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος που φτάνει έως το 20% της αξίας σε πολλά μοντέλα, καθώς και για την εγκατάσταση φορτιστή.

Η πορεία του προγράμματος μπορεί να θεωρηθεί επιτυχημένη, αν κρίνουμε από τους μέχρι τώρα αριθμούς: Το ποσοστό των επαναφορτιζόμενων ηλεκτρικών (BEV και PHEV) στις νέες πωλήσεις ενισχύθηκε φέτος τον Απρίλιο στο 5,4% από μόλις 0,9% πέρυσι. Το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να υπολείπεται από το αντίστοιχο στην Ευρώπη (13,9%), όμως η πρώτη «σπίθα» δείχνει να άναψε στην Ελλάδα και αυτή είναι μια καλή είδηση για το περιβάλλον.

Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι συνολικά κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2021 ταξινομήθηκαν 1.297 καινούργια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν καθ’ όλη τη διάρκεια του προηγούμενου έτους είχαν ταξινομηθεί 2.135 οχήματα.

Εξίσου σημαντικό είναι ότι εκτός από τους πολίτες, και οι απανταχού επιχειρήσεις δείχνουν να ανταποκρίνονται, καθώς οι προμηθευτές ενέργειας προσφέρουν πλέον ειδικά πακέτα με φόρτιση, ενώ στόλοι οχημάτων μετατρέπονται διαρκώς σε ηλεκτρικούς.

Ταυτόχρονα, έχει σημειωθεί πρόοδος και στην επέκταση του δικτύου φόρτισης ανά την επικράτεια, η οποία πρέπει να συμβαδίσει με τις πωλήσεις και να επιτρέψει στους οδηγούς ευκολία χρήσης τόσο εντός, όσο και εκτός της πόλης. Βλέπουμε διαρκώς ειδήσεις για εγκατάσταση νέων σημείων φόρτισης σε δήμους, σε επιχειρήσεις με μεγάλους χώρους στάθμευσης όπως τα σούπερ μάρκετ, αλλά και στα νησιά μας και στο εθνικό οδικό δίκτυο. Αν κρίνουμε από τις δηλώσεις φορέων και τον σχεδιασμό των εταιρειών, χιλιάδες νέα σημεία πρόκειται να εγκατασταθούν τα αμέσως επόμενα χρόνια, λύνοντας το πρόβλημα της ακτίνας δράσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και απομακρύνοντας το σχετικό άγχος.

Παράλληλα, γίνονται βήματα και στις μαζικές μεταφορές με παραγγελία εκατοντάδων ηλεκτρικών λεωφορείων, τη στιγμή που τα ηλεκτρικά δίκυκλα κάνουν θραύση στο πλαίσιο του «Κινούμαι Ηλεκτρικά», απορροφώντας μεγάλο ποσοστό των κεφαλαίων στους μήνες που «τρέχει» το πρόγραμμα.
Οπως είναι φυσικό, θα χρειαστεί στο εξής μια διαρκής περαιτέρω άνοδος στις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και στην ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης και η κυβέρνηση φιλοδοξεί να το κάνει πράξη σε πρώτη φάση μέσω των πόρων, ύψους 220 εκατ. ευρώ, του Ταμείου Ανάκαμψης και των υπολοίπων χρηματοδοτήσεων που θα αντλήσει από τα ευρωπαϊκά ταμεία μαζί με τη μόχλευση. Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται και ένα νέο πρόγραμμα μέσω ΕΣΠΑ για στήριξη των δήμων που επιθυμούν να αναπτύξουν την ηλεκτροκίνηση.

Τα παραπάνω σημαίνουν ότι τόσο οι δημόσιοι φορείς, όσο και ο ιδιωτικός τομέας και οι ίδιοι οι καταναλωτές έχουν πάρει «ζεστά» την ηλεκτροκίνηση, πράγμα που αποτελεί το εφαλτήριο για να ανθήσει ο κλάδος στο εξής.

Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι έχει περάσει ένας χρόνος από την ανακοίνωση του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση από τον πρωθυπουργό, σε ειδική εκδήλωση στην Τεχνόπολη, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος (5 Ιουνίου), όπου δόθηκε το σύνθημα της νέας κατεύθυνσης της κυβέρνησης για τα ηλεκτρικά οχήματα και τις πράσινες μεταφορές. Σε συνέχεια αυτού, οι πολίτες θα έχουν και φέτος την ευκαιρία στις 4-6 Ιουνίου στην πλατεία Νερού, έναντι του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στη διοργάνωση EcoFest 2021 (eco-fest.org), να ζήσουν από κοντά εμπειρίες που έχουν να κάνουν με την ηλεκτροκίνηση, τις εναλλακτικές μετακινήσεις, την κυκλική οικονομία και τις πράσινες και έξυπνες πόλεις.

* Ο δρ Κώστας Ανδριοσόπουλος είναι καθηγητής ECSP Business School, διευθύνων σύμβουλος Akuo Energy Ελλάδος. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή