ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τουρισμός: Επιστρέφουν τα τσάρτερ – Καλύτερη χρονιά περιμένουν τζετ και ελικόπτερα

Σημαντικό βαρόμετρο για την πορεία του ελληνικού τουρισμού αποτελούν οι ναυλωμένες πτήσεις

toyrismos-epistrefoyn-ta-tsarter-kalyteri-chronia-perimenoyn-tzet-kai-elikoptera-561390562

Σημαντικό βαρόμετρο για την πορεία του ελληνικού τουρισμού αποτελούν οι ναυλωμένες πτήσεις (charter), καθώς, σε αντίθεση με τα προγραμματισμένα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών, συνοδεύονται με ένα ολοκληρωμένο πακέτο διαμονής, απεικονίζοντας τη ζήτηση που προσελκύει η Ελλάδα.

Σύμφωνα με παράγοντες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά, το φετινό καλοκαίρι οι πτήσεις τσάρτερ επιστρέφουν στην Ελλάδα. «Κλειδί» και για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα αποτελεί η χαλάρωση των ταξιδιωτικών προορισμών σε χώρες όπως η Πολωνία, η Λετονία, το Ισραήλ, η Ελβετία, η Ουγγαρία και η Σλοβενία, ενώ ζήτηση, αν και σημαντικά μικρότερη σε σχέση με το 2019 που χρησιμοποιείται ως έτος σύγκρισης, προέρχεται από τη Γαλλία και τη Γερμανία.

⇒ Διαβάστε επίσης: Μαζικές ακυρώσεις κρατήσεων από Βρετανία

Από τα τέλη Ιουνίου καταγράφεται έντονη ανάπτυξη των πτήσεων τσάρτερ με προέλευση τις σκανδιναβικές χώρες και προορισμό κατά βάση την Κρήτη, με την Ελλάδα να έχει ενισχύσει τη θέση της σε σχέση με πέρυσι στον τουριστικό χάρτη. Ως εκ τούτου, η ρουμανική ταξιδιωτική εταιρεία Aerovacante, που ανήκει στον όμιλο Aerotravel, διαθέτει, από τα μέσα Ιουνίου έως τέλη Σεπτεμβρίου, πακέτα διακοπών από τις πόλεις Βουκουρέστι, Ιάσιο, Τιμισοάρα και Κλουζ προς τη Σκιάθο, που προβλέπουν την πραγματοποίηση τεσσάρων ναυλωμένων πτήσεων ανά εβδομάδα. Αλλά και η τσεχική Smartwings θα ξεκινήσει ναυλωμένες πτήσεις από την Τσεχία προς την Καβάλα, τη Σκιάθο, τα Κύθηρα, την Καλαμάτα, τη Λήμνο και τη Σαντορίνη.

Μια τάση που έχει κάνει την εμφάνισή της, σύμφωνα με όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, σχετίζεται με την αύξηση της ζήτησης από tour operators για πτήσεις τσάρτερ τον Νοέμβριο, γεγονός που αποτελεί ισχυρή ένδειξη της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Ως είναι εύλογο, η δραστηριότητα αυτή κατευθύνεται κατά βάση στους περιφερειακούς προορισμούς και αυτό είναι το σκεπτικό της ενίσχυσης του πτητικού έργου της Aegean προς την περιφέρεια. Οπως έχει αναφέρει η διοίκηση του αερομεταφορέα, που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα, η Aegean είναι σε θέση να ενισχύσει, αναλόγως της ζήτησης, τη δραστηριότητά της στην περιφέρεια μέσω όχι μόνο προγραμματισμένων, αλλά και ναυλωμένων πτήσεων σε συνεργασία με μεγάλους ταξιδιωτικούς πράκτορες.

Βέβαια, ως ανατρεπτικός παράγοντας για τις ναυλωμένες πτήσεις και ευρύτερα για τον τουρισμό λειτουργεί το γεγονός ότι η Βρετανία, μια σημαντική αγορά για την Ελλάδα, από την οποία είχαν προέλθει περίπου 3,5 εκατ. αφίξεις το 2019, έχει θέσει, τουλάχιστον έως το τέλος Ιουνίου, τους ελληνικούς νησιωτικούς προορισμούς στο «πορτοκαλί», δηλαδή οι Βρετανοί που επιστρέφουν στη χώρα τους θα πρέπει να τίθενται σε καραντίνα. Στον αντίποδα, από τις 20 Ιουνίου ενδεχομένως να επανέλθουν οι πτήσεις τσάρτερ από και προς τη Ρωσία, εάν επαληθευθούν όσα πρόσφατα ανέφερε ο διευθυντής του Γραφείου ΕΟΤ Ρωσίας και Κοινοπολιτείας Ανεξάρτητων Κρατών, Πολύκαρπος Ευσταθίου, για σταδιακή επανέναρξη των συγκεκριμένων πτήσεων λόγω βελτίωσης των επιδημιολογικών δεδομένων.

Μια ακόμη τάση στην αγορά των πτήσεων τσάρτερ περιλαμβάνει την πραγματοποίηση κρατήσεων από tour operators σε τακτικά δρομολόγια ελληνικών αεροπορικών εταιρειών, καθώς υφίσταται έως ένα βαθμό υπερβάλλουσα προσφορά θέσεων, που δεν καλύπτεται σε πολλές περιπτώσεις από τη ζήτηση για τακτικές πτήσεις.

Aναμένεται βελτίωση

Πέραν όμως των πτήσεων τσάρτερ, πώς αναμένεται να διαμορφωθούν οι επιδόσεις της αγοράς ναυλώσεων ιδιωτικών τζετ και ελικοπτέρων το φετινό καλοκαίρι; Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, λόγω της πανδημίας που οδήγησε και σε μείωση των τιμών, οι μετακινήσεις με ιδιωτικά εναέρια μέσα υπολογίζεται ότι αυξήθηκαν έως 20%. Κατ’ επέκταση, τους μήνες που διαδέχτηκαν την εκδήλωση της COVID-19 οι αγορές ιδιωτικών αεροσκαφών αυξήθηκαν έως και 40%, σύμφωνα με την πλατφόρμα Respada, που έχει ως αντικείμενο την πραγματοποίηση ντιλ από εταιρείες ειδικού σκοπού διαχείρισης οικογενειακής περιουσίας (family offices).

Ωστόσο, όπως εξηγεί στην «Κ» ο Γρηγόρης Ευθυμίου, ο οποίος δραστηριοποιείται τις τελευταίες δεκαετίες στον κλάδο των αερομεταφορών, με το κύμα της πανδημίας να υποχωρεί, έχουν αυξηθεί τα πωλητήρια ιδιωτικών αεροσκαφών, επειδή σε πολλές περιπτώσεις οι κάτοχοί τους δεν είχαν υπολογίσει το αυξημένο κόστος συντήρησης. Ωστόσο, στην Ελλάδα, όπου η ζήτηση για πτήσεις με ιδιωτικά αεροσκάφη προέρχεται από ξένους εύπορους επισκέπτες, η καθίζηση των τουριστικών αφίξεων έπληξε τη συγκεκριμένη αγορά, της οποίας η κίνηση περιορίστηκε στο 50% σε σχέση με το 2019.

«Το 2019 ο ρυθμός ανάπτυξης των ιδιωτικών αερομεταφορών, που αποτελούν ένα αμιγώς τουριστικό προϊόν, είχε ήδη υποχωρήσει έναντι του 2018. Πέρυσι αντιστοιχούσε στο 50% του 2019, ενώ φέτος, που αναμένεται να είναι καλύτερη η χρονιά, αναμένουμε ελαφρώς βελτιωμένες επιδόσεις σε σχέση με το 2020. Η διατήρηση όμως στο “πορτοκαλί” από τη Βρετανία των ελληνικών νησιωτικών προορισμών εντείνει τον προβληματισμό», εξηγεί ο κ. Ευθυμίου. Φέτος, σε αντίθεση με πέρυσι, όπως προσθέτει, είναι δυνατές οι μετακινήσεις Αμερικανών και Αράβων προς και από τη χώρα μας, γεγονός που δημιουργεί συγκρατημένη αισιοδοξία στους παίκτες των ιδιωτικών αερομεταφορών. Η συγκεκριμένη αγορά, όπου λειτουργούν δώδεκα παίκτες, από τους οποίους οι μισοί δραστηριοποιούνται μόνο με ελικόπτερα, δέχεται ισχυρό ανταγωνισμό από ξένες εταιρείες, οι οποίες πραγματοποιούν δρομολόγια στην Ελλάδα, περιορίζοντας το μερίδιο αγοράς των υφιστάμενων επιχειρήσεων. Για απλή μετάβαση με ελικόπτερο έξι θέσεων από την Αθήνα στη Μύκονο το κόστος κυμαίνεται από 3.000 έως 4.000 ευρώ και αυξάνεται στις 5.500 ευρώ με ένα μικρό τζετ.