ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυτόνομα οχήματα: Πιο δύσκολο από ό,τι αναμενόταν το εγχείρημα

aytonoma-ochimata-pio-dyskolo-apo-o-ti-anamenotan-to-egcheirima-561392083

Σήμερα αντί να κυκλοφορούν αυτόνομα αμάξια στον δρόμο, όπως πολλοί περίμεναν, διεξάγονται δίκες καθώς έχουν συμβεί ατυχήματα και θάνατοι με αυτά, ενώ έχουν ήδη δαπανηθεί δισεκατομμύρια δολάρια για μία τεχνολογία η οποία έχει προκαλέσει απογοήτευση – ορισμένοι ερευνητές ισχυρίζονται πως θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να εφαρμοστεί στην πράξη. Και όμως, το 2015 ο ιδρυτής της Tesla, Ελον Μασκ, δήλωνε πως τα αυτοκινούμενα οχήματα θα βρίσκονται στους δρόμους σε ορίζοντα τριετίας. Το 2016, o Tζον Τσίμερ, συνιδρυτής της πλατφόρμας σύνδεσης οδηγών και επιβατών Lyft, προέβλεψε πως το 2025 τα Ι.Χ. θα παύσουν να υφίστανται, αλλά μόλις προ εβδομάδων πούλησε τη δική της μονάδα αυτόνομης οδήγησης σε θυγατρική της Toyota ονόματι Woven Planet αντί 550 εκατ. δολαρίων. Στα τέλη του 2020 είχε προηγηθεί η Uber με ανάλογη κίνηση. Εκτοτε, οι δυνατότητες των αυτόνομων οχημάτων βελτιώθηκαν, αλλά το να σκεφθεί κανείς πως θα μιμηθούν εκείνες των ανθρώπων απέχει από την πραγματικότητα, όπως αναφέρουν οι The New York Times.

Τώρα πλέον στην κούρσα για την αυτόνομη οδήγηση φαίνεται πως θα απομείνουν όσοι έχουν ρευστό να διαθέσουν, όπως η Waymo, θυγατρική της Alphabet (μητρικής της Google), αλλά και οι κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς και λίγες νεοφυείς εταιρείες. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Pitchbook, η οποία παρακολουθεί τη χρηματοπιστωτική δραστηριότητα, οι γίγαντες της υψηλής τεχνολογίας και του αυτοκινήτου θα συνεχίσουν για χρόνια τα σχέδιά τους. Αναμένεται να δαπανήσουν 6-10 δισεκατομμύρια δολάρια επιπλέον στην έρευνα, προτού η τεχνολογία είναι εφαρμόσιμη στην πράξη – πιθανόν το 2030. Οπως παρατηρεί ο Κρις Αρμσον, μηχανικός σε αρχικά στάδια στο έργο αυτόνομης οδήγησης της Google, προτού αυτό μετασχηματιστεί στην εταιρεία Waymo, «πρόκειται για μια μεταμόρφωση που ενδεχομένως να συντελεστεί σε 30 χρόνια ή και περισσότερο». Σήμερα είναι επικεφαλής της Aurora, η οποία απέκτησε τη σχετική μονάδα της Uber.

Κανείς πάντως δεν μπορεί ποτέ να προβλέψει επακριβώς την εξέλιξη ενός πειράματος. Απλώς το συγκεκριμένο πείραμα της αυτόνομης οδήγησης έτυχε να είναι και ένα από τα διασημότερα του 21ου αιώνα στις ΗΠΑ. Μάλλον, οι προσδοκίες ήταν μη ρεαλιστικές, ειδικά, όπως τις έθεσε ο Ελον Μασκ. Σήμερα η εταιρεία του, Tesla, παρέχει τεχνολογία απλής αυτονομίας στα οχήματά της και μόνο στις εθνικές οδούς. Στο πλαίσιο των πειραματισμών της Tesla άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και η ίδια κατηγορείται για κατάχρηση τεχνολογίας. Εκείνη, όμως, που δέχθηκε περισσότερο τα πλήγματα ήταν η Uber, η οποία αρχικά είχε εξασφαλίσει 40 ειδικούς στα ρομπότ από το Πανεπιστήμιο Κάρνεγκι Μέλον και είχε αγοράσει μονάδα κατασκευής αυτόνομων φορτηγών. Σε δικαστική διαμάχη με τη Waymo για πατέντες επήλθε διακανονισμός, ενώ στη συνέχεια πρώην στέλεχος της Uber παραδέχθηκε ότι είχε κάνει κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας. Πεζός στην Αριζόνα σκοτώθηκε λόγω σύγκρουσης αυτόνομων αμαξιών και στο τέλος η Uber ουσιαστικά πλήρωσε την Aurora να της αγοράσει τη μονάδα τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης.