ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

300 εκατ. σε ΔΑΑ και Fraport λόγω πανδημίας

300-ekat-se-daa-kai-fraport-logo-pandimias-561396709

Τον δρόμο για την ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής πήρε το νομοσχέδιο ενίσχυσης των αεροδρομίων, με το οποίο το Δημόσιο διευθετεί το θέμα της αποζημίωσης της Fraport Greece και της οικονομικής στήριξης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών εξαιτίας των περιορισμών που επέβαλε το κράτος στις αεροπορικές μετακινήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Συνολικά με τις δύο ρυθμίσεις παρέχονται είτε απαλλαγές είτε καταβολές ποσών της τάξεως των 300 εκατομμυρίων ευρώ στις δύο εταιρείες που διαχειρίζονται με συμβάσεις παραχώρησης τις κύριες πύλες εισόδου του τουρισμού στη χώρα και οι οποίες δοκιμάστηκαν ιδιαίτερα από τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας. 

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το 2020 μειώθηκε κατά 68,4%, στα 8,07 εκατομμύρια επιβάτες, από 25,57 εκατομμύρια επιβάτες το 2019. Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece η επιβατική κίνηση μειώθηκε πέρυσι κατά 71,4%, στα 8,6 εκατομμύρια, από 30,15 εκατομμύρια το 2019.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει δύο άρθρα: Το πρώτο αφορά την κύρωση της σύμβασης αποζημίωσης της παραχωρησιούχου των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, Fraport Greece. Η αποζημίωση ισούται με 177 εκατομμύρια ευρώ και αφορά τις ζημίες που υπέστη η παραχωρησιούχος κατά το 2020. Τα 177 εκατομμύρια δεν θα καταβληθούν στην εταιρεία, αλλά αυτή θα απαλλαγεί από κάποια εκ των ετήσιων σταθερών και μεταβλητών τιμημάτων που καταβάλλει και ανάλογα και με την επιβατική κίνηση από φέτος και στο εξής. 

Ειδικότερα, το ετήσιο αντάλλαγμα που καταβάλλει η Fraport Greece στο Δημόσιο δεν θα καταβληθεί για τα έτη 2019, 2020 και 2021, ενώ από το μεταβλητό τίμημα που εξαρτάται από την επιβατική κίνηση και ανάλογα με το πώς αυτή θα διαμορφωθεί από φέτος και στο εξής θα γίνει εκκαθάριση του υπόλοιπου ποσού. 

Το μοντέλο αυτό κρίθηκε ως το πλέον συμφέρον για το ελληνικό Δημόσιο, καθώς, με βάση τη σύμβαση μεταξύ Δημοσίου και Fraport, η τελευταία έχει πολύ συγκεκριμένο αποζημιωτικό δικαίωμα, που στην περίπτωση που το διεκδικούσε από τη διαιτησία θα έπρεπε αυτό να καταβληθεί εφάπαξ και τοις μετρητοίς, δημιουργώντας σοβαρές δημοσιονομικές αναταράξεις. 

Η κατανομή κινδύνων που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport προκύπτει μέσα από τη σχετική αναφορά σε γεγονότα ανωτέρας βίας. Με βάση τα όσα αυτή αναφέρει, «Γεγονός Ανωτέρας Βίας σημαίνει: (α) όλα εκείνα τα γεγονότα ή τα περιστατικά ή τις συνέπειές τους που δεν υπόκεινται στον έλεγχο ή στην επιρροή των Μερών και που δεν θα μπορούσαν να προβλεφθούν ή να αποτραπούν ή να παρεμποδιστούν ακόμα και αν τα Μέρη είχαν επιδείξει ιδιαίτερη σύνεση και (β) κάθε συμβάν ή περιστατικό για την επέλευση του οποίου κανένα Μέρος δεν είναι υπόλογο». Αμφότερες οι πλευρές, παραχωρησιούχος και κυβέρνηση, προέταξαν την επίτευξη φιλικού διακανονισμού, αποφεύγοντας κάθε εισήγηση για προσφυγή στη διαιτησία, υποστηρίζουν νομικές πήγες. 

Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία με τη Fraport Greece κυοφορείται ήδη εδώ και σχεδόν ένα χρόνο και μάλιστα στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2020 επισφραγίστηκε η κατ’ αρχήν συμφωνία για αμοιβαίως επωφελή συμβιβασμό, σε συνάντηση του πρωθυπουργού με τον πρόεδρο της Fraport AG, Stefan Schulte και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport Greece, Alexander Zinell.

Το δεύτερο άρθρο του νομοσχεδίου αφορά τη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με βάση τις σχετικές προβλέψεις του άρθρου 107, παράγραφος 2, περίπτωση Β της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η στήριξη είναι ύψους 130 εκατομμυρίων και αφορά τη χρήση του 2020, ενώ θα προχωρήσει μόλις εγκριθεί, όπως αναμένεται, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, στην οποία και έχει υποβληθεί. 

Η στήριξη θα χορηγηθεί με δύο τρόπους: αφενός με την καταβολή μετρητοίς 51.575.964 ευρώ και αφετέρου με τον συμψηφισμό του ετήσιου ανταλλάγματος που υποχρεούται να καταβάλει η «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», ποσού έως και 78.424.036 ευρώ, κατά τα έτη 2020, 2021 και 2022. Υπενθυμίζεται ότι τα αεροδρόμια έχουν ενταχθεί στους κλάδους που υπέστησαν σφοδρό πλήγμα από την πανδημία και γι’ αυτό εξαιρούνται από τους περιορισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τις κρατικές ενισχύσεις.