Τα έργα του ΑΔΜΗΕ σβήνουν τις χρεώσεις ΥΚΩ

Τα έργα του ΑΔΜΗΕ σβήνουν τις χρεώσεις ΥΚΩ

Για τα οφέλη των καταναλωτών από τις επενδύσεις της εισηγμένης μιλάει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλός της Ιωάννης Καράμπελας

5' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για τον ρόλο της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, της εταιρείας που ελέγχει το 51% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ, μιλάει στην «Καθημερινή» ο Ιωάννης Καράμπελας, που από τον Μάρτιο έχει αναλάβει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου στην εταιρεία. Η εισηγμένη ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών προετοιμάζεται για την εναρμόνισή της με το νέο πλαίσιο ενίσχυσης της εταιρικής διακυβέρνησης. Αποψη του κ. Καράμπελα ωστόσο είναι ότι, εκτός από τις εισηγμένες, θα έπρεπε και όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις να δεσμευτούν οικειοθελώς στις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης, ιδιαίτερα μάλιστα όταν έχουν ως κύριο μέτοχο το Δημόσιο και οι διοικήσεις τους ορίζονται από αυτό.  «Αλλωστε, η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται τίμια», όπως τονίζει χαρακτηριστικά. Οι νέες επενδύσεις που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, ύψους 5 δισ. ευρώ, θα πολλαπλασιάσουν την περιουσιακή βάση της εταιρείας και όσο θα προχωρούν θα φέρουν αναπόφευκτα αυξήσεις στις χρεώσεις του συστήματος που πληρώνουν οι καταναλωτές, επισημαίνει ο κ. Καράμπελας. Παράλληλα όμως, τονίζει, οι διασυνδέσεις θα έχουν ένα πολλαπλασιαστικό όφελος για τους καταναλωτές, αφού θα κλείσουν οι ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ και θα απαλλαγούν από τις χρεώσεις κοινής ωφελείας.

– Αναλάβατε καθήκοντα CEO στην ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών πολύ πρόσφατα. Δώστε μας μια εικόνα της εισηγμένης και του ρόλου της.
– H ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών έχει ως μοναδικό περιουσιακό στοιχείο το 51% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ, του ανεξάρτητου διαχειριστή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας. Ο ρόλος της εταιρείας Συμμετοχών είναι να προωθεί και να στηρίζει το κρίσιμο έργο που έχει ο διαχειριστής, ώστε να προβάλει την εικόνα του ομίλου ΑΔΜΗΕ συνολικά. Η προβολή αυτή είναι σημαντική, φυσικά, για τη μετοχή μας, για τους μετόχους μας και το επενδυτικό κοινό, αλλά και για όλους μας, αφού και το έργο του διαχειριστή και η εικόνα του μας αφορούν άμεσα ως πολίτες της πατρίδας μας.

– Η  εναρμόνιση της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών με τον νόμο για την ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης έχει νόημα από μόνη της, δεδομένου ότι πρόκειται για μια πολύ μικρή εταιρεία; Μήπως θα έπρεπε με το νέο αυτό πλαίσιο να προσαρμοστεί και ο ΑΔΜΗΕ παρότι δεν είναι εισηγμένη;
– Κατά αρχάς δεν είναι θέμα μεγέθους της εταιρείας, αλλά μεγεθών που διαχειρίζεται. Η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών έχει κεφαλαιοποίηση 625 εκατ. ευρώ και η μετοχή της διαπραγματεύεται στον δείκτη υψηλής κεφαλαιοποίησης του Χ.Α. Η εισαγωγή μας στο Χ.Α. συνεπάγεται ότι είμαστε υποχρεωμένοι να εναρμονιστούμε με τις επιταγές του νόμου, αλλά ακόμα και αν δεν ήμασταν υποχρεωμένοι θα το πράτταμε, γιατί οι αξίες μας έχουν άμεση σχέση με τις αρχές της διαφάνειας στο επιχειρείν και της περιβαλλοντικής και κοινωνικής ευθύνης. Το νομοθετικό πλαίσιο δεν υποχρεώνει τις μη εισηγμένες εταιρείες στις ίδιες δεσμεύσεις. Πιστεύω όμως ακράδαντα ότι, εκτός από τις εισηγμένες, θα έπρεπε και όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις να δεσμευτούν οικειοθελώς, ιδιαίτερα μάλιστα όταν έχουν ως κύριο μέτοχο το Δημόσιο και οι διοικήσεις τους ορίζονται από αυτό. Αλλωστε, η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται τίμια.

– Ποια είναι η απόδοση σήμερα του εγγυημένου εσόδου του ΑΔΜΗΕ σε σχέση με άλλους διαχειριστές της Ευρώπης; Πιστεύετε ότι αν η ΡΑΕ προχωρήσει τελικά σε μείωση, θα έχει αντίκτυπο στη μετοχή της εταιρείας;
– Ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί πλάνο ανάπτυξης σε βάθος δεκαετίας, συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ, γεγονός που τον καθιστά αν όχι τον μεγαλύτερο, σαφώς έναν από τους μεγαλύτερους ενεργειακούς επενδυτές σήμερα στη χώρα. Μιλάμε ουσιαστικά για τον υπερδιπλασιασμό της περιουσιακής βάσης του και όσο θα προχωράει σταθερά το επενδυτικό πρόγραμμα θα υπάρχουν αναπόφευκτα αυξήσεις στις χρεώσεις μεταφοράς συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας. Η απόδοση επί της συνολικής περιουσιακής βάσης που λαμβάνει ο ΑΔΜΗΕ είναι υψηλότερη από την αντίστοιχη των Ευρωπαίων διαχειριστών και ασφαλώς μία από τις βασικές προτεραιότητες του ρυθμιστή θα είναι και η σταδιακή εναρμόνιση και βελτίωση των μη ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή πρακτική. Ταυτόχρονα όμως η ΡΑΕ δίνει κίνητρα για την έγκαιρη και εντός προϋπολογισμού υλοποίηση έργων μείζονος σημασίας για τη χώρα, που για τα επόμενα χρόνια θα απορροφήσουν το μεγαλύτερο μέρος της αξίας του επενδυτικού μας προγράμματος. Εδώ όμως θα ήθελα να σταθώ και στο εξής, ότι αυτή τη στιγμή όλοι οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα επιβαρύνονται με τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας στους λογαριασμούς ρεύματος, το οποίο προκύπτει από τη χρήση ρυπογόνων μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη νησιωτική χώρα. Μέσα από το 10ετές πλάνο ανάπτυξης του συστήματος, που προανέφερα, και ιδιαίτερα με την επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων μας, ιδιαίτερα από το 2019 και έπειτα, οπότε με αρωγό την κυβέρνηση ο ΑΔΜΗΕ πέτυχε ισχυρή αύξηση επενδύσεων, τα οποία πλησίασαν το μισό δισ. ευρώ το 2020, τα 250 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ 178 εκατ. το 2018 και μόλις 70 εκατ. ευρώ το 2017, σταδιακά τα νησιά θα διασυνδέονται με το ηπειρωτικό σύστημα και τα φουγάρα θα κλείνουν με ταυτόχρονο πολλαπλάσιο οικονομικό όφελος στους καταναλωτές. Από την άλλη, τυχόν αβεβαιότητες στο εγγυημένο έσοδο θα δημιουργήσουν εύλογα ερωτήματα στους επενδυτές μας.

– Πώς αντέδρασαν οι μέτοχοι στο πρόστιμο που επέβαλε η ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ για τις καθυστερήσεις στο έργο του Δυτικού Διαδρόμου;
– Tο 2020 έγιναν επενδύσεις για την ανάπτυξη των υποδομών ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ, ενώ επιπλέον επενδύσεις αυτού του ύψους θα γίνονται τα προσεχή χρόνια. Οταν μιλάμε για έργα τέτοιου μεγέθους στην ελληνική επικράτεια θα υπάρχουν και καθυστερήσεις από εξωγενείς παράγοντες, κάτι που κατανοούν και οι μέτοχοί μας, και γι’ αυτόν τον λόγο δεν υπήρξαν αντιδράσεις και ανησυχίες.

– Πρόσφατα, ο ΑΔΜΗΕ ολοκλήρωσε ένα από τα εμβληματικά έργα της χώρας και το πλέον καινοτόμο παγκοσμίως. Την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου. Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους το έργο, παρότι ηλεκτρίστηκε επιτυχώς, δεν έχει τεθεί σε λειτουργία;
– Το σημαντικό είναι ότι το έργο ολοκληρώθηκε εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος, και σε αυτό το σημείο θέλω να υπογραμμίσω τις σοβαρές τεχνικές προκλήσεις που παρουσίαζε. Μην ξεχνάμε ότι είναι το έργο των παγκόσμιων ρεκόρ: Μεγαλύτερη σε μήκος υποθαλάσσια καλωδιακή σύνδεση υψηλής τάσης (174 χλμ.), μεγαλύτερη σε μήκος υποθαλάσσια σύνδεση υψηλής τάσης με τριπολικό καλώδιο με μόνωση XLPΕ (132 χλμ.) και βαθύτερη υποθαλάσσια σύνδεση υψηλής τάσης για το ίδιο καλώδιο (1.000 μέτρα)! Και όχι μόνον ολοκληρώθηκε αλλά, όπως σωστά παρατηρήσατε, ηλεκτρίστηκε με επιτυχία και είναι έτοιμο.

Τα διαδικαστικά λοιπόν θέματα που αφορούν στην έναρξη της λειτουργίας του –π.χ. το ιδιοκτησιακό καθεστώς των υποσταθμών– ασφαλώς θα επιλυθούν προκειμένου να προχωρήσουμε στο μείζον, που είναι η ενεργειακή ανεξαρτησία της Μεγαλονήσου και η εξάλειψη της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή