ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το κύμα δαπανών της τρίτης ηλικίας φέρνει νέες ευκαιρίες επενδύσεων

to-kyma-dapanon-tis-tritis-ilikias-fernei-nees-eykairies-ependyseon-561400084

Καθώς ο κόσμος βγαίνει από την πανδημία, οι καταναλωτές τρίτης ηλικίας αναμένεται να επιδοθούν σε εκτεταμένες δαπάνες που θα δημιουργήσουν επενδυτικές ευκαιρίες στους τομείς της υγείας και γενικότερα της φροντίδας για την τρίτη ηλικία. Αυτή είναι η εκτίμηση των διαχειριστών κεφαλαίων, που προβλέπουν πως άτομα τρίτης ηλικίας με μεγάλη οικονομική άνεση θα επιδείξουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ιατρικές υπηρεσίες, αλλά και για είδη πολυτελείας. Δεδομένου δε ότι η πανδημία και τα lockdowns ανάγκασαν μεγάλη μερίδα ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας να εξοικειωθούν με το Ιντερνετ, προβλέπουν πως αυτές οι ηλικιακές ομάδες θα στραφούν και σε επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με τον Κρίστοφερ Ρόσμπαχ, διευθύνοντα σύμβουλο της J. Stern & Co., «η πανδημία έχει οξύνει όσα ζητήματα έχουν σχέση με τις ομάδες μεγαλύτερης ηλικίας και έχει καταστήσει σαφή την επιτακτική ανάγκη να αντιμετωπιστούν και να επιλυθούν». Ο ίδιος εκτιμά πως τα ζητήματα αυτά θα αποτελέσουν σημαντικούς μοχλούς που θα δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις. Από τις εξετάσεις ανίχνευσης καρκίνου μέχρι τις επεμβάσεις ισχίου και καταρράκτη, αμέτρητες τέτοιες υπηρεσίες υγείας αναβλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας και έχουν αρχίσει να γίνονται ήδη μέσα στο 2021. Σύμφωνα με την IΗS Markit, η δραστηριότητα του είδους σημειώνει αύξηση 5,8% – στα 8,8 τρισ. δολάρια.

Ο κ. Ρόσμπαχ προβλέπει πως όλα αυτά θα οδηγήσουν σε άνοδο τις μετοχές των κατασκευαστών ιατρικών συσκευών, μεταξύ των οποίων οι Thermo Fisher Scientific, Medtronic Plc, Becton Dickinson & Co. και Alcon. Μια άλλη αγορά που δέχθηκε πλήγμα από την πανδημία και τις κοινωνικές αποστάσεις είναι τα βοηθήματα ακοής. Σύμφωνα με τη Morgan Stanley, οι πωλήσεις του κλάδου θα επανέλθουν φέτος σε κανονικά επίπεδα μετά την πτώση κατά 15% που σημείωσαν το 2020. Ο Ανού Ναρούλα, της Mirabaud Asset Management, επισημαίνει άλλωστε ότι «στην τεράστια αγορά των ανεπτυγμένων χωρών που προσφέρουν κοινωνική ασφάλιση στο σύνολο του πληθυσμού τους προστίθεται τώρα ένας αυξανόμενος αριθμός αναπτυσσόμενων αγορών, που είτε καθιερώνουν τώρα είτε επεκτείνουν δικά τους συστήματα υγείας για το σύνολο του πληθυσμού τους και ιδιαιτέρως στις χώρες της Ασίας».

Την ίδια στιγμή αναμένεται να γνωρίσει  μεγάλη ανάπτυξη ο τομέας των ταξιδιών, καθώς τα άτομα τρίτης ηλικίας θα σπεύσουν να κάνουν τα ταξίδια και τις διακοπές που είχαν αναβάλει. 

Σύμφωνα με τον Σαντζίβ Μπατία, ιδρυτή της Pembroke Emerging Markets «τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας ή όσοι έχουν μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια τείνουν να επισκέπτονται συχνότερα τους συγγενείς τους». Την εκτίμησή του συμμερίζεται και ο κ. Ρόσμπαχ που παράλληλα παρακολουθεί την ανάκαμψη των δαπανών για είδη πολυτελείας και στοιχηματίζει κυρίως στη γαλλική φίρμα πολυτελών ειδών ένδυσης LVMH και τις βιομηχανίες λικέρ Perno Ricard S.A. και Diageo. 

Οπως τονίζει, «γενικότερη πραγματικότητα είναι πως όσο μεγαλώνουν οι άνθρωποι αυξάνεται και η αγοραστική τους δύναμη και ενδιαφέρονται περισσότερο για την ποιότητα και όχι την ποσότητα στην κατανάλωση». Ενας ακόμη κλάδος που θα επωφεληθεί είναι εκείνος των ασφαλιστικών, καθώς η πανδημία προκάλεσε κύμα πρόωρων και απρογραμμάτιστων συνταξιοδοτήσεων και αναβάθμισε το ενδιαφέρον των ανθρώπων για τους απρόβλεπτους κινδύνους οι οποίοι μπορεί να απειλούν είτε την υγεία τους είτε τη θέση εργασίας τους. Αναλυτές της Credit Suisse Group A.G. διαβλέπουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης για τις ασφαλιστικές και ιδιαιτέρως σε αγορές που έως τώρα υπάρχει περιορισμένη κάλυψη όπως, για παράδειγμα, στην Κίνα. Η Τζουλιάνα Χάνσβεντεν, που διαχειρίζεται κεφάλαια στη Nordea Asset Management, εκτιμά πως οι ασφαλιστικές, οι ιατρικές υπηρεσίες και το Ιντερνετ συμπλέουν τώρα και δημιουργούν επενδυτικές ευκαιρίες. Και ο κ. Ρόσμπαχ προβλέπει ανάπτυξη σε όλο αυτό το φάσμα των εταιρειών που μπορούν να απευθυνθούν σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας και να επενδύσουν στη νεοαποκτηθείσα σχέση τους με τα ψηφιακά μέσα. Οπως τονίζει, «σκεφτείτε όλους αυτούς τους γονείς, γιαγιάδες και παππούδες που αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν για πρώτη φορά στη ζωή τους μηχανισμούς επικοινωνίας μέσω βίντεο εν μέσω της πανδημίας και κατόρθωσαν να διατηρήσουν επαφή έτσι με τα αγαπημένα τους πρόσωπα ή αγόρασαν τα πρώτα προϊόντα μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου  ή παρήγγειλαν γεύματα και τρόφιμα ηλεκτρονικώς».