ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ισχύς εν τη ενώσει για εννέα μικρές γερμανικές ζυθοποιίες

i-ischys-en-ti-enosei-gia-ennea-mikres-germanikes-zythopoiies-561401311

Σε δεινή θέση βρέθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι μικρές ζυθοποιίες στη Γερμανία, οι οποίες μετά και την επιβολή περιοριστικών μέτρων δέχθηκαν τη «χαριστική βολή», καθώς είδαν τα έσοδά τους να συρρικνώνονται σημαντικά. Οπως αναφέρει σε ρεπορτάζ της η Deutsche Welle, παρά τα προβλήματα κάποιοι αναζητούν νέες δημιουργικές ιδέες για να επιβιώσουν. 

Παράδειγμα αποτελεί η μικρή ζυθοποιία Schanzenbräu από τη Νυρεμβέργη, η οποία μέχρι την πανδημία διέθετε μεγάλο μέρος της παραγωγής της σε βαρέλι για εορταστικές εκδηλώσεις κάθε είδους. Τους τελευταίους μήνες αναγκάζεται να πουλάει μόνο εμφιαλωμένες μπίρες σε μπουκάλι, κάτι που ανεβάζει το κόστος παραγωγής. Αποφάσισε όμως να συνασπιστεί προσωρινά με άλλες οκτώ μικρότερες ζυθοποίες της περιοχής, με παρόμοια προβλήματα, ώστε να μοιραστούν το κόστος. Και οι εννέα επιχειρήσεις παράγουν την ίδια μπίρα με την ονομασία Zusammen Halbe, δηλαδή «Ολοι μαζί αντέχουμε». Κάποιοι την ονόμασαν «μπίρα της κρίσης». Οι εννέα συμπαραγωγοί της Zusammen Halbe διέθεσαν στην αγορά 40.000 μπουκάλια, που έγιναν ανάρπαστα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. «Η ιδέα ήταν να αποδείξουμε ότι αν συνεργαστούμε, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση», λέει ο διευθυντής της Schanzenbräu στην DW. Στην πραγματικότητα, λέει, δεν αντισταθμίζονται οι απώλειες των περασμένων μηνών, αλλά αν μη τι άλλο το πείραμα τράβηξε την προσοχή και ήδη αυτό είναι σημαντικό, καθώς ο καταναλωτής, μπαίνοντας στο σούπερ μάρκετ, έχει να διαλέξει από μια τεράστια ποικιλία μπίρας στο ράφι.

Ο Κρίστοφ Κουμπ, διευθυντής της μικρής ζυθοποιίας Kaiser στο Γκάιζλινγκεν της Βάδης-Βυρτεμβέργης, είχε άλλα προβλήματα στη διάρκεια της κρίσης: «Με αυτό το ατελείωτο lockdown στην εστίαση, η μπίρα μας παρέμεινε στα βαρέλια για τόσο μεγάλο διάστημα, ώστε πλησιάζει η ημερομηνία λήξης» δηλώνει στην DW. Για να μην πάει χαμένη η μπίρα, ο κ. Κουμπ αξιοποίησε μερικά βαρέλια για την παραγωγή τζιν, έστησε ένα είδος ντράιβ ιν – μπιραρίας μπροστά στο κτίριο της επιχείρησής του, ενώ το υπόλοιπο το πούλησε σε… φούρνους. Συνολικά έξι φούρνοι στην περιοχή παρασκευάζουν ψωμί χρησιμοποιώντας μπίρα αντί για νερό. Οπως αναφέρει το δημοσίευμα της Deutsche Welle, μέχρι σήμερα έχουν αξιοποιηθεί 1.500 λίτρα βαρελίσιας μπίρας για να ψηθούν πάνω από 3.000 καρβέλια ψωμί. Στην πραγματικότητα αυτή η ιστορία δεν έχει κανένα κέρδος, λέει ο κ. Κουμπ, αλλά τουλάχιστον βγαίνουν τα τρέχοντα έξοδα. «Οι κρατικές επιδοτήσεις είναι σίγουρα μια ουσιαστική βοήθεια, αλλά αυτή η κρίση συνεχίζεται για υπερβολικά μεγάλο χρονικό διάστημα». Από την άλλη, αρκετές μικρές ζυθοποιίες αξιοποίησαν τρόπους για να αντλήσουν κεφάλαια και να προχωρήσουν σε επενδύσεις που θα εκσυγχρονίσουν τις εγκαταστάσεις τους.

Σύμφωνα με το ρεπορταζ, η βαυαρική Viechtach αποφάσισε να καταφύγει σε καμπάνια crowdfunding και ήδη, όπως λέει ο διευθυντής της Μάρκους Γκρίσερ, μέσα σε μία εβδομάδα συγκέντρωσε 500.000 ευρώ. Ο κ. Γκρίσερ είχε εξαγοράσει την επιχείρηση το 2018, γνωρίζοντας ότι υστερεί τεχνολογικά κατά περίπου 15 χρόνια, εκφράζοντας την ανάγκη να ανακαινίσει τους χώρους της. Με τα χρήματα που συγκέντρωσε θέλει να αγοράσει μία νέα ψυκτική εγκατάσταση και επιπλέον να επενδύσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο, όπως σημειώνει η DW, ο Σύνδεσμος Γερμανών Ζυθοποιών δεν φαίνεται πολύ αισιόδοξος για το μέλλον των επιχειρήσεων του κλάδου. Επικαλούμενος πρόσφατη έρευνα του κλάδου, ο σύνδεσμος δήλωσε στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA) ότι μία στις τέσσερις γερμανικές ζυθοποιίες αντιμετωπίζει πλέον τον κίνδυνο της χρεοκοπίας.