ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κύροι Γρανάζηδες» κατά των πλαστικών

Μια εφαρμογή με πράσινο ανταποδοτικό σύστημα και ένα ρομπότ-καθαριστής από νέους εφευρέτες

kyroi-granazides-kata-ton-plastikon-561403936

Οσοι διατηρήσουν στο αρχείο τους το κείμενο του συγκεκριμένου ρεπορτάζ θα έχουν τη δυνατότητα να διαπιστώσουν, ενδεχομένως, σε μερικά χρόνια, πού θα έχουν φτάσει οι νεαροί εφευρέτες που συμμετείχαν στον Sup Free Hackathon, τον πρώτο μαραθώνιο καινοτομίας με αντικείμενο την ανάπτυξη λύσεων για την ελαχιστοποίηση των πλαστικών, του οποίου η τελική αναμέτρηση πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο στις εγκαταστάσεις του θερέτρου Sani Resort της Χαλκιδικής. Το… πείραμα αξίζει, καθώς οι «Κύροι Γρανάζηδες», ηλικίας από 17 έως 27 ετών, δημιούργησαν, εν μέσω αλλεπάλληλων lockdowns, συνολικά πέντε εφαρμογές στο κινητό, αλλά και πατέντες για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ρύπανσης από πλαστικά, οι οποίες θα μπορούσαν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών. Υστερα από ένα πεντάμηνο πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης, τέσσερις ομάδες νέων, όπως κι ένας 17χρονος αυτοδίδακτος της ρομποτικής τεχνολογίας, που επιλέχθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο ανάμεσα σε άλλες 35 υποψηφιότητες, παρουσίασαν τις καινοτομίες τους το περασμένο Σάββατο. Διακρίθηκαν όμως οι δύο πιο ώριμες επιχειρηματικά ιδέες.

Εφαρμογή επιβράβευσης

Η ιδέα που βραβεύθηκε αφορά το ECOCup, μια εφαρμογή στο κινητό που δημιούργησαν οι Κατερίνα Κατσαούνη, Θανάσης Κουκούλης, Γιώργος Αντωνόπουλος και Ιωάννης Μπραντ Ιωαννίδης, τέσσερις νέοι άνθρωποι με σπουδές στο περιβάλλον, στην ψηφιακή καινοτομία, στη νεοφυή επιχειρηματικότητα και στη μηχανολογία. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα πράσινο ανταποδοτικό σύστημα, ανάμεσα σε καταναλωτές και επιχειρήσεις παροχής ροφημάτων, που παρέχει οφέλη και για τις δύο πλευρές. Πώς λειτουργεί; Ο χρήστης, αφότου κατεβάσει το app στο κινητό του τηλέφωνο, εντοπίζει το πλησιέστερο σε αυτόν συνεργαζόμενο κατάστημα όπου χρησιμοποιεί το δικό του ποτήρι. Στη συνέχεια σκανάρει τον κωδικό QR της επιχείρησης, εξασφαλίζοντας έκπτωση ή δώρα κάθε φορά που χρησιμοποιεί το ECOCup. Μέσω της εφαρμογής, οι χρήστες έχουν πρόσβαση σε στατιστικά στοιχεία, όπως η ποσότητα νερού ή διοξειδίου του άνθρακα που εξοικονομείται, αλλά και ο αριθμός των δέντρων που έχουν διασωθεί. Τι κερδίζουν όμως οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, δεδομένου ότι ένας αυξανόμενος αριθμός παικτών του κλάδου της καφεστίασης –προτού εκδηλωθεί η πανδημία και απαγορευθεί η χρήση επαναχρησιμοποιούμενων ποτηριών– πρόσφερε, ήδη, εκπτώσεις σε όσους διέθεταν δικά τους ποτήρια; Οπως εξηγούν οι δημιουργοί, η εφαρμογή συμβάλλει στη δημιουργία ενός δικτύου πιστών πελατών προς τους οποίους είναι δυνατόν να προωθηθούν αποκλειστικές προσφορές κι εκπτώσεις. Eπιτρέπει ακόμη στις επιχειρήσεις να υπολογίσουν τις ποσότητες πλαστικών και χάρτινων ποτηριών μιας χρήσης που εξοικονομούνται, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους.

«Είχαμε την ιδέα από τις αρχές του 2019. Κάναμε σοβαρή δουλειά από τα μέσα προς τα τέλη της ίδιας χρονιάς, με αποκορύφωμα τη συμμετοχή στο Hachathon τον Δεκέμβριο του 2020. Το γεγονός ότι χρησιμοποιούμε καθημερινά 1 εκατ. ποτήρια μιας χρήσης μάς σόκαρε», αναφέρουν οι δημιουργοί της πλατφόρμας ECOCup. Πριν από πέντε μήνες, η συγκεκριμένη καινοτόμος ιδέα όπως και οι υπόλοιπες τέσσερις προτάσεις πέρασαν στη φάση «acceleration», δηλαδή στην παραγωγική διαδικασία, όπου με την αρωγή μεντόρων και ειδικών διαμορφώθηκε η τελική μορφή του app. Απέκτησε δηλαδή τα ελάχιστα δυνατά χαρακτηριστικά (Minimum Viable Project) ώστε να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία. Το ECOCup αναδείχθηκε, κατά τον τελικό του περασμένου Σαββάτου, η πιο ώριμη επιχειρηματική ιδέα, της οποίας η επικοινωνία και η προώθηση θα στηριχθούν με το ποσό των 40.000 ευρώ από τη Lidl Hellas, που διοργάνωσε από κοινού με το Κοινωφελές Ιδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη το Sup Free Hackathon.

Με αισθητήρες

Με πηγή έμπνευσης τον πατέρα του, που είναι ηλεκτρονικός, ένα led αποτέλεσε την πρώτη εφεύρεση του δεκαεπτάχρονου Αλέξανδρου Πέτκου, ο οποίος από την περασμένη Δευτέρα δίνει Πανελλαδικές Εξετάσεις. Οπως αναφέρει, σε ηλικία δέκα ετών ξεκίνησε να μαθαίνει προγραμματισμό, ενώ μυήθηκε στη ρομποτική όταν ήταν 15, με βασική πηγή εκπαίδευσης διαδικτυακά βίντεο και άρθρα, όπως και βιβλία που αγόραζε online. Ετσι, ο αυτοδίδακτος Αλέξανδρος δημιούργησε μία υπηρεσία αυτόματου καθαρισμού περιοχών από απορρίμματα, κυρίως πλαστικά μιας χρήσης, που στηρίζεται στη χρήση ενός ρομπότ και στην τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης (AI). Οπως εξηγεί, κατά τη διάρκεια του Hackathon, προχώρησε στη δημιουργία ενός αλγορίθμου τεχνητής νοημοσύνης για την αναγνώριση, την περισυλλογή και τον διαχωρισμό των απορριμμάτων. Στον αλγόριθμο αυτό βασίζει τη λειτουργία του το ρομπότ του, το οποίο είναι σε θέση να αποθηκεύει απορρίμματα πέντε έως 10 κιλών με όγκο 22 λίτρων, ενώ διαθέτει, περιμετρικά, τέσσερις κάμερες που δημιουργούν τρισδιάστατες αναπαραστάσεις του περιβάλλοντος χώρου.

«Πέραν της μείωσης της χρήσης τους, πρέπει να εφεύρουμε νέους τρόπους για να καθαρίσουμε το περιβάλλον από πλαστικά. Η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσαν να συμβάλουν ώστε να καταστεί η διαδικασία αυτή πιο γρήγορη», υπογράμμισε κατά την τελική αναμέτρηση του περασμένου Σαββάτου. Το ρομπότ πραγματοποιεί υπολογισμούς πέντε φορές ανά δευτερόλεπτο, ενώ μέσω ειδικών αισθητήρων είναι σε θέση όχι μόνο να εντοπίζει τα απορρίμματα, αλλά και να αναγνωρίζει το είδος τους. Ο 17χρονος «Κύρος Γρανάζης» εκτιμά πως απαιτείται επένδυση της τάξεως των 15.000 ευρώ προκειμένου η εφεύρεσή του να καταστεί πλήρως λειτουργική, κι έχει υπολογίσει τόσο την απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων (ROI) όσο και τη χρονική περίοδο ανάκτησής τους, που τοποθετούνται στο 22,5% και σε 20 μήνες, αντίστοιχα. Το ρομπότ του Αλέξανδρου αναδείχθηκε η δεύτερη ωριμότερη επιχειρηματική ιδέα, με τη Lidl να αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση, προκειμένου να κατασκευαστεί η τελική μορφή της συσκευής, που θα χρησιμοποιηθεί πιλοτικά στο δίκτυο καταστημάτων της αλυσίδας λιανικής, αλλά και σε σειρά δράσεων στη Χαλκιδική.

Πλαστικό νήμα για 3D εκτύπωση και επαναχρησιμοποιούμενα ποτήρια

Κατά το πεντάμηνο που τέθηκε στο πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης, η ομάδα με την επωνυμία «Analog Programmers» των Παύλου Μπούσουλα, Κώστα Κασσελούρη, Γιώργου Βαβάμη και Γιάννη Μπέκιου –όλοι τους γνωρίστηκαν στο πανεπιστήμιο– δημιούργησε ένα μηχάνημα που παράγει υλικό εκτύπωσης για τρισδιάστατους εκτυπωτές, δηλαδή πλαστικό νήμα. Το πολυμερές αυτό, που χρησιμοποιείται στην τρισδιάστατη εκτύπωση, προέρχεται από το πλαστικό που ανακυκλώνει η ειδική συσκευή των προγραμματιστών, κάνοντας πράξη τις αρχές της κυκλικής οικονομίας. Οι δημιουργοί της συγκεκριμένης πατέντας πωλούν, ήδη, μέσω του ηλεκτρονικού τους καταστήματος το απαραίτητο, για όσους ασχολούνται με την τρισδιάστατη εκτύπωση, πλαστικό νήμα, ενώ έχουν δημιουργήσει ένα συνεργατικό δίκτυο ανακυκλωτών. Το επιχειρηματικό μοντέλο των δημιουργών του ειδικού αυτού μηχανήματος στηρίζεται στους αλματώδεις ρυθμούς ανάπτυξης που εμφανίζουν οι 3D εκτυπωτές, με αποτέλεσμα να τροφοδοτείται η ζήτηση για πλαστικό νήμα. Η διατήρηση σταθερής θερμοκρασίας, σε συνδυασμό με τη διατήρηση της κατάλληλης ψύξης είναι κομβικής σημασίας προκειμένου οι ίνες του καυτού νήματος να μην κολλάνε.

Η τέταρτη λύση για τον περιορισμό των πλαστικών αποκαλείται «Feel The Cup», μία πλατφόρμα που προωθεί τη χρήση επαναχρησιμοποιούμενων ποτηριών σε ένα δίκτυο συμβεβλημένων καταστημάτων καφέ, επιβραβεύοντας τους συνδρομητές της. Ο χρήστης δηλαδή, έναντι ετήσιας συνδρομής 6,30 ευρώ, επισκέπτεται ένα καφέ που συμμετέχει στο πρόγραμμα και αφού σκανάρει τον κωδικό QR, ενοικιάζει για προκαθορισμένο χρονικό διάστημα το επαναχρησιμοποιούμενο ποτήρι του, το οποίο θα πρέπει να αφήσει, εντός του προβλεπόμενου χρόνου, σε κάποιο άλλο συμβεβλημένο κατάστημα. Στόχος της εφαρμογής είναι οι χρήστες να μη μεταφέρουν από το σπίτι το δικό τους σκεύος και κατ’ επέκταση να αποφεύγουν τη διαδικασία του πλυσίματός του. Οι δημιουργοί τους έχουν υπολογίσει ότι μέσω του συγκεκριμένου app τα καφέ εξοικονομούν 0,05 ευρώ ανά ποτήρι, διευρύνοντας, ταυτόχρονα, το πελατολόγιό τους. Και τοποθετούν την καθαρή παρούσα αξία της εφαρμογής σε 20.000 ευρώ στο τέλος του δεύτερου έτους του business plan. Ως προς την υγειονομική ασφάλεια του εγχειρήματος, υποστηρίζουν ότι θα χρησιμοποιούνται ειδικά πρότυπα απολύμανσης των ποτηριών.

Η ομάδα «Resolution» των προγραμματιστών Αντώνη Ζακυνθινού, Γιάννη Παναγόπουλου, Λάζαρου Σαραφίδη, Ραφαήλ Δάσκου, Στέφανου Τσότρα και Χρήστου Λουκόπουλου δημιούργησε τη δική της πρόταση. Μία εφαρμογή που επιβραβεύει τους χρήστες, υπό την προϋπόθεση είτε να αγοράζουν προϊόντα που είναι δυνατόν να επαναχρησιμοποιηθούν είτε να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικά παιχνίδια, συγκεντρώνοντας πόντους που μπορούν να εξαργυρώσουν κατά την αγορά οικολογικών ειδών. Τα αντισταθμιστικά οφέλη στα οποία προσβλέπουν τα καταστήματα που συνεργάζονται με τη συγκεκριμένη εφαρμογή, προσφέροντας εκπτωτικά κουπόνια, σχετίζονται με την αύξηση της πελατειακής βάσης τους, αλλά και την πρόσβαση σε δεδομένα για τα προϊόντα που προτιμά περισσότερο το κοινό. Το επιχειρηματικό μοντέλο της ομάδας προβλέπει τη δωρεάν απόκτηση του app, τη χρέωση για πρόσβαση σε επιπλέον περιεχόμενο και την προβολή οικολογικού χαρακτήρα διαφημίσεων. Στα συνεργαζόμενα καταστήματα επιβάλλεται προμήθεια 3% έως 7% ανά αγορά προϊόντος, ενώ μέσω της εφαρμογής προωθούνται, έναντι χρέωσης, τα προϊόντα τους.

«Θελήσαμε να ευαισθητοποιήσουμε και ταυτόχρονα να ενεργοποιήσουμε την κοινωνία, τις επιχειρήσεις, κυρίως όμως τους νέους επιστήμονες», σημειώνει η Βασιλική Αδαμίδου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας της Lidl Ελλάς.

«Το ευρωπαϊκό πλαίσιο για τα πλαστικά μιας χρήσης και η εθνική μας νομοθεσία κάνουν σαφή την ανάγκη να αλλάξουμε τις καθημερινές συμπεριφορές και τις καταναλωτικές μας συνήθειες. Στην αρχή ενός μεγάλου κύματος αλλαγής χρειαζόμαστε ιδέες που θα μας παροτρύνουν και θα μας κατευθύνουν σε αυτή τη μετάβαση. Οι ιδέες που ξεχώρισαν στο Sup Free Hackathon μάς δείχνουν έμπρακτες λύσεις για την επόμενη μέρα» αναφέρει η δρ Αγγελική Κοσμοπούλου, εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη.

«Με τη Lidl Ελλάς και το Κοινωφελές Ιδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη μοιραζόμαστε ένα κοινό όραμα για έναν πλανήτη βιώσιμο, μέσα από πρακτικές αειφόρου ανάπτυξης» σημείωσε η διευθύντρια Αειφορίας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του Sani Resort, Ελένη Ανδρεάδη.