ΑΝΑΛΥΣΗ

Νέος πονοκέφαλος για τις αεροπορικές

neos-ponokefalos-gia-tis-aeroporikes-561411247

Η διεθνής ένωση της βιομηχανίας αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να προτείνει στόχο για μηδενικές εκπομπές καυσαερίων το 2050, καθώς αυξάνονται οι επικρίσεις στον κλάδο που χρησιμοποιεί ρυπογόνα καύσιμα και εντείνονται οι πιέσεις προκειμένου να υιοθετήσει πιο φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή. Σε συνέντευξή του ο Γουίλι Γουόλς, γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ, ανέφερε πως η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορέων θα ζητήσει από τις αεροπορικές εταιρείες να υιοθετήσουν τον στόχο στην ετήσια σύνοδό τους, που έχει προγραμματισθεί να διεξαχθεί τον Οκτώβριο στη Βοστόνη.

Ορισμένες αεροπορικές όπως οι IAG, ιδιοκτήτρια των British Airways, Delta Air Lines και United Airlines Holding έχουν ήδη υιοθετήσει αυτόν τον στόχο. Δεν ισχύει, όμως, το ίδιο για την ΙΑΤΑ, που δεν έχει ανανεώσει τις σχετικές δεσμεύσεις της από το 2009, όταν ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών δεσμεύθηκε ότι στα μέσα του αιώνα θα έχει μειώσει τις εκπομπές καυσαερίων κατά 50% σε σχέση με τα επίπεδα του 2005. Εκτοτε, όμως, έχουν αυξηθεί οι εκπομπές καυσαερίων από τη βιομηχανία των αερομεταφορών εξαιτίας της εκρηκτικής αύξησης των αεροπορικών ταξιδιών, που διεκόπη μόνο το περασμένο έτος λόγω της πανδημίας. Ο κ. Γουόλς δήλωσε βέβαιος ότι «η βιομηχανία των αερομεταφορών θα συμμορφωθεί με τους στόχους», αλλά προσέθεσε πως «πρέπει όλα να γίνουν μέσα από την προβλεπόμενη τυπική διαδικασία».

Ο κλάδος υφίσταται εντεινόμενες πιέσεις και προσελκύει όλο και περισσότερες επικρίσεις, καθώς άλλες ρυπογόνες και ενεργοβόρες βιομηχανίες, όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες, τείνουν όλο και περισσότερο να προσαρμοστούν στους στόχους που έχει θέσει η Συμφωνία των Παρισίων για τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων. Πριν από την πανδημία οι επικρίσεις στον κλάδο οδήγησαν στην ανάδυση κινημάτων υπέρ της μείωσης των αεροπορικών ταξιδιών και τη στροφή στα ταξίδια με τρένο. Προ της πανδημίας η παγκόσμια βιομηχανία αεροπορίας ήταν υπεύθυνη για περίπου το 2% των εκπομπών καυσαερίων. Η προσωρινή μείωση των εκπομπών της όταν ο κόσμος έμεινε στο σπίτι εκτιμάται πως δεν θα έχει ουσιαστικό αντίκτυπο σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, καθώς τα αέρια παραμένουν στην ατμόσφαιρα για εκατοντάδες χρόνια. Σύμφωνα με τον κ. Γουόλς, οι αερομεταφορείς δεν μπορούν να κάνουν πολλά, αλλά είναι εφικτή μια πορεία προς το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα αν κυβερνήσεις, πετρελαϊκές εταιρείες και βιομηχανίες παραγωγής αεροσκαφών συμφωνήσουν να αναλάβει η καθεμία το μερίδιο ευθύνης που της αναλογεί.

Και βέβαια, μία από τις προκλήσεις στη βιομηχανία των αερομεταφορών είναι η δυσκολία που έχει η κατασκευή αεροσκαφών που θα κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα. Ειδικότερα, η ΙΑΤΑ σκοπεύει να πιέσει την ευρωπαϊκή αεροναυπηγική βιομηχανία Airbus να δεσμευθεί ότι μέχρι το 2025 θα έχει παρουσιάσει αεροσκάφος το οποίο θα κινείται με υδρογόνο και ζητάει να είναι ομόλογο σε μέγεθος με το Α320 που μεταφέρει 150 άτομα.