ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ολομέτωπη επίθεση κατά της ΡΑΕ εξαπέλυσε ο ΑΔΜΗΕ

Για το πρόστιμο των 5 εκατ., τις ΥΚΩ και το ρυθμιζόμενο έσοδο

olometopi-epithesi-kata-tis-rae-exapelyse-o-admie-561417148

Ολομέτωπη επίθεση κατά της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) εξαπέλυσε χθες η διοίκηση του Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), κλιμακώνοντας την αντιπαράθεση που ξεκίνησε με την επιβολή προστίμου ύψους 5 εκατ. ευρώ στον ΑΔΜΗΕ για τις καθυστερήσεις στο έργο του δυτικού διαδρόμου, δηλαδή της γραμμής υψηλής τάσης Πελοποννήσου – Αττικής. 

Στα ανοιχτά μέτωπα μεταξύ ρυθμιστή και διαχειριστή συστήματος υψηλής τάσης έχει προστεθεί η νέα μεθοδολογία υπολογισμού του ετήσιου ρυθμιζόμενου εσόδου του ΑΔΜΗΕ, αλλά και ο επαναπροσδιορισμός των κινήτρων για τον χαρακτηρισμό κάποιων έργων ως μείζονος σημασίας, τα οποία απολαμβάνουν αυξημένο Wacc (Weighted Average Cost of Capital – μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου) κατά 2,5% επί του εγκεκριμένου 6,5% για τον ΑΔΜΗΕ.  

Σε αυτή την κατηγορία ενέταξε η ΡΑΕ με παλαιότερη απόφασή της την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες ο ΑΔΜΗΕ εισηγείται τον χαρακτηρισμό ως έργων μείζονος σημασίας και για τα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων και του Βορειοανατολικού Αιγαίου, συνολικού κόστους 2,4 δισ. ευρώ (1,5 δισ. ευρώ και 900 εκατ. ευρώ αντίστοιχα). 

Η ΡΑΕ φέρεται να μη συναινεί στο αίτημα του ΑΔΜΗΕ, αξιολογώντας ότι η υλοποίηση των έργων με αυξημένο Wacc θα αυξήσει το κόστος κατά 600 εκατ. ευρώ (σχεδόν 50 εκατ. ευρώ κατ’ έτος) και κατ’ επέκταση θα επιβαρύνει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις της χώρας μέσω των χρεώσεων χρήσης συστήματος. 

Η στάση της ΡΑΕ εντάσσεται σε μια συνολικότερη προσέγγιση του θέματος κόστους και προστασίας των καταναλωτών που εγκαινίασε η νέα διοίκηση του Αθανάσιου Δαγούμα, εστιάζοντας κυρίως στους διαχειριστές που ελέγχουν μονοπωλιακές δραστηριότητες, απολαμβάνοντας εγγυημένο ρυθμιζόμενο έσοδο.

Με τα πολλά αυτά ανοιχτά μέτωπα συνδέεται η επίθεση του διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ, Μάνου Μανουσάκη, προς τη ΡΑΕ κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε χθες. Ο κ. Μανουσάκης κατηγόρησε τη ΡΑΕ ακόμη και για τις αυξήσεις στις χρεώσεις χρήσης δικτύου που εισηγήθηκε ο ΑΔΜΗΕ και ενέκρινε η ΡΑΕ, με το σκεπτικό ότι οι αυξήσεις αυτές θα είχαν αντισταθμιστεί πλήρως εάν η ΡΑΕ είχε προχωρήσει σε απόφαση μείωσης των ΥΚΩ (υπηρεσίες κοινής ωφέλειας) μετά τη διασύνδεση της Σύρου και της Πάρου. 

Μιλάμε στην πράξη για μια απειροελάχιστη αύξηση για τους οικιακούς καταναλωτές και λιγότερο από 1% για τις επιχειρήσεις μέσης τάσης στο σύνολο του λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος, η οποία δεν θα έπρεπε να υπάρχει εάν η ΡΑΕ είχε εγκρίνει τη μείωση των ΥΚΩ μετά το σβήσιμο των εργοστασίων της ΔΕΗ στη Σύρο και την Πάρο, είπε ο κ. Μανουσάκης και συμπλήρωσε: «Ρωτήστε τη ΡΑΕ γιατί δεν έχει μειώσει τις ΥΚΩ». 

Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι ότι ο λογαριασμός των ΥΚΩ είναι ενιαίος και για να προχωρήσει η  ΡΑΕ σε μείωση των σχετικών χρεώσεων θα πρέπει να είναι πλεονασματικός, κάτι που θα γίνει με την ενεργοποίηση της διασύνδεσης της Κρήτης.

Ο κ. Μανουσάκης κατηγόρησε τη ΡΑΕ ότι «λειτουργεί ως ΔΕΚΟ παλαιάς κοπής» και ότι δεν αντιμετωπίζει τον ΑΔΜΗΕ ως μια εταιρεία πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένη, αλλά σαν να είναι ακόμη θυγατρική καθετοποιημένης εταιρείας. «Μας αντιμετωπίζει σαν να μην έχουμε εμείς να απολογηθούμε σε όσους έχουν επενδύσει στην ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών και στους μετόχους μας», είπε χαρακτηριστικά και κατηγόρησε τη ΡΑΕ ότι καθυστέρησε στην έγκριση του εσόδου για το 2020, αλλά και για το 2021. 

«Από τη φετινή καθυστέρηση και μαζί με το πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ, η ΡΑΕ μας κόστισε 10 εκατ. για φέτος». Μίλησε επίσης για καθυστέρηση έγκρισης του αναπτυξιακού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ, σημειώνοντας ότι έχει εγκρίνει μέχρι το 10ετές 2019-2028. Ο ίδιος χαρακτήρισε αβάσιμο νομικά το πρόστιμο για τις καθυστερήσεις στο έργο του δυτικού διαδρόμου και ανακοίνωσε ότι εάν η ΡΑΕ δεν αναθεωρήσει, ο ΑΔΜΗΕ θα προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. 

Τη δικαστική οδό θα ακολουθήσει και στην περίπτωση που η ΡΑΕ καθυστερήσει την έγκριση εσόδου για το 2022. «Πλέον θα αντιμετωπίζουμε τον ρυθμιστή σαν να είναι απέναντί μας. Η σχέση μας πρέπει να επανατοποθετηθεί, αλλά σε κάποια σημεία οι διαφορές είναι τέτοιες που δεν μπορούν να γεφυρωθούν. Είμαι αναγκασμένος να αντιμετωπίσω θεσμικά τις αποφάσεις αυτές και να υπερασπιστώ τα συμφέροντα της εταιρείας», ανέφερε ο κ. Μανουσάκης.

Ελαφρύνσεις για καταναλωτές αερίου

Σε αντίθεση με τις επιβαρύνσεις για τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας που καλούνται να πληρώσουν αυξημένα τέλη χρήσης δικτύου, σημαντική ελάφρυνση θα έχουν οι καταναλωτές φυσικού αερίου καθώς ο ΔΕΣΦΑ θα επιστρέψει στην κατανάλωση ποσό 40 εκατ. ευρώ από τα έσοδα του 2020. Το ποσό αντιστοιχεί σε υπερανάκτηση έναντι του εγκεκριμένου από τη ΡΑΕ εσόδου για το 2020 λόγω της αυξημένης κατανάλωσης φυσικού αερίου, η οποία σημείωσε ρεκόρ. Στη βάση των όσων προβλέπουν οι σχετικοί κανονισμοί η ΡΑΕ ενέκρινε το συνολικό ποσό που ο ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να επιστρέψει μέσω της μείωσης χρεώσεων δικτύου στην κατανάλωση. Το ποσό αυτό, σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, επιμερίζεται σε βάθος τετραετίας (10 εκατ. ανά έτος) προκειμένου να αποφευχθούν μεγάλες αυξομειώσεις που θα υπήρχαν εάν επιμεριζόταν στη διετία. Το συνολικό ποσό της υπερανάκτησης για το 2020 ήταν 47 εκατ. ευρώ. Τα 7 εκατ. συμψηφίστηκαν με αντίστοιχο ποσό που θα έπρεπε να εισπράξει ο ΔΕΣΦΑ από τον επιμερισμό υποανάκτησης εσόδων της περιόδου 2011-2013.