ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σημάδια βελτίωσης για τον δείκτη καταναλωτικού κλίματος λιανικής τον Ιούνιο

Χαμηλές παραμένουν οι προσδοκίες των καταναλωτών στην Ελλάδα για το επόμενο εξάμηνο

Σημάδια βελτίωσης για τον δείκτη καταναλωτικού κλίματος λιανικής τον Ιούνιο

Βελτιωμένος σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020 είναι ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος, αλλά χαμηλές παραμένουν οι προσδοκίες των καταναλωτών στην Ελλάδα για το επόμενο εξάμηνο. Τούτο σχετίζεται και με την πίεση που δέχονται τα νοικοκυριά, με το 68% του κοινού να ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος, ενώ το 8% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτικών τάσεων που διενεργεί ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής τον Ιούνιο του 2021 διαμορφώθηκε στο -25, χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, αλλά ήταν σημαντικά βελτιωμένος σε σχέση τόσο με τη μέτρηση του Ιουνίου 2020 (-38) όσο και με τη μέτρηση του Δεκεμβρίου 2020 (-39). Ο δείκτης προσδοκιών για το επόμενο εξάμηνο είναι επίσης βελτιωμένος σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020, στο -33 από -51, παραμένει σε αρνητικό πρόσημο.

Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 28% των συνολικών δαπανών, ενώ για λογαριασμούς και φόρους τα νοικοκυριά δαπανούν το 43% του μηνιαίου εισοδήματος, για ενοίκια το 15%, για υπηρεσίες το 14% και για άλλες δαπάνες το 12%. Η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου τη μισή αξία, είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 44% – αύξηση από το 41% το 2019. Η εστίαση, η οποία το 2019 βρισκόταν στη δεύτερη θέση, ανακάμπτει σε σχέση με το 2020 και βρίσκεται στη δεύτερη θέση μαζί με τα είδη ρουχισμού με 11%. Τη μεγαλύτερη μείωση σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2020 καταγράφουν τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, από 15% σε 9% των συνολικών δαπανών.

Το 33% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ το 15% ότι θα είναι αυξημένες. Αντίστοιχη εικόνα υπάρχει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση), για τις οποίες επίσης εκτιμάται από το 25% του κοινού μείωση και από το 20% αύξηση, κάτι αρκετά ενδιαφέρον με δεδομένο ότι οι κλάδοι αυτοί έχουν λιγότερο από δύο μήνες που επαναλειτούργησαν. Αυξητική τάση καταγράφεται όμως για τις πάγιες δαπάνες, όπως λογαριασμοί (16% αύξηση έναντι 11% μείωση) και φορολογία (29% αύξηση έναντι 13% μείωση), καθώς ο Ιούλιος είναι και ο μήνας των φορολογικών δηλώσεων.