Βελτιωμένος σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020 είναι ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος, αλλά χαμηλές παραμένουν οι προσδοκίες των καταναλωτών στην Ελλάδα για το επόμενο εξάμηνο. Τούτο σχετίζεται και με την πίεση που δέχονται τα νοικοκυριά, με το 68% του κοινού να ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος, ενώ το 8% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτικών τάσεων που διενεργεί ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής τον Ιούνιο του 2021 διαμορφώθηκε στο -25, χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, αλλά ήταν σημαντικά βελτιωμένος σε σχέση τόσο με τη μέτρηση του Ιουνίου 2020 (-38) όσο και με τη μέτρηση του Δεκεμβρίου 2020 (-39). Ο δείκτης προσδοκιών για το επόμενο εξάμηνο είναι επίσης βελτιωμένος σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020, στο -33 από -51, παραμένει σε αρνητικό πρόσημο.
Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 28% των συνολικών δαπανών, ενώ για λογαριασμούς και φόρους τα νοικοκυριά δαπανούν το 43% του μηνιαίου εισοδήματος, για ενοίκια το 15%, για υπηρεσίες το 14% και για άλλες δαπάνες το 12%. Η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου τη μισή αξία, είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 44% – αύξηση από το 41% το 2019. Η εστίαση, η οποία το 2019 βρισκόταν στη δεύτερη θέση, ανακάμπτει σε σχέση με το 2020 και βρίσκεται στη δεύτερη θέση μαζί με τα είδη ρουχισμού με 11%. Τη μεγαλύτερη μείωση σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2020 καταγράφουν τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, από 15% σε 9% των συνολικών δαπανών.
Το 33% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ το 15% ότι θα είναι αυξημένες. Αντίστοιχη εικόνα υπάρχει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση), για τις οποίες επίσης εκτιμάται από το 25% του κοινού μείωση και από το 20% αύξηση, κάτι αρκετά ενδιαφέρον με δεδομένο ότι οι κλάδοι αυτοί έχουν λιγότερο από δύο μήνες που επαναλειτούργησαν. Αυξητική τάση καταγράφεται όμως για τις πάγιες δαπάνες, όπως λογαριασμοί (16% αύξηση έναντι 11% μείωση) και φορολογία (29% αύξηση έναντι 13% μείωση), καθώς ο Ιούλιος είναι και ο μήνας των φορολογικών δηλώσεων.