ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Online delivery παντού και στα πάντα

Ο διευθύνων σύμβουλος της efood, Παμίνος Κυρκίνης, μιλάει στην «Κ» για τα σχέδια επέκτασης της εταιρείας

online-delivery-pantoy-kai-sta-panta-561429850

«Στόχος μας είναι οι υπηρεσίες που παρέχουμε στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις, να επεκταθούν ώστε να πετύχουμε πανελλαδική κάλυψη και να γίνουμε η μεγαλύτερη on demand shopping υπηρεσία στην Ελλάδα, με προσήλωση στην παροχή γρήγορης και ποιοτικής εμπειρίας delivery». Σε αυτή τη φράση συμπυκνώνει, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ», ο διευθύνων σύμβουλος της efood, Παμίνος Κυρκίνης, τον στόχο της εταιρείας, που δεν είναι άλλος από την παροχή υπηρεσιών online delivery παντού στην Ελλάδα και στα πάντα, στον ελάχιστο δυνατό χρόνο. 

Ξεκινώντας ως online πλατφόρμα delivery φαγητού, η efood, που εξαγοράστηκε το 2015 από τη γερμανική Delivery Hero, επεκτείνει τις υπηρεσίες της και σε άλλες κατηγορίες, με τον κ. Κυρκίνη να προβλέπει πως στα επόμενα 5 χρόνια η εταιρεία θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη μεγέθυνση της αγοράς, «καθώς το delivery θα γίνει πιο εύκολο, πιο προσιτό, πιο γρήγορο σε κατηγορίες που δεν έχουμε φανταστεί καν». Την περίοδο της πανδημίας η εταιρεία σημείωσε αύξηση 49% στον τζίρο της στα 64,4 εκατ. ευρώ, ενώ πάνω από 8.000 καταστήματα εστίασης εισήλθαν στην πλατφόρμα της από τον Μάρτιο του 2020.

– Πιστεύετε πως ήταν συγκυριακή η άνοδος των μεγεθών σας το 2020 και τι βλέπετε για την πορεία της efood το 2021; 
– Οταν ξέσπασε η πανδημία δεν είχαμε εικόνα για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα, κάτι που αποτυπώθηκε αρχικά και στις αντιδράσεις των χρηματιστηριακών αγορών. Οι προβλέψεις μάλιστα στην αρχή για την αγορά όπου δραστηριοποιούμαστε ήταν δυσοίωνες. Σε πρώτη φάση υπήρξε μία πτωτική τάση, ωστόσο αργότερα ο κόσμος στράφηκε στο online delivery, γεγονός που φάνηκε και στα δικά μας αποτελέσματα. Ως efood εκτιμούσαμε ότι πέρυσι θα είχαμε μία ανοδική πορεία, δεν περιμέναμε όμως μία τόσο μεγάλη αύξηση. Εν τω μεταξύ, η υπηρεσία του last mile είναι κάτι που είχαμε ξεκινήσει και θέλαμε να αναπτύξουμε, όμως η έλευση του κορωνοϊού μάς ώθησε να κινηθούμε ταχύτερα. Ετσι, το efood κατέγραψε βελτιωμένους δείκτες σε όλα τα επίπεδα για το 2020. Μεγαλύτερο καλάθι αγορών, μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και άρα μεγαλύτερη πελατειακή βάση, ενώ ως συνέπεια αυτών κατέγραψε σημαντική αύξηση στον κύκλο εργασιών για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Η αύξηση αυτή οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στην επέκταση της γεωγραφικής κάλυψης και στη στελέχωση του στόλου διανομής σε νέες πόλεις (Πάτρα, Λάρισα, Βόλο, Ηράκλειο, Χανιά, Κομοτηνή, Γιάννενα, Καλαμάτα). Να σημειώσουμε πως από τον Μάρτιο του 2020 περισσότερα από 8.000 καταστήματα εστίασης εισήλθαν στην πλατφόρμα του efood, ενώ με την επέκταση σε νέες κατηγορίες δώσαμε λύσεις online delivery σε πάνω από 1.300 καταστήματα πέραν του έτοιμου φαγητού, όπως μανάβικα, κάβες, ανθοπωλεία κ.τ.λ. Υπενθυμίζουμε ότι ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 64,4 εκατ. ευρώ το 2020 από 43,1 εκατ. ευρώ το 2019, αύξηση της τάξεως του 49%, ενώ τα EBITDA ανήλθαν στα 31,6 εκατ. ευρώ από 23,7 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση. Οσον αφορά στη φετινή χρονιά, συνεχίζουμε να βλέπουμε μία θετική ανοδική πορεία. Ωστόσο, επειδή οι συνθήκες είναι διαφορετικές και ευμετάβλητες, δεν μπορούμε να δώσουμε συγκεκριμένη εκτίμηση για το κλείσιμο της χρονιάς.

– Ποια είναι τα σχέδια ανάπτυξης της efood τα επόμενα χρόνια; Συμπεριλαμβάνονται σε αυτά και εξαγορές εταιρειών;
– Δουλεύουμε εντατικά και αναπτυσσόμαστε με κατεύθυνση να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τις επιλογές του καταναλωτή, ποντάροντας στο q-commerce (γρήγορο εμπόριο), στον στόλο διανομής και στις last mile παραδόσεις. Μέχρι πρόσφατα το efood επικεντρωνόταν στην αποστολή παραγγελιών σε εστιατόρια που έκαναν ήδη delivery. Πλέον όμως πραγματοποιούμε και εμείς το delivery και για όσα δεν διαθέτουν υπηρεσίες διανομής, με αποτέλεσμα οι χρήστες του efood να έχουν περισσότερες επιλογές εστιατορίων. Επειδή λοιπόν στήνουμε όλο το δίκτυο logistic, παρατηρούμε ότι υπάρχουν κατηγορίες καταστημάτων που θα μπορούσαμε να εξυπηρετήσουμε. Ετσι, στην πλατφόρμα διαθέτουμε τοπικά καταστήματα (κρεοπωλεία, ανθοπωλεία, κάβες), ενώ έχουμε ξεκινήσει πιλοτικά στο κέντρο της Αθήνας και στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής να εντάσσουμε και ένα ηλεκτρονικό φαρμακείο. Στόχος μας λοιπόν είναι οι υπηρεσίες που παρέχουμε στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις, να επεκταθούν ώστε να πετύχουμε πανελλαδική κάλυψη και να γίνουμε η μεγαλύτερη on demand shopping υπηρεσία στην Ελλάδα με προσήλωση στην παροχή γρήγορης και ποιοτικής εμπειρίας delivery. Εξάλλου, σήμερα η πλατφόρμα μας είναι σε αριθμό online συναλλαγών η μεγαλύτερη στην Ελλάδα. 

Το efood στα επόμενα πέντε χρόνια θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη μεγέθυνση της αγοράς, καθώς το delivery θα γίνει πιο εύκολο, πιο προσιτό, πιο γρήγορο σε κατηγορίες που δεν έχουμε φανταστεί καν. Τον τελευταίο χρόνο μάλιστα, ο στόλος μας επεκτείνεται δυναμικά φτάνοντας πλέον τους 2.000 διανομείς, καθώς προσφέρουμε υπηρεσίες delivery, όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Ενδεικτικά, σήμερα απασχολούμε διανομείς και σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Βόλο, Ηράκλειο, Χανιά, Κομοτηνή, Γιάννενα και Καλαμάτα, ενώ στα άμεσα σχέδια είναι η επέκταση σε άλλες πέντε μεγάλες επαρχιακές πόλεις. Στο πλαίσιο αυτό στοχεύουμε μέχρι το τέλος του 2021 o στόλος διανομέων μας να ξεπεράσει τους 5.000. Ως προς το ενδεχόμενο εξαγορών, δεν υπάρχει κάποια βλέψη στα άμεσα σχέδιά μας, καθώς αυτή τη στιγμή επικεντρωνόμαστε στη βελτιστοποίηση και περαιτέρω ανάπτυξη των στρατηγικών συνεργασιών που έχουμε με γνωστές αλυσίδες λιανεμπορίου σε νέες πόλεις της Ελλάδας. Στο παρελθόν έχουμε αξιοποιήσει επενδυτικές ευκαιρίες, όπως η εξαγορά του clickdelivery.gr το 2016 και του deliveras το 2018 και δεν αποκλείουμε αντίστοιχες κινήσεις στο μέλλον, εφόσον ευνοούν την επέκταση των δραστηριοτήτων μας στο delivery ακόμα περισσότερων νέων προϊόντων.

Πάνω από 15.000 καταστήματα στο δίκτυό μας σε 90 πόλεις

– Γίνονται τελικά συζητήσεις για την εξαγορά των Kiosky’s, που ανήκουν στον όμιλο Μούχαλη; 
– Οχι, δεν γίνονται συζητήσεις για εξαγορά των Κiosky’s από την efood. Εχουμε συνεργασία με τον όμιλο Μούχαλη, πέρα από αυτό όμως δεν υπάρχει κάτι παραπάνω. Σε αυτό το στάδιο συνεργαζόμαστε για την προμήθεια προϊόντων περιπτέρου και σούπερ μάρκετ και είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από την πορεία της υπηρεσίας efood market, εξυπηρετώντας το σύνολο της Αττικής με περισσότερους από 1.200 κωδικούς. Γενικώς μας ενδιαφέρει να συνάπτουμε τέτοιες στρατηγικές συνεργασίες σε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων. Στόχος μας είναι μέσα στο 2021 να επεκταθεί η υπηρεσία efood market σε μεγάλες πόλεις της περιφέρειας, δηλαδή στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα, στη Λάρισα και στον Βόλο, να προσφέρουμε ανταγωνιστικές τιμές σε ευρύτερο κωδικολόγιο και να παραδίδουμε παραγγελίες μέσα σε 15 λεπτά, στελεχώνοντας τον στόλο διανομής μας. Για να πετύχουμε πανελλαδική κάλυψη και μέσω της efood market σκοπεύουμε να επενδύσουμε και στα δικά μας dark stores (αποθηκευτικούς χώρους).

– Πώς αξιολογείτε τη συνεργασία σας με τη «Σκλαβενίτης»; Θα τη διατηρήσετε; 
– Η συνεργασία με τη «Σκλαβενίτης» είναι εξαιρετική και έχει ωφελήσει και τις δύο πλευρές. Είναι διαρκείας και θα διατηρηθεί.

– Το efood κλείνει 10 χρόνια λειτουργίας. Πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας της εταιρείας, αλλά και η αγορά του online delivery φαγητού και προϊόντων; 
– Το efood ξεκίνησε ως μια πρωτοπόρος επιχειρηματική ιδέα και μέσα σε 10 χρόνια έχει μια τεράστια, συνεχώς αναπτυσσόμενη βάση χρηστών, ένα δίκτυο 15.000+ συνεργαζόμενων καταστημάτων (όχι μόνο εστιατορίων, αλλά και άλλων δραστηριοτήτων) σε 90 πόλεις και μια ομάδα που μεγαλώνει μέρα με τη μέρα, αγγίζοντας σήμερα τους 2.700 εργαζομένους (700 στο γραφείο και 2.000 διανομείς). Το 2011 έγινε η αρχή με ένα μοντέλο marketplace, το οποίο συνεχώς δοκίμαζε καινούργια πράγματα στον κλάδο του έτοιμου φαγητού. Ολα αυτά τα χρόνια επενδύσαμε στο δίκτυο συνεργαζόμενων καταστημάτων μας σε όλη την Ελλάδα. Ετσι πλέον οι συνεργάτες μας δεν αντιλαμβάνονται το efood απλά ως ένα marketplace, αλλά ως ένα ακόμα κανάλι, αξιόπιστο και αποτελεσματικό, για να επεκτείνουν το πελατολόγιό τους. Τον Φεβρουάριο του 2018 δημιουργήσαμε τη δική μας υπηρεσία διανομής προσφέροντας λύσεις διανομής για καταστήματα που δεν έχουν την υποδομή. Ταυτόχρονα δημιουργήσαμε νέες ευκαιρίες και θέσεις εργασίας στην αγορά, σε μια απαιτητική περίοδο για τη χώρα. Μέσα σε μια δεκαετία το efood άλλαξε την κουλτούρα παραγγελίας φαγητού των Ελλήνων καταναλωτών και σήμερα διαμορφώνει μια νέα τάση με τις last mile παραδόσεις, επενδύοντας στην τεχνολογία, στο ανθρώπινο δυναμικό και στην ανάπτυξη του quick commerce, για να προσφέρει στους χρήστες ό,τι χρειάζονται από διαφορετικές κατηγορίες στον ελάχιστο χρόνο.

– Υπάρχουν επιχειρήσεις που υποστηρίζουν πως οι προμήθειες που χρεώνετε είναι υψηλές, συμπιέζοντας το περιθώριο κέρδους τους. Πιστεύετε ότι οι χρεώσεις αυτές αποτρέπουν την είσοδο περισσότερων επιχειρήσεων στην πλατφόρμα σας; 
– Ορισμένοι αναφέρουν ότι η προμήθεια της εταιρείας είναι υψηλή, αλλά θεωρώ πως η συμβολή της εφαρμογής στη ζήτηση για τις υπηρεσίες του efood δικαιολογεί το κόστος. Αφενός γιατί σε επίπεδο παραγγελίας τα καταστήματα επωμίζονται την προμήθεια, αν και εφόσον υπάρξει ζήτηση και έρθουν αποτελέσματα. Πρόκειται δηλαδή για άλλο ένα marketing έξοδο, πιο αποδοτικό σε σύγκριση με άλλα παραδοσιακά κανάλια, που φέρνει μετρήσιμα και στοχευμένα αποτελέσματα. Αφετέρου υπάρχει και το κομμάτι προμήθειας για τη διανομή με την υπηρεσία delivered by efood. Οσοι έχουν ασχοληθεί με την υλοποίηση ενός τέτοιου σχήματος αντιλαμβάνονται πως υπάρχει πολύ μεγάλο κόστος για τη διαμόρφωση και τη διατήρηση του στόλου, αλλά και τη σωστή εξυπηρέτηση του πελάτη. Γι’ αυτό άλλωστε τα τελευταία χρόνια βλέπουμε πως ολοένα και περισσότερα εστιατόρια επιλέγουν να κάνουν outsource τη διανομή. Ετσι εμείς προσφέρουμε μια λύση που αναλαμβάνει από την προώθηση της παραγγελίας έως τη last mile παράδοση, έχοντας απαλλάξει τα καταστήματα από τα logistic κόστη. Παράλληλα δίνουμε έναν αποτελεσματικό τρόπο προβολής του καταστήματος σε εκατομμύρια χρήστες σε όλη την Ελλάδα.