Μέτωπο με την αγορά έχει ανοίξει η ΡΑΕ στην προσπάθειά της να μετριάσει τις επιπτώσεις για νοικοκυριά και επιχειρήσεις από τις συνεχιζόμενες αυξήσεις στις τιμές ρεύματος, αποτέλεσμα της διπλής κούρσας των τιμών CO2 και φυσικού αερίου, που έχει φέρει ολόκληρη την Ευρώπη αντιμέτωπη με wένα κύμα ανατιμήσεων στο ρεύμα και το φυσικό αέριο. Εξέλιξη που δεν φαίνεται να αποκλιμακώνεται, ειδικά μετά και τη νέα ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία και το πακέτο «Fit For 55», με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030.
Από τον περασμένο Μάιο που άρχισαν να εκδηλώνονται οι πρώτες αντιδράσεις των καταναλωτών για τους φουσκωμένους λογαριασμούς ρεύματος, στα αρμόδια κυβερνητικά επιτελεία έχει σημάνει συναγερμός, με τις ανησυχίες για τις επιπτώσεις στα νοικοκυριά να ενισχύονται ενόψει της 6ης Αυγούστου που η ΔΕΗ θα θέσει σε ισχύ για πρώτη φορά τη ρήτρα αναπροσαρμογής χονδρεμπορικής τιμής, που εφαρμόζουν και οι ιδιώτες πάροχοι, οι οποίοι έχουν μεταφέρει μέσω αυτής στους πελάτες τους από τις αρχές του έτους αυξήσεις της τάξης του 30%-40%.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας έχει ζητήσει από τη ΡΑΕ να διερευνήσει πιθανές πρακτικές κερδοσκοπίας και καταχρηστικής συμπεριφοράς από πλευράς των ιδιωτών παρόχων, ενώ συνεχή ενημέρωση για την εξέλιξη των τιμών έχει και το Μαξίμου, καθώς το θέμα απασχολεί προσωπικά τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, κυρίως σε ό,τι αφορά τα ευάλωτα νοικοκυριά.
Η ΡΑΕ, αφού προέβη σε εξονυχιστικό έλεγχο των κοστολογικών στοιχείων και των τιμολογίων των εταιρειών προμήθειας, σε τηλεδιάσκεψη που είχε μαζί τους την περασμένη Παρασκευή, πρότεινε ένα πακέτο τεσσάρων μέτρων για τη συγκράτηση του κόστους των τελικών καταναλωτών, στο οποίο η αγορά αντέδρασε στο σύνολό της, με τις πιο ακραίες τοποθετήσεις να κάνουν λόγο για «παρεμβατικά και παράνομα μέτρα που θα οδηγήσουν τις εταιρείες σε χρεοκοπία».
Η επιβολή «πλαφόν» 30% στις ρήτρες αναπροσαρμογής είναι το βασικότερο μέτρο που προτείνει η ΡΑΕ, υποχρεώνοντας με τον τρόπο αυτό τους προμηθευτές να απορροφήσουν το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων της χονδρεμπορικής τιμής. «Δεν έχει κανένα δικαίωμα η εκτελεστική εξουσία να μας επιβάλει τα προϊόντα που θα πουλάμε σαν προμηθευτές» αναφέρει στην «Κ» στέλεχος μεγάλης εταιρείας του κλάδου. Το ίδιο στέλεχος εκτιμά ότι το μέτρο δεν θα προστατέψει τον καταναλωτή, αφού ο προμηθευτής θα υποχρεωθεί να πάει σε ένα χρηματιστήριο και να ασφαλιστεί έναντι της διακύμανσης της χονδρεμπορικής τιμής ρεύματος, μεταφέροντας αυτό το κόστος και πάλι στον καταναλωτή, όχι ως μεταβλητό μέσω της ρήτρας αλλά ως σταθερό. «Εμείς ξεκαθαρίσαμε ότι κάτω του κόστους δεν πουλάμε», αναφέρει άλλος εκπρόσωπος, επισημαίνοντας ότι οι αυξήσεις του ρεύματος είναι προδιαγεγραμμένες από τη στιγμή που η Ε.Ε. πήρε την πολιτική απόφαση μετάβασης στις ΑΠΕ και οι τιμές των CO2 έχουν αυξηθεί από τα 4 ευρώ ο τόνος προ τριετίας σε πάνω από 55 ευρώ σήμερα.
Το δεύτερο μέτρο που προτείνει η ΡΑΕ είναι η κατάργηση του παγίου, με το σκεπτικό ότι οι προσφορές που κάνουν οι πάροχοι για δωρεάν ή χαμηλά πάγια προκαλούν σύγχυση στους καταναλωτές. «Το πάγιο έχει μια συγκεκριμένη λογική. Υπάρχουν λογαριασμοί που δεν έχουν καθόλου κατανάλωση, αλλά εσύ ως προμηθευτής πληρώνεις κάποια έξοδα για να τους εξυπηρετείς», τονίζει η πλευρά των προμηθευτών. Το τρίτο μέτρο προβλέπει την κατάργηση της ρήτρας πρόωρης αποχώρησης ενός πελάτη, με σκεπτικό την τόνωση της κινητικότητας των καταναλωτών. «Αυτό θα είναι εις βάρος του καταναλωτή γιατί δίνεις την προσφορά ως κίνητρο για να παραμείνει σε σένα ο καταναλωτής. Εάν αυτό δεν γίνεται, δεν έχει νόημα και η προσφορά», τονίζει στην «Κ» στέλεχος της λιανικής αγοράς. «Δίνεις προσφορές στον πελάτη για να τον προσελκύσεις και του ζητάς εάν φύγει πρόωρα να σου επιστρέψει την προσφορά. Δεν μπορεί ο πελάτης να κάνει τον τουρίστα από προμηθευτή σε προμηθευτή για να μαζεύει δώρα», τονίζει άλλος εκπρόσωπος του κλάδου. Ως προς το τέταρτο μέτρο, του τριμηνιαίου ελέγχου των τιμολογίων, η αγορά απαντά ότι «είναι μέσα στις αρμοδιότητες της ΡΑΕ και εμείς στέλνουμε ήδη στοιχεία». Η στάση της αγοράς θα καθοριστεί από τις τελικές προτάσεις που θα εισηγηθεί η ΡΑΕ.