Τοπικά lockdowns, όπου και για όσο χρειάζεται

Τοπικά lockdowns, όπου και για όσο χρειάζεται

Ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης απαντά στην κριτική για τα μέτρα στη Μύκονο και μιλάει για το μήνυμα της απόφασης.

6' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το μήνυμα της απόφασης για τους περιορισμούς στη Μύκονο είναι σαφές: Δεν θα διστάσουμε να πάρουμε τα μέτρα που πρέπει, οπουδήποτε αυτό απαιτείται και για όσο χρειάζεται, λέει ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης. Απαντώντας στην κριτική πως το lockdown στο κοσμικό νησί έπληξε συνολικότερα την εικόνα όλων των προορισμών, ο κ. Θεοχάρης υποστηρίζει πως με την απόφασή της η κυβέρνηση εξέπεμψε προς όλους το μήνυμα ότι στην Ελλάδα υπάρχει έλεγχος, υγειονομική ασφάλεια και δεν γίνεται καμία έκπτωση για χάρη κανενός. «Το μεγαλύτερο ζήτημα που είχαμε να αντιμετωπίσουμε δεν ήταν το αν θα είμαστε ανοικτοί ή κλειστοί, αλλά τα μέτρα που θα παίρναμε για την προστασία επισκεπτών και ντόπιων», λέει. Σε ό,τι αφορά την τουριστική κίνηση μέχρι τώρα και τις προοπτικές της, ο υπουργός Τουρισμού σημειώνει πως τον Ιούνιο βρισκόταν στο 40%-50% του Ιουνίου του 2019, τις πρώτες εβδομάδες του Ιουλίου στο 50%-60% και τώρα πλέον προσεγγίζει το 60%-70%. Επίσης, εξηγεί πώς προκλήθηκαν τα προβλήματα με τα ξενοδοχεία καραντίνας, γιατί άλλαξαν τα υγειονομικά πρωτόκολλα και τι θα γίνει με την υποχρεωτικότητα εμβολιασμού των εργαζομένων στον τουρισμό.

– Οι περιορισμοί που επιβάλλουν ή αναμένεται να επιβάλουν βασικές αγορές μας στους πολίτες τους που επιστρέφουν από ταξίδια στην Ελλάδα, απειλούν την εξέλιξη της τουριστικής σεζόν. Πιστεύετε ότι μπορεί να αναστραφεί αυτή η κατάσταση; Ποιες ενέργειες κάνει η κυβέρνηση για να το αποφύγει;

– Σε μια κατάσταση τόσο ευμετάβλητη και απρόβλεπτη όσο αυτή που έχει διαμορφώσει η πανδημία, καμία εξέλιξη δεν μπορεί να προκαθοριστεί ή να αποκλειστεί και ισχύει πέρα από τις δυνάμεις και τις προθέσεις οποιουδήποτε υπουργείου και οποιασδήποτε κυβέρνησης. Αναμφίβολα, οι περιορισμοί είναι ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο ζήτημα και, ταυτόχρονα, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Εφόσον, όμως, πρόκειται για μια πρόκληση η οποία δημιουργείται από την υγειονομική κατάσταση, η βασική μας ευθύνη είναι κατ’ αρχήν να στέλνουμε το μήνυμα της νομιμότητας. Να γνωστοποιήσουμε σε όλο τον κόσμο ότι στην Ελλάδα τηρούμε πιστά τα υγειονομικά πρωτόκολλα και ότι τα προσαρμόζουμε περαιτέρω, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο. Συγχρόνως είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με όλες τις ενδιαφερόμενες κυβερνήσεις και διαθέτουμε αμέσως τα απαραίτητα, αξιόπιστα δεδομένα, ώστε να διευκολύνουμε τη λήψη των αποφάσεων που καλούνται να πάρουν για τους πολίτες τους. Και θα τολμούσα να πω ότι με την πολιτική της συνέπειας, της αληθινής και συστηματικής φροντίδας αλλά και της διαφάνειας, η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη κατάσταση σε σύγκριση π.χ. με την Ισπανία ή την Πορτογαλία, ή άλλες ανταγωνιστικές αγορές.
 
– Εχετε εικόνα για την εξέλιξη των αφίξεων κατά τον Ιούνιο; Υπάρχουν αναφορές για επιδόσεις καλύτερες και από αυτές του Ιουνίου του 2019, που δυστυχώς θα υπονομευτούν τώρα με την υποτροπή της πανδημίας λόγω της μετάλλαξης «Δέλτα»;

– Είχαμε αύξηση αφίξεων της τάξης του 40%-50% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περυσινής χρονιάς. Οι αφίξεις του φετινού Ιουνίου έχουν πάει πολύ καλά, αν συγκριθούν με τον ίδιο μήνα του 2020 αλλά ακόμα και με τον περυσινό Ιούλιο, ο οποίος ήταν ουσιαστικά η πρώτη φάση του ανοίγματος. Από την άλλη πλευρά, εξετάζοντας τα φετινά στοιχεία σε αντιπαραβολή με εκείνα του 2019, επί ποσοστιαίας βάσης διαπιστώνουμε ότι κάθε εβδομάδα που περνάει μειώνεται η απόσταση που μας χωρίζει από το 2019. Τις προηγούμενες εβδομάδες βρισκόμασταν μεταξύ 50% και 60% των αφίξεων του αντίστοιχου διαστήματος του 2019. Σήμερα είμαστε ακόμη καλύτερα, περίπου στο 60%-70%. Οπότε, είναι σαφές ότι η πορεία του ελληνικού τουρισμού είναι διαρκώς ανοδική.
 
– Γιατί εξελίχθηκε τόσο άσχημα το θέμα με την εξασφάλιση ξενοδοχείων καραντίνας ανά την ελληνική επικράτεια; Κάποιοι κατηγορούν τους ξενοδόχους, αλλά άλλοι μιλούν για καθυστερημένη εκκίνηση της διαδικασίας.

– Η αλήθεια είναι ότι το όποιο ζήτημα, που σε μεγάλο βαθμό διογκώθηκε, ήταν προσωρινό και αφορούσε μεμονωμένες περιπτώσεις. Οπως και να έχει, η παροδική δυσλειτουργία έχει αποκατασταθεί πλέον. Γενικά, ο μηχανισμός των ξενοδοχείων καραντίνας λειτουργεί ως εξής: Από τη στιγμή που διαπιστωθεί ανάγκη για ένα κατάλυμα απομόνωσης σε μια περιοχή –η ανάγκη αυτή πιστοποιείται και μας διαβιβάζεται αρμοδίως από την Πολιτική Προστασία– το υπουργείο Τουρισμού κινητοποιείται και βρίσκει ξενοδοχείο. Η φετινή διαδικασία είναι αρκετά διαφορετική, λόγω των rapid tests. Τα ξενοδοχεία καραντίνας έπρεπε να είναι πιο κοντά στα αεροδρόμια και στις πύλες εισόδου. Διότι με τα rapid tests, τυχόν θετικά κρούσματα σε τουρίστες ανιχνεύονται επί τόπου. Δεδομένων όμως των υποχρεώσεων για test οι οποίες ίσχυσαν το τελευταίο διάστημα –και ιδιαίτερα σε Ελληνες πολίτες– δημιουργήθηκαν ανάγκες για ξενοδοχεία καραντίνας σε περισσότερες περιοχές, και οι οποίες καλύφθηκαν.
 
– Διατυπώνεται κριτική για τον τρόπο με τον οποίον έγινε ο χειρισμός με τους περιορισμούς στη Μύκονο. Επρεπε πραγματικά να φτάσουμε εκεί;

– Η Μύκονος αποτελεί μια ειδική περίπτωση ως τουριστικό προϊόν. Πρόκειται για ένα εμβληματικό νησί, το οποίο όμως ενίοτε παρουσιάζει ιδιαιτερότητες. Στο υπουργείο Τουρισμού γίναμε αποδέκτες πολλών αναφορών –συνοδευόμενες, μάλιστα, από βίντεο– για συμπεριφορές, για πάρτι και γενικά για τρόπους διασκέδασης οι οποίοι ξέφευγαν από τα όρια του νόμου και το όλο πνεύμα της φροντίδας για τη δημόσια υγεία. Προφανώς κάτι τέτοιο δεν ήταν δυνατόν να συνεχιστεί, ενώ αντικειμενικά, δεν είναι δυνατόν, σε έναν τέτοιον προορισμό, να βρίσκεται ένας αστυνομικός σε κάθε σπίτι, εστιατόριο ή μπαρ. Η κυβέρνηση έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα αποφασιστικότητας, αντανακλαστικών, επαγγελματισμού και προσήλωσης στη διασφάλιση της υγείας κάθε φιλοξενούμενου και κάθε Ελληνα πολίτη. Δεν θα διστάσουμε να πάρουμε τα μέτρα που πρέπει, οπουδήποτε αυτό απαιτείται και για όσο χρειάζεται. Αυτό είναι σαφές και αδιαπραγμάτευτο.
 
– Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε το επικοινωνιακό πλήγμα που κατάφεραν τίτλοι διεθνών μέσων ενημέρωσης για το κλείσιμο του «Νούμερο 1» προορισμού της Ελλάδας;

– Το μεγαλύτερο ζήτημα που είχαμε να αντιμετωπίσουμε δεν ήταν το αν θα είμαστε ανοικτοί ή κλειστοί, αλλά τα μέτρα που θα παίρναμε για την προστασία επισκεπτών και ντόπιων. Αυτό το βλέπαμε σε ιστοσελίδες, σε ειδικά περιοδικά του χώρου κ.λπ. Εμείς παραμένουμε αταλάντευτα προσηλωμένοι στην προστασία της υγείας όλων. Δεν μας πτοούν τα δημοσιεύματα, γιατί απαντάμε στην πράξη, με τις πρωτοβουλίες που παίρνουμε και τα αποτελέσματα που φέρνουμε.

Η αποφασιστικότητα την οποίαν επιδεικνύουμε, μεταδίδει το σωστό μήνυμα προς όλους. Οτι στην Ελλάδα υπάρχει έλεγχος, υγειονομική ασφάλεια και δεν γίνεται καμία έκπτωση για χάρη κανενός.
 
– Ορισμένοι ξενοδόχοι τονίζουν πως έπρεπε να εφαρμοστούν κατά γράμμα τα πρωτόκολλα του 2020 που πέτυχαν ένα διεθνές παράδειγμα βέλτιστης πρακτικής. Γιατί δεν επιμείναμε σε αυστηρά μέτρα;

– Τα πρωτόκολλα και οι όποιες αλλαγές –οι οποίες είναι μικρές σε σχέση με την περυσινή χρονιά– έγιναν έπειτα από εισηγήσεις της ίδιας της τουριστικής αγοράς και πάντοτε υπό τον αυστηρό έλεγχο της επιτροπής των λοιμωξιολόγων. Ο ρόλος του υπουργείου Τουρισμού αυτή την περίοδο ήταν να επεξεργαστεί λύσεις, ακριβώς για τις δυσλειτουργίες οι οποίες εκδηλώθηκαν στην πραγματική αγορά, και να υποβάλει τις σχετικές προτάσεις στην επιτροπή των ειδικών.

– Παραμένετε αισιόδοξος για μια χρονιά καλύτερη από την περυσινή και αν ναι, σε ποιο βαθμό;

– Φυσικά και παραμένω αισιόδοξος. Ποτέ δεν έκανα προβλέψεις, γνωρίζοντας πως υπάρχουν πολλά δεδομένα τα οποία δεν εξαρτώνται από εμάς. Εξαρτώνται από την εξέλιξη μιας πανδημίας η οποία βρίσκεται σε ένταση. Εξυπακούεται, δε, ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνη της και κατ’ ανάγκην επηρεάζεται από αποφάσεις άλλων κυβερνήσεων και, από την εξέλιξη άλλων διεργασιών, οι οποίες βρίσκονται πέρα από τον έλεγχό μας. Παρ’ όλα αυτά, είμαι αισιόδοξος, βάσει όσων έχουμε κατακτήσει μέχρι στιγμής. Είμαι βέβαιος ότι, με λίγη ακόμα προσπάθεια και με έναν πιο καλό έλεγχο του αριθμού των κρουσμάτων, θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε στον δρόμο τον οποίον έχουμε ήδη χαράξει.

Κίνητρα για εμβολιασμούς

– Πολλοί επιχειρηματίες του τουρισμού δυσκολεύονται να πείσουν τους εργαζομένους τους να εμβολιαστούν, ακόμα και να φορούν μάσκες. Αιτία είναι η εντύπωση που δόθηκε νωρίτερα φέτος πως όλα τελείωσαν, ισχυρίζονται αυτοί οι επιχειρηματίες. Θα θέλατε να σχολιάσετε;

– Δεν θεωρώ ότι δόθηκε ποτέ το μήνυμα πως «όλα τελείωσαν». Το υποτιθέμενο «κίνημα» κατά του εμβολιασμού όπως και η καχυποψία υπάρχουν σε όλες τις χώρες και όχι μόνο στη δική μας. Η κυβέρνηση καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια σε επικοινωνιακό επίπεδο για να πείσει τον κόσμο ότι το εμβόλιο είναι η μόνη ασπίδα κατά της πανδημίας, πάντα σύμφωνα με τις επιταγές της επιτροπής βιοηθικής. Σύντομα θα φέρουμε διατάξεις προκειμένου, σε συγκεκριμένες κατηγορίες, να υπάρχει υποχρεωτικότητα εμβολιασμού. Επίσης, προωθούνται μέτρα ώστε, σε συνεργασία με την αγορά, με ευθύνη των επιχειρήσεων και με κόστος των εργοδοτών να αυξηθούν τα τεστ σε ανθρώπους οι οποίοι δεν είναι εμβολιασμένοι. Επιπλέον, θα υπάρχει οδηγία για τους μη εμβολιασμένους υπαλλήλους να μετακινούνται σε θέσεις οι οποίες δεν προϋποθέτουν επαφή με τον πελάτη. Ολες αυτές οι προτάσεις αποτελούν ένα πλέγμα κινήτρων και αντικινήτρων με στόχο να εμβολιαστούν όσο γίνεται περισσότεροι συμπολίτες μας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή