ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Γκάζι» στην ηλεκτροκίνηση με το σχέδιο «Πράσινες μεταφορές»

Πρόγραμμα για την αντικατάσταση 2.000 ταξί και 220 λεωφορείων με ηλεκτρικά

gkazi-stin-ilektrokinisi-me-to-schedio-prasines-metafores-561448966

Στην αντικατάσταση 2.000 παλαιών ταξί με 2.000 νέα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) πανελλαδικά, στην αντικατάσταση 220 παλαιών λεωφορείων με ισάριθμα ηλεκτρικά λεωφορεία (175 στην Αθήνα και 63 στη Θεσσαλονίκη) και στην εγκατάσταση 8.656 δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης σε στρατηγικές αστικές και προαστιακές τοποθεσίες εντός πόλεων και σε σημεία ενδιαφέροντος (π.χ. αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης) στοχεύει το πρόγραμμα «Πράσινες μεταφορές». Πρόκειται για ένα πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνολικού προϋπολογισμού 356 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 220 εκατ. (272,8 εκατομμύρια ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) θα καλυφθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης. 

Στόχος, η αντιμετώπιση των προκλήσεων που σχετίζονται με τη μεγάλη εξάρτηση των μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα και την αντίστοιχη συσσώρευση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές. Ο λόγος που επικεντρώνεται στην αντικατάσταση οχημάτων ταξί και αστικών λεωφορείων είναι ότι προκύπτει μεγαλύτερο όφελος από την αντικατάστασή τους σε σχέση με την αντικατάσταση συμβατικών Ι.Χ. με ηλεκτρικό όχημα. 

Σύμφωνα με μελέτη, η αντικατάσταση ενός ταξί με ηλεκτροκίνητο μπορεί να αποφέρει έως και 3 φορές μεγαλύτερο όφελος από ό,τι η αντικατάσταση ενός συμβατικού Ι.Χ., καθώς εξοικονομούνται 85 τόνοι CO2 έναντι 30 τόνων στην περίπτωση του Ι.Χ. στη διάρκεια της ζωής τους.  

Στο πρόγραμμα μπορούν να ενταχθούν ταξί που έχουν υπερβεί το όριο ηλικίας των 18, 21, 24 ετών στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στην υπόλοιπη Ελλάδα, αντίστοιχα, και πρόκειται να αποσυρθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021. Δεδομένου ότι η μέση τιμή των πιο διακεκριμένων επιλογών ηλεκτροκίνητων οχημάτων που είναι κατάλληλα για ταξί είναι στις 41.000 ευρώ (προ φόρων) και η μέση ενδεικτική τιμή ενός αντίστοιχου συμβατικού οχήματος 16.000 ευρώ (προ φόρου) δημιουργείται ένα κενό κόστους περί τις 25.000 ευρώ που θα πρέπει να καλυφθεί με επιδότηση. 

Η πρωτοβουλία «Πράσινα ταξί», που έχει συμπεριληφθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και έχει εγκριθεί από την Κομισιόν, θα επιδοτήσει περίπου 6% του υπάρχοντος στόλου ταξί στην Ελλάδα με battery electric vehicles (BEVs), ποσοστό που θεωρείται ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου συστήματος μεταφορών στη χώρα, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των ταξί είναι άνω των 12 ετών. Οι επιδοτήσεις για αντικατάσταση συμβατικού ταξί θα δίνονται τόσο σε ιδιώτες όσο και σε εταιρείες. Η επιδότηση θα συνδυαστεί με επιχορήγηση θραύσης του παλιού ταξί. Μάλιστα, προβλέπεται ρητά ότι η διάλυση και η καταστροφή του παλαιού ρυπογόνου ταξί θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πρόσβαση στις διαθέσιμες επιδοτήσεις και αυτή η διαδικασία θα πραγματοποιηθεί από μια εξουσιοδοτημένη υπηρεσία.

Η πρωτοβουλία «Πράσινες δημόσιες συγκοινωνίες» στοχεύει στην αντικατάσταση των παλαιών αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα δημόσια αστικά λεωφορεία διανύουν κατά μέσον όρο 199,11 χλμ. ανά ημέρα, ανάλογα με την κατηγορία καλύπτουν αποστάσεις από 147,43 χλμ. έως 247,02 χλμ. ανά ημέρα και, εκτός από τα υψηλά επίπεδα εκπομπών, η πολύ υψηλή μέση ηλικία του στόλου οδηγεί σε υψηλό κόστος λειτουργίας και συντήρησης. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η υψηλή ζήτηση ανταλλακτικών και η υψηλή κατανάλωση καυσίμων υπονομεύει τη βιωσιμότητα των μεταφορικών εταιρειών και μεταφέρει περιττά έξοδα στους επιβάτες. 

Δίκτυα φόρτισης

Η πρωτοβουλία «Φόρτιση παντού» (Charge Everywhere) θα έχει τη μορφή ενός συστήματος επιδότησης που θα παρέχει επιχορηγήσεις για την κάλυψη μέρους του αρχικού κόστους για τον εξοπλισμό, την εγκατάσταση και τη σύνδεση στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας από προσβάσιμα στο κοινό σημεία φόρτισης. Θα παρέχει επίσης επιχορηγήσεις για την κάλυψη μέρους του αρχικού κόστους για την ανάπτυξη αυτόνομων συστημάτων ΑΠΕ και αποθήκευσης που θα συνοδεύουν την υποδομή φόρτισης. Στόχος είναι η ανάπτυξη 8.656 σταθμών φόρτισης έως το τέλος του 2025, με τους πρώτους να τοποθετούνται εντός του 2022. Για την εγκατάσταση φορτιστών στις πόλεις θα χρησιμοποιηθεί από τους δήμους ένα μοντέλο παραχώρησης, στο οποίο ένας ή περισσότεροι παραχωρησιούχοι θα επιλεγούν μέσω μιας διαδικασίας υποβολής προσφορών, με κριτήριο επιλογής την τιμή με την οποία θα χρεώνεται ο καταναλωτής για την υπηρεσία φόρτισης. Οι ΟΤΑ θα δημιουργήσουν σχέδια εγκατάστασης για την απαιτούμενη υποδομή φόρτισης στην επικράτειά τους. Μετά την ολοκλήρωση των σχεδίων χωροθέτησης, οι ΟΤΑ θα μπορούν να προκηρύσσουν διαγωνισμούς για να επιλέξουν τους παραχωρησιούχους που θα είναι υπεύθυνοι για την ανάπτυξη του δικτύου εντός καθορισμένου  χρονικού πλαισίου. Οι ιδιωτικές εταιρείες που θα αιτηθούν χρηματοδότηση θα πρέπει να αναπτύσσουν δημόσια προσβάσιμα δίκτυα φόρτισης. Οι επιδοτήσεις θα μπορούν να καλύπτουν μέρος του αρχικού κόστους για τον εξοπλισμό, την εγκατάσταση και τη σύνδεση στο ηλεκτρικό δίκτυο ηλεκτρικών προσβάσιμων σημείων φόρτισης.