ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα πλήγματα για το διεθνές εμπόριο από τις πλημμύρες σε Ευρώπη και Κίνα

nea-pligmata-gia-to-diethnes-emporio-apo-tis-plimmyres-se-eyropi-kai-kina-561449089

Από τη μία ήταν ο αντίκτυπος της πανδημίας με τις αυξημένες δαπάνες που οδήγησαν σε έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων, δημιουργώντας καθυστερήσεις και αύξηση των τιμών των ναύλων. Από την άλλη το «Ever Given», το οποίο εγκλωβίστηκε στη διώρυγα του Σουέζ τον Απρίλιο, διακόπτοντας την κίνηση σχεδόν μία εβδομάδα. Η συγκεκριμένη πλωτή οδός είναι μία από τις πιο πολυσύχναστες στον κόσμο, ενώ το περίπου 12% του διεθνούς εμπορίου διέρχεται από αυτήν. Κι έπειτα, τον Ιούνιο, η αύξηση των κρουσμάτων κορωνοϊού στη νότια Κίνα προκάλεσε περισσότερες καθυστερήσεις στα λιμάνια της περιοχής, αυξάνοντας και πάλι τις τιμές. Οπως γίνεται αντιληπτό, η ναυτιλία φέτος έχει ζήσει τεράστιες αναταραχές, ενώ και οι πρόσφατες πλημμύρες στην Κίνα και την Ευρώπη αποτελούν το τελευταίο πλήγμα για τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ναυτιλιακής εταιρείας Mandarin Shipping. «Σπάνια περνάει μία εβδομάδα χωρίς κάτι νέο να συμβαίνει στον κλάδο μας», ανέφερε ο Τιμ Χάξλεϊ, μιλώντας στο αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο του CNBC. Οι έντονες βροχοπτώσεις και οι πλημμύρες σάρωσαν περιοχές ολόκληρες της Δυτικής Ευρώπης, με τα πιο σοβαρά καιρικά φαινόμενα να έχουν εκδηλωθεί στη Γερμανία και στο Βέλγιο. Επλήγησαν, επιπλέον, τμήματα της Ελβετίας, του Λουξεμβούργου και της Ολλανδίας.

«Αυτό θα προκαλέσει ανωμαλία στην εφοδιαστική αλυσίδα, επειδή οι σιδηροδρομικές συνδέσεις έχουν καταστραφεί», σημείωσε ο κ. Χάξλεϊ. Οπως διευκρίνισε, οι καταστροφές δικτύων αφορούν σιδηροδρόμους, οι οποίοι καλύπτουν δρομολόγια από την Τσεχική Δημοκρατία και τη Σλοβακία έως τα γερμανικά λιμάνια του Ρότερνταμ και του Αμβούργου, η λειτουργία των οποίων έχει διαταραχθεί σημαντικά. «Και έτσι θα καθυστερήσει τις μεταφορές φορτίου εντός και εκτός και θα διαταράξει πραγματικά τη βιομηχανία», προσέθεσε. Εδωσε, μάλιστα, το παράδειγμα του γερμανικού πολυεθνικού ομίλου της Thyssenkrupp, σημειώνοντας ότι δεν μπορούσε να πάρει πρώτες ύλες λόγω των πλημμυρών. «Αυτό τελικά θα έχει αντίκτυπο στις δραστηριότητες κλάδων, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, οι οικιακές συσκευές και παρόμοιες δραστηριότητες», είπε ο Τιμ Χάξλεϊ.

Η εταιρεία παροχής πληροφοριών για την ενέργεια και τα βασικά προϊόντα της, S&P Global Platts, ανέφερε, επικαλούμενη επιστολή προς τους πελάτες της, ότι η Thyssenkrupp κήρυξε κατάσταση ανωτέρας βίας στις 16 Ιουλίου. Ενα γεγονός τέτοιο έχει να κάνει με απρόβλεπτες καταστάσεις, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση οι φυσικές καταστροφές, οι οποίες εμποδίζουν μια εταιρεία να εκπληρώσει τα συμβατικά της καθήκοντα, απαλλάσσοντάς την από τις συνεπαγόμενες κυρώσεις. Πηγές της εταιρείας ανέφεραν στην S&P Global Platts ότι έχουν αποκοπεί τμήματα του σιδηροδρόμου στο Χάγκεν, προσθέτοντας ότι είναι ακόμα πιο δύσκολο από πριν να εξασφαλίσουν φορτηγά για παραδόσεις αγαθών. Το Χάγκεν είναι πόλη στη δυτική Γερμανία που βρίσκεται στις βαρύτερα πληγείσες από τις πλημμύρες περιοχές.

Στο μεταξύ, οι βλάβες από τις πλημμύρες στην κινεζική επαρχία Χενάν επιδεινώθηκαν από το γεγονός ότι η επαρχία είναι περίκλειστη από ξηράς, δήλωσε ο κ. Χάξλεϊ. «Η διακοπή της λειτουργίας των σιδηροδρόμων πρόκειται σε αυτήν την περίπτωση να προκαλέσει σοβαρές συνέπειες», είπε. «Προφανώς, αυτό θα έχει αντίκτυπο στη ναυτιλία, προξενώντας άνοδο των τιμών στα μεταφορικά». 

Τέλος, η διανομή σιταριού και γαιάνθρακα έχει επίσης επηρεαστεί, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Mandarin Shipping, ο οποίος υπογράμμισε ότι στη Χενάν βασίζεται η Κίνα για να εξασφαλίσει επάρκεια σε ψωμί – φέτος το καλοκαίρι η επαρχία παρήγαγε 38 εκατομμύρια τόνους σίτου.