Με αύξηση, έστω και οριακή, του κύκλου εργασιών έκλεισε ο Ιούλιος για τον όμιλο Jumbo. Την ίδια ώρα, ωστόσο, η διοίκηση του ομίλου όχι μόνο συνέχισε να προβαίνει σε επισημάνσεις σχετικά με τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά χθες έκανε ένα βήμα παραπέρα κάνοντας λόγο για ύπαρξη «καρτέλ» μεταξύ των εταιρειών logistics που διαχειρίζεται τη διαθεσιμότητα των κοντέινερ, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά των εμπορευμάτων, προκαλώντας υπερβολική αύξηση των ναύλων. Αυτό ακριβώς το ζήτημα σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους παράγοντες που έχουν προκαλέσει αύξηση του κόστους λειτουργίας οδηγεί τη διοίκηση της Jumbo να επαναλαμβάνει την εκτίμησή της για «χαμένη χρονιά» σε ό,τι αφορά την κερδοφορία. Επιπλέον, εμμέσως πλην σαφώς η Jumbo αφήνει να εννοηθεί ότι δεν αποκλείονται ανατιμήσεις στα προϊόντα της.
«Η κατάσταση αντί να σταθεροποιείται και σταδιακά να επανέρχεται σε βιώσιμα επίπεδα, χειροτερεύει. Ουδείς κρατικός παράγοντας διεθνώς και καμία επιτροπή ανταγωνισμού δεν επιχειρεί ουσιαστική παρέμβαση για να σπάσει το άτυπο καρτέλ. Πρώτο αποτέλεσμα αυτών των πρακτικών είναι τα –εκτός λογικής– ναύλα στις μεταφορές που διατηρούνται σε εξωφρενικά υψηλά επίπεδα, με διάφορες δικαιολογίες και προφάσεις που δεν πείθουν κανένα πλην των αφελών. Τέλος ο συνδυασμός της διαταραγμένης τροφοδοτικής αλυσίδας και της ταχύτατης διάδοσης του ιού COVID-19 με τη μετάλλαξη “Δέλτα” δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου μετά βεβαιότητος καθιστά το 2021 μία ακόμα χαμένη χρονιά όσον αφορά την κερδοφορία, πάντα συγκρινόμενη με το 2019. Εφόσον δεν υπάρξει θεαματική μεταβολή της παρούσας κατάστασης, δυστυχώς είναι πολύ πιθανό και το 2022 νομοτελειακά να αποτελέσει μια εξίσου χαμένη χρονιά με όρους 2019», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.
Κρίσιμο ερώτημα, βεβαίως, είναι τι θα γίνει με τις τιμές, δεδομένου ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα της Jumbo είναι τα φθηνά προϊόντα της. Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι «η διοίκηση του ομίλου Jumbo δουλεύει ακατάπαυστα ώστε τελικά και να μην αλλοιώσει τον χαρακτήρα και τις αρχές που πρεσβεύει το Jumbo απέναντι στον καταναλωτή όσον αφορά τη σχέση τιμής με το προσφερόμενο προϊόν αλλά και να μείνει πιστή έναντι των μετόχων-συνεταίρων της διατηρώντας την πολιτική της για διανομή μερίσματος κάθε χρόνο».
Σε ό,τι αφορά τώρα την πορεία της Jumbo, χθες ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις του ομίλου συνολικά ενισχύθηκαν τον Ιούλιο κατά 0,7% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2020. Στο διάστημα, πάντως, Ιανουαρίου – Ιουλίου 2021 ο κύκλος εργασιών καταγράφει αύξηση 10% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Οι πωλήσεις της μητρικής, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων που πραγματοποιεί προς τις χώρες όπου ο όμιλος έχει καταστήματα μέσω συνεργασιών και όχι εταιρικά (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο), τον Ιούλιο υποχώρησαν κατά περίπου 0,7%. Τούτο σχετίζεται με τα προβλήματα εφοδιασμού, καθώς η Jumbo περιόρισε τις εξαγωγές της προς τις εν λόγω χώρες σε μια προσπάθεια καλύτερου ελέγχου των αποθεμάτων. Υπενθυμίζεται ότι ο επικεφαλής της Jumbo είχε δηλώσει τον Ιούνιο ότι έχει σταματήσει να πραγματοποιεί αγορές από Κίνα λόγω των υπερτιμολογήσεων στις οποίες προβαίνουν οι Κινέζοι προμηθευτές.
Εάν ληφθεί υπόψη, πάντως, μόνο η δραστηριότητα στην Ελλάδα, οι πωλήσεις τον Ιούλιο, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών, αυξήθηκαν κατά 2% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2020. Σε επίπεδο επταμήνου, οι πωλήσεις είναι αυξημένες κατά 3%. Στην Κύπρο οι πωλήσεις τον Ιούλιο υποχώρησαν κατά 3%, όμως σε επίπεδο επταμήνου είναι αυξημένες κατά 12%. Αντιθέτως, στη Βουλγαρία ενισχύθηκαν κατά 11% τον Ιούλιο και κατά 16% στο επτάμηνο. Τέλος, στη Ρουμανία οι πωλήσεις τον Ιούλιο αυξήθηκαν κατά 1,84%, ενώ στο επτάμηνο η αύξηση ήταν 28%.