ΑΓΟΡΕΣ

Αρρυθμίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, έμφραγμα στην αυτοκινητοβιομηχανία

Δραστική μείωση παραγωγής νέων οχημάτων λόγω μεγάλων ελλείψεων

arrythmies-stin-efodiastiki-alysida-emfragma-stin-aytokinitoviomichania-561477118

Στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1956 κατρακύλησε τον Ιούλιο η παραγωγή αυτοκινήτων στη Βρετανία, ενώ την ίδια στιγμή, η έλλειψη μικροεπεξεργαστών, τα ρήγματα που έχει ανοίξει η πανδημία στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά ακόμη και η έλλειψη βιομηχανικών εργατών αναγκάζουν όλο και περισσότερα εργοστάσια να μειώσουν δραστικά ή και να διακόψουν την παραγωγή οχημάτων.

Σύμφωνα με έκθεση της Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) που επικαλείται το BBC, στη Βρετανία παρήχθησαν τον περασμένο μήνα μόλις 53.438 οχήματα, 37,6% λιγότερο σε σύγκριση με τον Ιούλιο του περασμένου έτους. Και τα προγνωστικά για τον κλάδο είναι εξαιρετικά δυσοίωνα. Οπως τονίζει ο Μάικ Χόουζ, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (SMMT), «οι ελλείψεις εργατικών χεριών και οι περιορισμοί στην κοινωνική επαφή θα περιοριστούν αλλά οι ελλείψεις μικροεπεξεργαστών θα παραμείνουν».

Σχετικό ρεπορτάζ του CNN με τίτλο «συνηθίστε τις υψηλές τιμές των αυτοκινήτων» επισημαίνει ότι το τρίμηνο που διανύουμε αναμενόταν να επιστρέψει η προσφορά μικροεπεξεργαστών στην κανονικότητα. Η προσδοκία όμως διαψεύδεται, όπως προδίδουν οι ανακοινώσεις αυτοκινητοβιομηχανιών. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, η ιαπωνική Toyota, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι διακόπτει από τον Σεπτέμβριο τη λειτουργία 14 μονάδων της στην Ιαπωνία. Αυτό συνεπάγεται μείωση της συνολικής παραγωγής κατά 40% την ίδια στιγμή που η Toyota κλείνει εργοστάσιά της σε όλον τον κόσμο και η παραγωγή της στη Βόρεια Αμερική αναμένεται να μειωθεί από 40% έως 60%. Η ανακοίνωση συνέπεσε με την προειδοποίηση της εμβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας, της Volkswagen, που προειδοποίησε ότι «δεν μπορεί να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο περαιτέρω μείωσης της παραγωγής», καθώς έχει διαπιστώσει ότι «το νέο κύμα πανδημίας σε χώρες της Ασίας όπως, για παράδειγμα, στη Μαλαισία οδηγούν σε αναστολή της λειτουργίας και άλλων μονάδων παραγωγής μικροεπεξεργαστών».

Εχουν προηγηθεί ανάλογες ανακοινώσεις από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, μεταξύ των οποίων οι General Motors, Ford και Stellantis, τη νέα βιομηχανία που προέκυψε φέτος από τη συγχώνευση Fiat Chrysler και PSA Group, ενώ έχει αναφέρει σημαντικές ελλείψεις μικροεπεξεργαστών που της δημιουργεί πρόβλημα η βιομηχανία ηλεκτροκίνητων Tesla όπως και η νεοφυής Nikola που επιχειρεί το πρώτο της ηλεκτροκίνητο όχημα. Οι ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν ήδη εκτροχιάσει την κερδοφορία της Tata Motors, καθώς ο όμιλος στον οποίο ανήκει η Jaguar Land Rover παρουσίασε το β΄ τρίμηνο καθαρή ζημία σαφώς χειρότερη από τις προβλέψεις. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο κλάδος που δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα από την πανδημία και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Μιλώντας στο CNN η Κριστίν Ντζίτζεκ, αντιπρόεδρος του τομέα ερευνών στο αμερικανικό κέντρο ερευνών για την αυτοκινητοβιομηχανία, «η έλλειψη μικροεπεξεργαστών είναι μεν η σημαντικότερη αλλά υπάρχουν και άλλου είδους ρωγμές στην εφοδιαστική αλυσίδα». Ανάμεσά τους και η έλλειψη εργατικών χεριών καθώς πολλοί βιομηχανικοί εργάτες δεν έχουν εμβολιαστεί και δεν επιστρέφουν στις θέσεις τους. Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του αμερικανικού δικτύου CNBC, την ανησυχητική εικόνα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας αποτυπώνει, άλλωστε, δημοσκόπηση που διεξήγαγε η Economist Intelligence Unit για λογαριασμό του ομίλου Citi μεταξύ των διευθυντικών στελεχών 175 βιομηχανιών σε μεγάλο φάσμα βιομηχανικών κλάδων από την ένδυση και την υπόδηση, την υψηλή τεχνολογία και τα ηλεκτρονικά έως τη βιοτεχνολογία, τις φαρμακοβιομηχανίες και τα τρόφιμα. Το 51,7% των στελεχών αυτοκινητοβιομηχανιών μίλησαν για «πολύ σημαντικά προβλήματα» που αντιμετωπίζουν εξαιτίας των ρωγμών στην εφοδιαστική αλυσίδα και ήταν το μεγαλύτερο ποσοστό ανάμεσα σε όλους τους κλάδους.